Ubisoft Toronto moet de komende jaren nog flink groeien en werkt al aan meerdere projecten, maar voorlopig kunnen we de studio enkel afrekenen op Splinter Cell: Blacklist. De makkelijke optie is om vervolgens te stellen dat de serie een verkeerde richting is ingeslagen; dat het dat al deed met Conviction, en dat dat nu misschien nog wel erger is geworden.

Kijken, kijken, dan schieten

Ook dat zou weer een voorbarige conclusie zijn. In de demo die we kregen ging Sam het doden van tegenstanders inderdaad nogal makkelijk af. Tegelijkertijd zagen we al dat er wel degelijk een gedegen stealth-systeem in werking is. De demonstratie stond alleen volledig in het teken van efficiëntie, zodat gamers in korte tijd zoveel mogelijk nieuwe features van het spel konden zien.

Sam is bijvoorbeeld behoorlijk atletisch in Blacklist; hij glijdt moeiteloos over obstakels heen en klimt ook een stuk sneller dan in voorgaande delen. Als je daarbij optelt dat je tegenstanders vooraf kunt taggen om ze daarna snel af te maken, dan is het niet meer zo verwonderlijk dat de gameplay er nogal actievol uitziet. Dan beschouw je echter enkel de uitvoering van zijn plan; het plannen zelf vereist op zijn minst dat je goed om je heen kijkt en zoekt naar een geschikt moment om toe te slaan. Er zijn sowieso meerdere aanpakken mogelijk; die soms ook tot een ander tussenfilmpje leiden.

Je draagt qua tactische uitrusting uiteraard een aantal handige gadgets bij je, zoals de techniek om vijanden door muren heen te spotten, en stun darts. In de demo zagen we al hoe Sam ze gebruikte om twee tegenstanders te elektrocuteren, omdat ze ‘toevallig’ even in een plas water bleven staan. Dat laatste moet niet te vaak voorkomen; zoiets oogt al snel alsof het in scène is gezet, in plaats van dat het tactische vrijheid impliceert.

Het zijn sowieso twijfels die we nog niet  weg kunnen nemen, daarvoor is er nog te weinig bekend van Splinter Cell: Blacklist. Toch vertrouwen we erop dat Ubisoft Toronto weet waar het mee bezig is, de studio heeft bovendien hulp gehad van Ubisoft Montreal om uit de startblokken te komen. Misschien dat Sam daarom beweegt alsof ook hij de afstammeling is van een Assassin.

The war on terror

Dat hij er zijn hand niet voor omdraait om snel muren en rotspartijen te beklimmen, komt goed van pas. Sam is in opdracht van de Amerikaanse president werkzaam als leider van Fourth Echelon, een speciaal team dat is samengesteld om Operation Blacklist te stoppen, een initiatief om de invloed van het Amerikaanse leger in te dammen. In de demo reisde Sam hiervoor af naar een berggebied, waar een van de 12 initiatiefnemers zich schuilhoudt. De opzet van dit verhaal belooft  hem ook naar andere locaties over heel de wereld te brengen.

Blacklist biedt verder sowieso nog een coöperatieve modus. Ook keert het populaire Mercs vs. Spies terug. Als de singleplayer dan ook nog eens ruimte biedt voor zowel stealth als actie, wordt het wat ons betreft een waardige opvolger. Een ding is al zeker; Splinter Cell: Blacklist ziet er fantastisch uit.