De eerste twee delen in de Skate-reeks speelden zich af in de virtuele stad San Vanelona. In de games kreeg je te maken met een bewind dat skaten maar niets vond en skaters liever vandaag dan morgen uit de stad wilde trappen. Dit is in Port Carverton wel anders. De stad is het Mekka voor skaters, met meer ramps, rails en trappen dan meneer Hawk ooit had durven dromen.

Meer dan alleen

Alleen speel je in Skate niet met Tony, maar met een zelf gecreëerde skater die nu samen met z'n team de stad probeert te veroveren. Als gerespecteerde skater uit deel twee ben je namelijk een eigen skatemerk begonnen en nu rest je de taak om dit merk aan de man te brengen in Port Carverton. EA Black Box heeft de singleplayer zo opgezet dat je op z'n RPG's een team van mensen om je heen verzamelt die je helpt om het merk overal in de stad te verkondigen. Het wordt echter pas echt interessant als je met je team online gaat skaten.

Teams kunnen online uit maximaal vijftien man bestaan, maar vreemd genoeg worden de wedstrijden (voorlopig) maar met zes spelers gespeeld, met drie spelers per team. De uitleg van de ontwikkelaar voor dit maximum aantal spelers is dat het anders te chaotisch wordt en dat je uit een team van vijftien man altijd wel drie mensen weet te porren voor een wedstrijd. We hebben er op dit moment vrede mee en worden uitgenodigd om gelijk die coöperatieve multiplayer-modus eens uit te proberen.

Teamspel vereist

Op een plein midden in Port Carverton, dat verdeeld is in drie gebieden: Downtown, University Hill en Industrial, staan we met z'n zessen klaar om goede pot te gaan skaten. Er is zojuist een modus genaamd Domination gestart. Het doel in deze modus is om met je team zoveel mogelijk van de negen strategische punten in bezit te krijgen. Je bezit een punt door de hoogste score op het obstakel neer te zetten. De crux zit hem natuurlijk in de tactiek die je kiest: ga je eerst zoveel mogelijk plekken claimen of probeer je gelijk een zo hoog mogelijke score neer te zetten? Teamwerk is vereist, want met z'n allen dezelfde punten aflopen heeft weinig zin.

Vervolgens kregen we ook nog de Skate-variant van een racegame te zien, waarin we bergafwaarts op snelheid de strijd aan gingen. Hoewel grappig, lijkt hier de kracht van Skate niet optimaal benut te worden. Dit gebeurt absoluut wel in de 1UP-modus, het hoogtepunt van onze speelsessie met Skate 3. De 1UP-modus is een variant van het 'EZEL' en, waarbij het team dat een uitdaging verliest, een letter krijgt toegewezen. Leuk en aardig, maar dit alleen maakt de modus nog geen succes. Het fijne van 1UP zit 'm namelijk in de uitdagingen die je aangaat.

Met je team van drie moet je in twintig seconden zoveel mogelijk punten scoren. Gaat er echter één op z'n muil, dan gaat de score van de hele groep verloren. Nadat je een score neergezet hebt, moet het andere team proberen de score te verbeteren. De druk om op je skateboard te blijven staan is groot, maar toch zul je na verloop van tijd risico moeten gaan nemen om de score te verbeteren. Intens en oh zo vermakelijk.

Diepte over breedte

De ontwikkelaar legde tevens uit dat naast de nieuwe modi er ook inhoudelijk wel degelijk wat aan de game veranderd is. Zo kun je nu bijvoorbeeld ook op de 'bovenkant' van je skateboard grinden door tijdens de sprong voor een grind de R1-knop in te houden. Dat de ontwikkelaar het over dit soort verbeteringen heeft, geeft al aan dat men met Skate 3 absoluut niet de breedte ingegaan is, maar juist de ervaring nog rijker en dieper wil maken. Nieuwkomers worden echter niet in de steek gelaten en moeten via de vernieuwde Skate School de game ook onder de knie kunnen krijgen.

De tien minuten die we met Skate 3 gespeeld hebben, geven aan dat EA Black Box verdomd goed weet waar het mee bezig is. De ervaring wordt er met deel drie alleen maar dieper en dieper op. In hoeverre de game inhoudelijk Skate 2 ook gaat verbeteren moet in de komende tijd nog duidelijk worden, maar de eerste indruk met Skate 3 is alvast een goede.