Singularity | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Singularity is voor Raffel een vrij persoonlijk concept aangezien de inspiratie voor de game uit zijn eigen herinneringen uit de jaren '50 komt. Hij groeide op toen de spanningen rond de Koude Oorlog hun hoogtepunt bereikten. Zijn ouders bewaarden gasmaskers op zolder en op school leerden ze wat te doen in het geval van een Ru ische kernaanval. Het zijn die ervaringen die de inspiratie vormen voor het concept van Singularity.

De hoofdrol is weggelegd voor de Amerikaanse legerpiloot Nate Renko. Om voor hem onbekende redenen moet hij van zijn superieuren over het Ru ische eiland Katorga 12 vliegen. Hier stort Renko neer en tijdens zijn eerste onderzoeken op het eiland ontdekt hij dat de Ru en vreemde experimenten hebben gedaan met het mysterieuze element 99.

In de jaren '50 ontdekten de Ru en dat dit element een enorme energiebron voor ze kon zijn. Iets om een enorme machtsverschuiving mee te veroorzaken. Trouw aan de Ru ische geschiedenis vond er echter een ramp plaats met de reactor die voor de nieuwe energiebron gebouwd moest worden. Dit ongeluk scheurt een gat in de tijd, wat door de Ru en succesvol in de doofpot wordt gestopt. Vijftig jaar later blijkt er echter weer activiteit te zijn op het eiland, reden voor het Amerikaanse leger om Nate Renko er opaf te sturen.

Niet lang na de crash ontdekt Renko een handig Ru isch instrument: een Time Manipulation Device, ofwel TMD. De TMD is het belangrijkste wapen in Singularity en speelt een hoofdrol in gevechten en puzzels. Het apparaat doet vooral denken aan de Gravity Gun uit Half-Life 2, omdat je er objecten mee naar je toe kunt trekken en weer kunt wegschieten. Zoals de naam al zegt kun je er echter ook tijd mee manipuleren: objecten en mensen verjongen en verouderen. Met de straal kun je iemand binnen luttele seconden tientallen jaren ouder maken en zo doden. Dit werkt ook de andere kant op, alleen veranderen mensen niet in baby's, maar in afzichtelijke kermende monsters. Waarom dit zo is weten we nog niet, maar dit wordt ongetwijfeld uitgelegd in de game.

Het spelen met tijd gaat een stuk verder dan het simpelweg verjongen en verouderen van je tegenstanders. Dit kun je namelijk ook doen met vele objecten in de game, mits ze niet te groot zijn. Oude verroeste tonnen kunnen opgepakt worden met de TMD, en vervolgens verjongd worden tot het weer de ontplofbare vaatjes zijn uit de jaren '50. Kapotte loopbruggen kunnen zo weer begaanbaar gemaakt worden en oude blikken doperwten worden weer een belangrijke bron voor het herstellen van je gezondheid. Het werkt echter ook andersom; een metalen stellage kan bijvoorbeeld worden verouderd zodat deze ineenstort op je tegenstanders.

Waar de TMD zich beperkt tot tijdmanipulatie op kleine schaal, krijg je af en toe te maken met een Time Wavedie een veel grotere invloed heeft. Bij de presentatie die wij te zienkregen loopt Renko een compleet verlaten en vooral vervallenindustrieel gebied in. Vervolgens rolt een tijdsgolf over het gebiedheen, die het complete gebied terugbrengt naar de jaren '50. De grauwehemel verandert in een strakblauwe lucht, verroeste en vervuildemetalen objecten blinken weer in de stralende zon en zijn weer voorzienvan een fris kleurtje.

Dit is niet alleen een indrukwekkendegrafische verandering, maar ook de gameplay slaat om van exploratienaar actie. In het door de tijdsgolf geraakte gedeelte van Katorga 12wemelt het namelijk van de Ru en die hun wapen allemaal mikken op deenige persoon met een Amerikaans uniform aan.

Ru en enAmerikanen zijn niet de enige bevolkingsgroepen die je tegen zult komenin Singularity, want Element 99 heeft voor flinke problemen gezorgd. Zohebben we verschillende soorten monsters gezien en een enorm wezen datergens over een level vliegt en in stukken gescheurde Ru enachterlaat. Hoe deze wezens precies in het verhaal pa en weten we nogniet, maar we weten wel dat ze zowel tegenstanders als Renko aanvallen.Vaak zijn het vijanden, maar soms kun je ze ook gebruiken als wapendoor ze juist op te zetten tegen de Ru en.

Wezouden graag meer ontdekken van dit verhaal, want dit aspect lijkt eenonderdeel waar veel tijd in is gestoken door Raven Software. De maniervan vertellen doet denken aan die van Bioshock, en verloopt onderandere via ca etterecorders die je kunt vinden. De explorerende gamerzal zodoende meer van het verhaal ontdekken dan deren-en-schiet-speler. Regelmatig krijg je ook een flard van het verhaalmee door echo's, een soort geesten van mensen die vastzitten tu en detijd. Zij geven meer inzicht in de ramp uit de jaren '50. Doordat dezeecho's in doodsangst verkeren, geven ze de game samen met de vaaktroosteloze omgevingen een wat naargeestig sfeertje.

Dit wordtgoed overgebracht door de grafische stijl en de vele tijdseffecten. Zotoonden de ontwikkelaars een level op een groot schip dat zo'n vijftigjaar jonger wordt gemaakt. Het schip is echter zo groot dat het weer inrap tempo veroudert. Vlak voor je ogen bladderen verflagen af en zie jede roest voortschrijden door het schip. Hoewel Singularity mi chienniet zo mooi is afgewerkt als een Wolfenstein, is de grafische stijlwel erg sterk en ziet de game er gewoon goed uit.

Singularityheeft absoluut onze aandacht, dankzij een aantal zeer intere anteeigenschappen. Met name de eigen versie van de Gravity Gun, mi chienwel het tofste gamewapen ooit, brengt Singularity tot leven. Bovendienkun je met de TMD mensen binnen seconden de rest van hun leven latenmeemaken en bevat de game een boeiende mix tu en exploratie, puzzelenen actie. Die TMD, de ogenschijnlijk goed verdeelde spelelementen enhet feit dat je met monsterlijke en menselijke tegenstanders te makenkrijgt, maakt de vergelijking met Half-Life 2 een eenvoudige. Gelukkigheeft Singularity echter wel een echt eigen smoel, die wij graag sneleens beter zouden bekijken.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou