De Nederlandse uitgever Playlogic had een vrij moeizame start, maar inmiddels lijkt het bedrijf helemaal op koers te liggen om de wereld te veroveren. Onlangs voegde Playlogic een aantal veelbelovende titels aan zijn line-up toe, waaronder State of Emergency 2, Knights of the Temple II, Age of Pirates en Sparta: Ancient Wars. Deze laatste titel kregen we te zien op de Games Convention in Leipzig. Kan dit real-time strategiespel opboksen tegen grootheden als Age of Empires 3?

World Forge, de ontwikkelaar van Sparta, is gevestigd in het Russische plaatsje Voronezh. Het bedrijf geldt als de high-tech locatie van het stadje, dat ver van de bewoonde wereld ligt. World Forge heeft een eigen stroomvoorziening omdat de stroom in het plaatsje zelf regelmatig uitvalt. Onder deze barre omstandigheden wordt gewerkt aan een RTS met de nieuwste 3D technologie, geavanceerde physics en vernieuwende gameplay. Dit overigens wel onder het toeziend oog van Torsten Hess, de man die mede verantwoordelijk was voor de Settlers reeks.

Sparta: Ancient Wars is een historische RTS en volgt in grote lijnen de geschiedenis. Verschillende historische veldslagen en personages zullen hun opwachting maken in het spel. Het spel overspant een periode van 700 tot 300 voor Christus, toen de Spartanen nog heersten over het gebied rond de Middellandse Zee. Het spel laat je spelen als de Spartanen, Egyptenaren en Perziërs, die allen hopen hun invloed in dit gebied te vergroten. Toch is het spel geen geschiedenisboek. Bepaalde spelelementen pasten weliswaar niet in het tijdsbeeld, maar waren zo leuk dat ze toch in het spel behouden zijn. De gameplay staat namelijk voorop in Sparta.

Qua opzet is Sparta vergelijkbaar met veel andere historische RTS games. Je plaatst zelf gebouwen, ontgint grondstoffen en maakt eenheden, om vervolgens ten strijde te trekken. De drie resources in Sparta zijn hout, goud en voedsel. Het hout en goud wordt gebruikt om gebouwen neer te zetten en eenheden te maken. Doe je dit niet, dan blijft je voorraad gewoon op pijl. Voedsel werkt echter anders. Al je eenheden zullen moeten eten om in leven te blijven, dus afhankelijk van de hoeveelheid eenheden zal je voedselvoorraad afnemen. Het spel kent geen eenhedenlimiet, maar je dient er wel voor te zorgen dat je genoeg voedsel produceert om al je onderdanen te voeden. Voedsel verkrijg je bijvoorbeeld door boerderijen neer te zetten. Het is verstandig deze te beschermen, want een aanval op je voedselvoorziening kan het einde van je leger betekenen.

Het bouwen van je eenheden gaat ook iets anders dan je gewend bent. Je eenheden zijn niet louter een vechter of een boogschutter, maar kunnen twee wapens tegelijk met zich meedragen. Deze wapens kun je ze direct aanmeten wanneer je je eenheden aanmaakt in je barakken, doch het is goedkoper om wapens op te pikken bij gesneuvelde tegenstanders of teamgenoten op het slagveld. Zo kun je zelfs beschikken over wapens die normaal gesproken niet voor jou volk ter beschikking staan. Je kunt met een druk op de knop tussen de twee wapens wisselen, waarna ook het uiterlijk van je eenheden verandert. Dit heeft men gedaan omdat je zo op het slagveld snel kunt zien wat er tegenover je staat. Het ziet er aanvankelijk wel wat raar uit, wanneer een groep boogschutters zonder pardon de outfit van een vechter krijgt aangemeten.