Ubisoft Toronto moet de komende jaren nog flink groeien en werkt al aan meerdere projecten, maar voorlopig kunnen we de studio enkel afrekenen op Splinter Cell: Blacklist. De makkelijke optie is om vervolgens te stellen dat de serie een verkeerde richting is ingeslagen; dat het dat al deed met Conviction, en dat dat nu misschien nog wel erger is geworden.
Kijken, kijken, dan schieten
Ook dat zou weer een voorbarige conclusie zijn. In de demo die we kregen ging Sam het doden van tegenstanders inderdaad nogal makkelijk af. Tegelijkertijd zagen we al dat er wel degelijk een gedegen stealth-systeem in werking is. De demonstratie stond alleen volledig in het teken van efficiëntie, zodat gamers in korte tijd zoveel mogelijk nieuwe features van het spel konden zien.
Sam is bijvoorbeeld behoorlijk atletisch in Blacklist; hij glijdt moeiteloos over obstakels heen en klimt ook een stuk sneller dan in voorgaande delen. Als je daarbij optelt dat je tegenstanders vooraf kunt taggen om ze daarna snel af te maken, dan is het niet meer zo verwonderlijk dat de gameplay er nogal actievol uitziet. Dan beschouw je echter enkel de uitvoering van zijn plan; het plannen zelf vereist op zijn minst dat je goed om je heen kijkt en zoekt naar een geschikt moment om toe te slaan. Er zijn sowieso meerdere aanpakken mogelijk; die soms ook tot een ander tussenfilmpje leiden.
Je draagt qua tactische uitrusting uiteraard een aantal handige gadgets bij je, zoals de techniek om vijanden door muren heen te spotten, en stun darts. In de demo zagen we al hoe Sam ze gebruikte om twee tegenstanders te elektrocuteren, omdat ze ‘toevallig’ even in een plas water bleven staan. Dat laatste moet niet te vaak voorkomen; zoiets oogt al snel alsof het in scène is gezet, in plaats van dat het tactische vrijheid impliceert.
Het zijn sowieso twijfels die we nog niet weg kunnen nemen, daarvoor is er nog te weinig bekend van Splinter Cell: Blacklist. Toch vertrouwen we erop dat Ubisoft Toronto weet waar het mee bezig is, de studio heeft bovendien hulp gehad van Ubisoft Montreal om uit de startblokken te komen. Misschien dat Sam daarom beweegt alsof ook hij de afstammeling is van een Assassin.
The war on terror
Dat hij er zijn hand niet voor omdraait om snel muren en rotspartijen te beklimmen, komt goed van pas. Sam is in opdracht van de Amerikaanse president werkzaam als leider van Fourth Echelon, een speciaal team dat is samengesteld om Operation Blacklist te stoppen, een initiatief om de invloed van het Amerikaanse leger in te dammen. In de demo reisde Sam hiervoor af naar een berggebied, waar een van de 12 initiatiefnemers zich schuilhoudt. De opzet van dit verhaal belooft hem ook naar andere locaties over heel de wereld te brengen.
Blacklist biedt verder sowieso nog een coöperatieve modus. Ook keert het populaire Mercs vs. Spies terug. Als de singleplayer dan ook nog eens ruimte biedt voor zowel stealth als actie, wordt het wat ons betreft een waardige opvolger. Een ding is al zeker; Splinter Cell: Blacklist ziet er fantastisch uit.
Reacties op: Splinter Cell: Blacklist - Een goede richting voor Sam Fisher?
Aquemini
Luckykane13
Ik zie hier ook bijvoorbeeld geen missie in terug komen dat je juist niemand mag vermoorden! Dat waren de uitdagingen
ShadowX
Ik ga deze zeker kopen om me SP game serie natuurlijk compleet te houden.
Mooie preview en ik kijk al uit naar de review ervan, hopelijk wordt de review uiteindelijk ook door Marcel Vroegrijk gedaan.
Teknootje
Het was gewoon taggen, manneke afmaken en afknallen, volgende ruimte deed je weer hetzelfde. Ik hoop dat ze net zoals in Chaos Theory toch weer een beetje de statistiekjes terug brengen, van hoe goed je het deed.
Damien 666
jdl
Wel ben ik nog altijd huiverig voor het taggen (ofwel gewoon point and clicken), dat vergde absoluut geen (in)spanning bij Conviction en werd gewoon ronduit saai…
Ik mis gewoon de roots van splinter cell, het afwachten, klauteren en rondsneaken.. Maja voor de MP alleen al zou ik het spel komen, dan zou een (eventueel verklote) SP toch nog leuk meegenomen zijn!
Maupie
Misschien dat Conviction minder ingewikkeld is dan de eerdere delen, maar dat is wat mij betreft niet een verkeerde richting maar een andere richting.
Speel het nu nog steeds met vrienden. Met name splitscreen en system link.
Ik hoop eigenlijk op een deel twee.
SiS Anacreor
dsfgwed
==== ( fullmalls.com ) =====
n2012 comes, in order to thank everyone, characteristic, novel style, varieties, low price and good quality, and the low sale price. Thank everyone
free shipping
competitive price
any size available
accept the paypal
jordan shoes $32
nike shox $32
Christan Audigier bikini $23
Ed Hardy Bikini $23
Smful short_t-shirt_woman $15
ed hardy short_tank_woman $16
Sandal $32
christian louboutin $80
Sunglass $15
COACH_Necklace $27
handbag $33
AF tank woman $17
puma slipper woman $30
==== ( fullmalls.com ) =====
xenomorf72
Aquemini
kan me herinneren dat dit al niet aanwezig was bij Conviction. De kleren in dit deel zeggen ook meer dan wat Sam in Conviction droeg ;). Ik ben ook bang dat het een arcade shooter gaat worden waar je continu kan taggen met slowmo crap. Tijd zal het zeggen.
Xcellent
Ik heb al eerder zitten ranten, dus zal het hier maar bij laten. Dit is toch echt de enige Tom Clancy game die ik niet zal kopen.
J2thaP
DogfatherNL
Origineel
DogfatherNL
NintendoJeroen