Soldier of Fortune was één van de best verkochte titels van 2000. De game bevatte veel wapens, aardige graphics, ontzettend veel actie en genoeg gevarieerde levels. Toch waren deze ingrediënten niet voldoende om gamers naar de winkels te laten komen. Er waren tenslotte ook andere shooters die hetzelfde bieden. Daarom werd Soldier of Fortune gevuld met iets wat de gamers wel naar de winkels zou trekken en het spel in de aandacht zou zetten, namelijk het Ghoul systeem. Dankzij dit systeem konden ledematen van romp gescheiden, ingewanden uit de buikwand geschoten en herseninhoud over de muur verspreid worden. Wat wil een gamer nog meer. Soldier of Fortune 2 natuurlijk. Want er waren zeker wel een aantal punten die verbetering konden gebruiken. Na enige tijd werd de game namelijk eentonig, en de replay waarde was daardoor nul. Deel twee belooft dan ook meer dan wat extra bloed.

Zoals het een goede actiefilm betaamt dient er uiteraard geen diep verhaal aanwezig te zijn. Een pure actie game als SoF verbreekt deze traditie dan ook niet. Ditmaal geen kernwapens, maar een dodelijk virus dat losgelaten is in Colombia door een terroristische organisatie. Uiteraard wordt John Mullins weer ingeschakeld om deze terroristen uit te schakelen.

Realisme

De Quake 3: Team Arena engine is het stukje software dat alles moet gaan draaien en het geheel er goed laat uit zien (de screenshots bewijzen het). Raven Software heeft zichzelf als doel gesteld om een zo realistisch mogelijk uiterlijk mee te geven aan de game. Het gaat dan om het uiterlijk van de wapens, de modellen en de omgevingen. De tegenstanders zien er niet alleen realistisch uit, ook de animaties moeten realistisch zijn. Bij een kogelinslag gaat het lichaam in een schok een stukje naar achteren en na een verwonding zal hij mank gaan lopen. Overigens hoeft een animatie niet afgemaakt te worden voordat een ander kan beginnen. Dit houdt dus in dat na een kogelinslag in het been de tegenstander naar zijn been zal grijpen. Maar schiet je daarna direct in de borstkast dan zal hij zijn hand daar naar toe verplaatsen. De tussenliggende animaties zullen volgens Raven Software ook realistisch vormgegeven worden. De omgevingen zijn daarnaast ontzettend gedetailleerd. De struiken zijn geen platte textures maar echte struiken die waaien in de wind en bewegen als je er tegenaan loopt.

Net als in het echte leven is het ook niet altijd mooi weer in SoF2. De regen kan met bakken uit de hemel komen en de wind kan ervoor zorgen dat gedropte goederen niet neerkomen waar je gewild had.