Will Wright staat bekend om zijn originele games. Met Sim City en The Sims heeft hij zeer populaire series gestart, uniek in hun soort. Hoewel het succes van The Sims tot de laatste druppel wordt uitgemolken, blijft Wright kijken naar nieuwe mogelijkheden binnen games. Zijn nieuwste project is Spore, een game over een evoluerende civilisatie die jij vanuit niets mag ontwerpen.

Spore begint bij het begin, en dat is de start van het leven. Een simpele microbe in een gevecht voor overleving. Als gamer kun je het organisme helpen, door het met een editor te evolueren. Maak ze intelligent, maak ze sterk, maak ze mooi of juist ontzettend lelijk. Wat bij onze speelsessie op de E3 vooral opviel, was hoe uitgebreid alles is. Voornamelijk de editor geeft veel mogelijkheden tot creatieve uitingen. Alle aspecten van je wezen kun je naar eigen wens veranderen. Je kunt het zo gek niet bedenken, jij bent de god die zijn wezens ontwerpt. Ben je klaar met je wezens dan laat je ze los op de wereld en gaan ze hun eigen gang. Ze kunnen gaan paren, waarna er weer een hele nieuwe generatie ontstaat die uiteraard ook weer ontworpen moet worden.

 

Langzaam zul je een volk zien groeien wanneer je creaties steden gaan bouwen en voertuigen gaan gebruiken. De game verandert dan ook meer in een RTS, waarin je zelf met de editor ook alle huizen, voertuigen en dergelijke vorm kan geven, zodat je echt een hele eigen feel aan je volk geeft. Iets unieks, wat geen ander heeft. Net zoals zoveel games is het hier ook weer een keuze of je goed of slecht speelt. Laat je de civilisatie richten op oorlog en jagen, of meer op landbouw en handel? Je bent namelijk niet de enige in de wereld van Spore. Op je planeet zelf zijn ook genoeg andere wezens te vinden die jou kunnen aanvallen, of die jij kunt aanvallen met je soortgenoten. Voor de groepsbinding kun je dan een aanvalsroep instellen. Spore heeft ook nog diversie missies te doen zoals ontdekking, handel en reddingsmissies. Dit zorgt voor een goede afwisseling in het spel.

 

Spore speelt zich af in één groot universum vol met verschillende werelden. Wanneer je speelt kun je zomaar wezens tegen komen die andere spelers geëvolueerd hebben. Wanneer je civilisatie compleet ontwikkeld is, kunnen ze in een UFO stappen en andere volkeren ontdekken. Alle wezens en plekken die je dan ontdekt worden bijgehouden in een speciale Sporepedia. De Sporepedia is een soort kaartsysteem waarop je kunt zien welke wezens je hebt en wat hun statistieken zijn. Deze kun je online ook weer ruilen met andere Spore spelers.

De evolutie in Spore is onderverdeeld in verschillende fases. De Tidepool fase is voornamelijk andere wezens bevechten en consumeren om hun mogelijkheden aan jouw wezens toe te voegen. In de Creature fase gaat het om het overleven op een vreemde plek. In de Tribal fase krijg je de controle over een hele stam en in de City fase draait het natuurlijk om het maken van een stad. De Civilization fase draait om de rest van de planeet en de Space fase uiteraard om de ontdekkingstocht in de ruimte. Tijdens deze tocht door de ruimte kun je zelf dieren en dingen meebrengen van je eigen planeet en die loslaten op een vreemde planeet. Zo kun je kijken hoe er op je creaties gereageerd wordt. Ook kun je weer dieren meebrengen van die planeet naar jouw planeet en kijken hoe er daar mee wordt omgegaan.

Spore is fantasierijk, innovatief en zeer uitgebreid. Daarnaast bevat het spel ook nog een gezonde dosis humor. Het mag duidelijk zijn dat Spore een verrekte leuke en vooral bijzondere titel is. Eén van de origineelste spellen die hier op de E3 te vinden is. We kunnen niet wachten op de release van het spel, zodat we zelf aan de slag kunnen met onze eigen volken om daar mee te doen en te laten wat we zelf willen.