In Sound Shapes navigeer je door tekenachtige omgevingen door controle te nemen over een balletje bedekt met zuignappen. Met de zuignappen kan je je aan bijna elk oppervlak vastzuigen. Daardoor is het mogelijk om bijvoorbeeld van een muur naar een plafond en weer terug te springen. Je bestuurt je balletje met de linker stick, springt met de X-knop en rolt sneller als je het vierkantje indrukt. Zo simpel is het. Met deze vaardigheden is het aan jou om het eind van elk level te bereiken.

Muziek ontdekken

Zoals de naam al doet vermoeden draait Sound Shapes om muziek en geluid. Zodra je een level start maak je kennis met een basisgeluid: een kale beat die zich herhaalt. Tijdens het spelen raap je voorwerpen op in de vorm van gele vierkantjes. Per opgepakt voorwerp komt er een soundbyte bij om de muziek te verrijken. Voor je het weet neurie je mee met een nummer waarvan je zou zweren dat Daft Punk een vinger in de pap had tijdens de productie.

Dat alles echt draait om geluid en muziek uit zich ook in de stijl. Je speelt het spel vanuit een tweedimensionaal zijaanzicht. Alles wat je ziet tijdens het spelen van Sound Shapes zijn kale polygonen die meestal niet meer dan één kleur bevatten. Dit wil niet zeggen dat de visuele aspecten van Sound Shapes niet belangrijk zijn voor de wijze hoe je het speelt Alles dat rood is, is dodelijk. Alles wat geel is, aan de andere kant, voegt weer wat toe aan de muziek. Zo zijn er gele springplatformen die een geluid maken zodra je ze aanraakt. Het spel neemt dat geluidje op en voegt het vervolgens toe aan de muziek. Hierdoor wil je dolgraag horen wat voor object zich om de volgende hoek schuilhoudt, in plaats van zien.

Muziek maken is net als fietsen

Sound Shapes maakt ook gebruik van het touchscreen en het touchpad aan de achterkant van de Vita. De besturingsmogelijkheden zijn bijvoorbeeld nodig bij het maken van een eigen level. Je selecteert alle levelonderdelen bijvoorbeeld door middel van menu’s die op het touchscreen verschijnen. Zo hoef je niet met de pookjes heen een weer te gaan om iets te selecteren, wat het proces enorm versnelt.

Het maken van je eigen levels begint met het plaatsen van beats en noten in een leeg level. Leg je ze bovenin het scherm, dan krijg je hoge toongeluiden, en vice versa. Als je eenmaal een nummer hebt gemaakt, is het tijd om het level te vullen met voorwerpen zodat het level ook daadwerkelijk speelbaar is. Het is op elk moment mogelijk om je level te testen, zodat je zeker weet dat al je creaties naar wens zijn.

De grootte van voorwerpen verander je met het touch screen. Knijp je het voorwerp bijvoorbeeld fijn met twee vingers, alsof je op een plaatje inzoomt met een smartphone, dan wordt het voorwerp kleiner. De draaihoek verander je met het touch pad aan de achterkant van de Vita. Leg twee vingers op het pad en je pakt als het ware twee uiteindes van een voorwerp vast. Beweeg je vingers vervolgens en het geselecteerde voorwerp draait mee. Alles is daarnaast op zijn plek te zetten door het met je vingers over het scherm te slepen. Dit werkt intuïtief en is uitermate geschikt voor een level editor, zeker gezien er geen nauwkeurig geklooi met de sticks aan te pas komt. Zo heb je in een handomdraai een speelbaar level gemaa… gecomponeerd.

Zoals verwacht is het ook mogelijk om je eigen levels te delen met andere spelers, en die van anderen te importeren. Ben je dus niet bepaald een creatieveling, dan is er straks alsnog zat content om je op te werpen.

Grafische kracht doet er niet toe

Sound Shapes is een geweldig voorbeeld van wat de Vita allemaal kan. Het spel maakt gebruik van verschillende besturingsmogelijkheden om de gameplay zo intuïtief mogelijk te maken en laat de muziek je begeleiden, wat niet bepaald een veelvoorkomende spelmechaniek is. Wat Sound Shapes ook gaat betekenen voor muziekgames, het belooft sowieso een unieke muzikale ervaring te worden. Wij pakken onze stoffige instrumenten er in ieder geval bij om het verloren ritmegevoel weer op niveau te krijgen.