Rogue Galaxy | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Ontwikkelaar Level-5heeft zich de laatste jaren opgewerkt als één van de grootheden binnen hetgenre van de Japanse RPG's. Met hun kenmerkende grafische stijl, kleurrijkepersonages, vindingrijke toevoegingen aan de gameplay en vooral de toegankelijkeopzet van de games, wisten ze zowel RPG-fanaten als mensen die nieuw zijn inhet genre, voor zich te winnen. Rogue Galaxy is het grootste project van deontwikkelaar van Dark Chronicle en Dragon Quest VIII tot op heden. Het spelklinkt op papier als de natte droom voor elke RPG-fanaat. Maar wordt deze droomwerkelijkheid?De hoofdrol in Rogue Galaxy is weggelegd voor Jester Rogue,een jonge naïeve knul met blond haar en een ongezonde drang om de held uit tehangen. Een personage dat volledig voldoet aan het sjabloon voor eenhoofdfiguur in een Japanse RPG dus. Jester mijmerde als kind al, zittend op hetgras en kijkend naar de sterren, dat hij de ruimte in wilde. Wanneer hij op eendag wordt aangezien voor Desert Claw, één van de grootste premiejagers uit hetheelal, krijgt hij de kans om zijn droom waar te maken. Hij mag mee opDorgenark, het begin van een lange, lange reis. De gevechtenIn tegenstelling tot veel Japanse RPG's, is Rogue Galaxyvolledig in real-time. De gevechten vinden ook niet plaats in een aparte arena,maar gewoon in de spelwereld zelf. Het systeem van 'random encounters' blijftwel behouden. Je ziet monsters niet van verre aankomen, maar ze verschijnenineens vanuit het niets. Het spel schakelt dan over naar de Battle Mode, alleendaarin kun je vechten. Eenmaal je de monsters verslagen hebt, gaat het spelterug naar de normale mode. In de Battle Mode zul je binnen een bepaald gebiedmoeten blijven, anders zal je het gevecht ontvluchten. Dit is natuurlijk eenaantrekkelijke optie wanneer er teveel tegenstand is. Het vechten zelf gaat zoals gezegd in real-time en je kunttwee wapens, eentje voor dichtbij en eentje voor veraf, tegelijk hanteren. Dezewapens gebruik je door respectievelijk op het kruisje en het vierkantje te drukken.Om te voorkomen dat je aan één stuk door op vijanden in kunt hakken enschieten, maakt Rogue Galaxy wel gebruik van een Action Gauge. Dit is een metertje dat leegloopt wanneer jeaanvallen doet. Wanneer het metertje leeg is zul je tijdelijk geen aanvallenkunnen doen. Door aanvallen van tegenstanders te blocken, kun je dit metertje echter in één keer weer vullen. Erzijn ook speciale aanvallen, die je kunt leren via een license-systeem dat vergelijkbaar is met Final Fantasy. Ook dezezorgen ervoor dat je Action Gaugeomlaag zakt. Speciale aanvallen kun je via een menu oproepen. Het spel zal daneven pauzeren, zodat je in alle rust aanvallen kunt uitkiezen of voorwerpenkunt gebruiken. Men lijkt dus een redelijk ideale mix tu en turn-based enreal-time gevechten gevonden te hebben, met de goede eigenschappen van beiden. Je vecht in Rogue Galaxy niet in je eentje, maar je hebtmeestal twee NPC's aan je zijde die redelijk autonoom meevechten. Je bestuurtzelf maar één personage rechtstreeks (je kunt wel wi elen tu en de drieactieve personages), van de andere personages kun je alleen de globalestrategie bepalen. Zo kun je er voor kiezen dat ieder voor zich vecht, of datiedereen tegelijk op dezelfde tegenstander af gaat. Wat handig is, is dat jezelf controle hebt over welke speciale mogelijkheden je NPC's gebruiken.Wanneer de NPC's een bepaalde aanval of het gebruiken van een bepaald voorwerpnodig achten, zullen ze je een suggestie doen die je met een druk op één van deschouderknoppen, direct kunt uit laten voeren. Zo kun je voorkomen dat de NPC'szomaar al je health potionsgebruiken.Rogue Galaxy brengt je gedurende het verhaal naar in totaalvijf verschillende planeten, met elk hun eigen cultuur, technologischeontwikkeling, flora en fauna. Hoewel je aardig wat vrijheid krijgt in hetverkennen van deze planeten, is er geen sprake van een open wereld zoals inbijvoorbeeld Oblivion. De wereld bestaat eerder uit een aantal paden, waarbijje soms meerdere richtingen uit kunt. Het is overigens vaak zo dat er op eenbepaald moment maar één richting is die je verder brengt; de andere gebiedenzul je later vanzelf wel moeten bezoeken maar hebben niets te bieden zolang hetverhaal nog niet ver genoeg gevorderd is. Visueel is Rogue Galaxy een typische Level-5-titel. Depersonages zijn allemaal cel-shadeden zien er vooral vrolijk of geschift uit. Wat te denken van een pimpelpaarse,pratende pad die voorwerpen kan opeten en samenvoegen tot één nieuw voorwerp?Veel gekker zijn we ze niet tegen gekomen in een RPG. Zelfs de vijandige monstersogen niet echt gemeen. Van levende paddestoelen, bloemen en boomstronken hoevenwe doorgaans immers niet in de broek te poepen van angst. Ook de Mimic, deschatkist die ineens een monster blijkt, is natuurlijk weer van de partij.Ingame is het spel prachtig, maar de tu enfilmpjes slaan werkelijk alles. Dezezijn van een ongekende pracht en zouden zo de bioscoop in mogen. Laten we hopendat die filmpjes een voorbode zijn voor de grafische stijl van Level-5 bij de volgendegeneratie consoles!Veelzijdig

Wanneer je denkt dat je alle mogelijkheden van Rogue Galaxygezien hebt, komt er telkens weer een nieuw spelelement om de hoek kijken. Zois er de Battle Recorder, waarmee wordt bijgehouden hoeveel monsters je verslagenhebt. Als je van een bepaald monster een bepaald aantal hebt verslagen, kun jedit inruilen voor gevechtspunten waarmee je stijgt op de universele ranglijstvan jagers. Ook zit er een hele, Pokèmon-achtige subgame in het spel verwerkt,waarbij je insecten moet vangen, groot laten worden, kruisen en trainen, om zoeen superinsect te kweken dat zijn mannetje staat bij specialeinsectengevechten. Ondanks dat Rogue Galaxy op veel punten origineel uit dehoek weet te komen, blijft geen enkel Japans RPG-cliché bespaard. Een naïefhoofdpersonage zonder familie, een minstens zo naïef meisje waar hij een oogjeop heeft, een cynische man die zich met tegenzin aan je zijde voegt, kwartjesdie bij de personages veel en veel later vallen dan bij de speler en gigantischezijsporen die ervoor zorgen dat je voor het zoeken van één voorwerp, uren bezigbent, het zit allemaal in Rogue Galaxy. Maar aan de andere kant neemt het spelzich ook niet al te serieus en wordt met veel van de cliché's, ook regelmatigde draak gestoken.We hebben nu drie hoofdstukken van het spel gespeeld en hebben onsgoed vermaakt met het spel. Rogue Galaxy is mi chien geen revolutie inRPG-land, maar wel een gigantisch avontuur waar je dagenlang mee bezig zultzijn. De makers beloven 100 uur gameplay en zoals het er nu naar uit ziet, moetdat best uit het spel te halen zijn. Ondanks dat het spel zo lang duurt, heb jeminder dan bij bijvoorbeeld Final Fantasy, het gevoel dat alles nodeloos wordtopgerekt. Het tempo zit er direct aardig in en je bent na een uurtje spelen, alop weg naar een andere planeet. Mensen die normaliter een afkeer hebben voorJapanse RPG's, zouden daardoor Rogue Galaxy nog wel eens kunnen waarderen. Rogue Galaxy is in Japan en de Verenigde Staten al eentijdje op de markt, maar in Europa zullen we pas eind juni van het spel mogengenieten.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou