Net als Anno Online wordt Silent Hunter Online ontwikkeld door het Duitse team van Ubisoft Blue Byte. Eerder maakte het bedrijf The Settlers Online, maar met de u-bootsimulator begeeft het zich op een heel ander terrein. Een simulatie vraagt, veel meer dan Anno en The Settlers, om realisme en diepgang en dat is iets wat moeilijk te bereiken is in de beperkte browseromgeving. Dat weet Blue Byte zelf ook en daarom is er gekozen voor iets toegankelijkere insteek.

Voldoende, maar beperkter

Dat de ontwikkelaar het wel echt probeert om zoveel mogelijk in de game te stoppen, zie je in eerste instantie aan de graphics. Het gaat om een op Flash gebaseerde browsergame, dus verwacht niet dat het visueel in de buurt komt van Silent Hunter 5. Toch is er een degelijke 3D-animatie van de zeeën en de schepen gemaakt, die je door je periscoop aanschouwt. Realistisch is het allerminst, maar het is ook weer niet storend lelijk. Laten we zeggen: voldoende voor een webtitel.

Het grootste gedeelte van de tijd zit je overigens nog steeds naar menuutjes te staren, dus aan de graphics hoef je je niet echt te storen. Je kunt echter niet, zoals in de laatste Silent Hunter, in 3D door het schip lopen met een bemanningslid. De menu's zijn echt alles wat deze titel biedt en de enige manier om je onderzeeër te besturen. In detail plannen hoe je met je onderzeeër vaart en op welke manier je andere boten aanvalt, is er wel bij. Om een torpedo te schieten moet je bijvoorbeeld het kanon laden, de afstand meten en haast wiskundig bereken waar en wanneer je moet schieten. Dat detail gaat helaas een beetje verloren doordat het spel je tegemoetkomt.

Dit is kenschetsend: handelingen zijn soms gecombineerd, waardoor je minder hoeft te weten en te doen. Dat je eigenlijk niks hoeft te weten en leren wordt verder bevorderd door de bemanningsleden die praktisch alles voor je kunnen doen. Dat beperkt zich niet tot advies over aanvallen, maar ze kunnen vrij autonoom het schip voor je besturen als je dat wilt. Voor ingewijden is Silent Hunter Online veel minder interessant; het is geen echte simulatie meer.

Multiplayer

Toch hoef je Silent Hunter Online nog niet helemaal af te schrijven. Vooral de multiplayermodi bieden veel potentie. Tijdens onze speelsessie hebben we de multiplayer nog niet in werking gezien, maar het achterliggende idee is goed. In de eerste plaats is er de coöperatieve modus. Denk aan het neerschieten van een enorme vloot met een klein groepje vrienden. Gevechten die je normaliter niet aankunt, zijn dan wel haalbaar. Vergelijkbaar met de multiplayer uit eerdere Silent Hunters dus en een leuke manier om het spel interessant te houden.

Interessanter is de manier waarop campagnes worden vrijgespeeld. Zelf noemt Blue Byte het spel een MMO. Dat uit zich vooral in de indirecte multiplayer. In Silent Hunter Online speel je tijdens de tweede wereldoorlog hoe dan ook voor de Duitsers. Er is dus geen pvp (gemiste kans), maar wel een andersoortige coöp. Door gebieden te veroveren en tegenstanders te verslaan, speel je langzaam meer campagnes vrij. Dat doe je met iedereen en gebieden kunnen ook weer terugveroverd worden door de vijand. Om bijvoorbeeld het tweede deel van het verhaal vrij te spelen moeten alle spelers helpen om een bepaald gebied te veroveren en zodra alle missies zijn voltooid, opent de nieuwe verhaallijn. Je bent dus echt aan het samenwerken om verder te komen in het spel en de inzet van iedereen is daarbij belangrijk.

Of de multiplayer daadwerkelijk een goede reden is om Silent Hunter Online te gaan spelen, blijf giswerk. Een aantal details over het spel is bovendien nog niet helemaal duidelijk, maar dat het een vrij uitgeklede versie van Silent Hunter wordt, is wel helder. Dat is niet per se slecht. Er zitten namelijk wel veel belangrijke spelelementen waardoor het nog wel aanvoelt als een vrij uitgebreide titel. Met de kanttekening dat je ook maar een beperkt aantal acties kunt doen voordat je moet betalen (of wachten tot je weer mag).