Preview

RollerCoaster Tycoon World

Neemt de nostalgie in acht

Geschreven door David Kers op
Het lijkt bijna een zonde om een nieuw deel in de RollerCoaster Tycoon-reeks zonder enige twijfelzucht te ontvangen. De lange afwezigheid van een écht nieuw deel in de reeks, met daarbij opgeteld de beschamende pogingen in de afgelopen drie jaar, zorgen ervoor dat iedere aankondiging van een nieuwe RollerCoaster Tycoon-game alarmbellen doet rinkelen. Door de eerste teaser van RollerCoaster Tycoon World, die foeilelijke graphics en een haperende framerate toonde, daalde het verwachtingspatroon van de game tot onder het vriespunt. Dat onze kennismaking met de game ons toch weer enthousiast maakt, komt dan ook als een grote verrassing.

Het is meteen duidelijk dat er veel is veranderd sinds de eerste RollerCoaster Tycoon-games. Het plaatsen en bouwen van een park, de infrastructuur en – het belangrijkste – de achtbanen is een stuk intuïtiever en veel minder technisch dan voorheen. Weg zijn de vaste gridvakjes waarin stuk voor stuk in lijnen gebouwd moet worden. Het bouwen van een baan gaat veel vloeiender dan voorheen. Met behulp van bochten en lussen kan er van punt tot punt gebouwd worden. Hoogte, hellingsgraad, materiaal en vorm zijn te selecteren en het deel van de rail wordt direct weergegeven waardoor er een duidelijk beeld ontstaat van het eindresultaat.

Bij het maken van onmogelijke of gevaarlijke constructies verschijnt er automatisch een waarschuwing. Het plaatsen van paden werkt precies op dezelfde manier en levert meldingen die waarschuwen voor het maken van onnodige onderhoudskosten. Een functioneel spoor maken is hierdoor vrij simpel, maar kan voor managementfreaks dankzij een tal van extra mogelijkheden zo ingewikkeld worden als zij zelf willen. Spelers kunnen met een ontwerpprogramma dat gebruikmaakt van Unity dit tot in de puntjes aanpassen.

Themaparken

We zien ook duidelijk dat RollerCoaster Tycoon World een grafische update heeft gekregen. De attracties, bezoekers en omgevingen zien er uitstekend uit voor een simulatiegame. Dankzij de vrije camera zijn zelfs de kleinste details van de attracties, zoals het bedieningspaneel, duidelijk te zien. Bezoekers zijn ook makkelijk in te gaten te houden en te volgen. Dit is vooral handig omdat ieder individu is voorzien van een unieke mix van zeventig emoties die in combinatie met persoonlijke voorkeuren er voor zorgen dat ze verschillende eisen stellen en behoeftes hebben. Om hierop enigszins in te spelen komt een nieuw concept om de hoek kijken: de toevoeging van themagebieden. Themagebieden kon je in RollerCoaster Tycoon 3 natuurlijk ook wel maken, maar daar had je op een voor jezelf prettig ogend park verder weinig aan.

We zagen in onze demonstratie hoe het mogelijk was om een Western-thema te kiezen en een bepaald gebied in het park volledig in deze stijl aan te kleden. Cactussen, zandpaadjes en saloons versieren de omgeving, maar ook de attracties zijn in verschillende thema’s te plaatsen. Naast de Western-look vingen we ook een glimp op van ruimte- en waterthema’s. Volgens de ontwikkelaar moeten hiervan nog vele volgen. Om alle bezoekers van het pretpark tevreden te houden is het noodzakelijk om een divers aanbod en goede afwisseling te bieden in je park. 

Eén park

De game bevat zowel een zandbakmodus als een carrièremodus. Deze laatste laat spelers niet langer per missie een park bouwen, maar verdeeld deze over één park. Spelers beginnen, net als in bijvoorbeeld SimCity, met een klein gebied en naarmate er meer doeleinden behaald worden zijn het gebied en de mogelijkheden uit te breiden. Volgens de ontwikkelaar levert dit de nodige afwisseling op: de ene keer moet er een financieel doel behaald worden en een andere keer is er iets mis met een bezoeker.

De korte blik op RollerCoaster Tycoon World laat ons een stuk positiever naar de pretparkbouwgame aankijken. De nieuwe bouwmodus, de grafische update, diversiteit in bezoekers en verschillende thema’s lijken slechts het topje van de ijsberg. Zo moet de game een nacht- en dagcyclus en ondersteuning voor de Steam Workshop gaan bieden. De nostalgische gevoelens moeten volgens de ontwikkelaar dan ook zeer binnenkort plaatsmaken voor een totaal nieuwe RollerCoaster Tycoon-ervaring en de negatieve nasmaak van de serie wegspoelen.

RollerCoaster Tycoon World verschijnt eind 2015 voor pc. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Eerste dlc Fallout 4 komt begin 2016, season pass aangekondigd Nintendo brengt in 2016 Pokémon-game voor smartphones uit
5

Reacties op: RollerCoaster Tycoon World

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • J-Beckers

    • 10 september 2015 11:20
    Klinkt goed. Misschien dat het dan toch eens tijd wordt om mijn pentium 4 3ghz uit 2003 te vervangen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Massiv

    • 10 september 2015 13:12
    Haha same here..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Boerieboer

    • 10 september 2015 13:04
    Klinkt leuk heb me vroeger met de eerste delen prima maar dan ook prima vermaakt er gingen hele dagen aan op haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tektwo

    • 10 september 2015 17:21
    Dit klinkt tof. Ik moet ook mijn core duo systeempje met DDR2 snel upgraden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • PizzaDude81

    • 31 maart 2016 17:52
    Misschien goed om te vermelden dat je ook nog keuze hebt uit Planet Coaster en Parkitect in 2016.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.