Rise of the Argonauts (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Een aantal maanden geleden kregen we in Antwerpen al een uitgebreide presentatie van Rise of the Argonauts, een nieuwe actie-RPG die gebaseerd is op de Griekse mythologie. Op de Leipzig Games Conventie durfde ontwikkelaar Liquid Entertainment het aan om ons ook de controller in handen te schuiven en konden we voor het eerst een paar minuten met de game spelen.

Rise of the Argonauts lijkt een rechtdoorzee actie-RPG, maar haalt z'n charme uit de thema's en setting waarin het gebaseerd is. De Griekse mythologie biedt immers een fantasierijk universum, waarin de verhalen, sagen en mythen tot ieders verbeelding spreken. In de game speel je Jason, de koning van Iolcus. Op de dag van je bruiloft wordt je beeldschone bruid Alceme door een onbekende schutter vermoord. Jason leert in de nasleep van de tragedie over de Gulden Vlies, een magisch object dat de doden weer tot leven kan brengen. Vol woede, haat en op zoek naar wraak, trekt Jason samen met de andere Argonauten ten strijde.

De andere Argonauten bestaan eveneens uit mythische figuren: Hercules, Achilles, Atalanta en Pan zijn slechts een greep uit het arsenaal. Ieder avontuur van Jason begint op de boot de Argo. Op de boot kniel je voor een standbeeld van je overleden vrouw en kun je tevens bekijken hoe je er voor staat bij de goden. Het plezieren van de goden is namelijk één van de belangrijke eigenschappen om progre ie te boeken in Rise of the Argonauts. De goden Apollo, Ares, Athena en Hermes vragen ieder om een andere benadering van de game, zowel in de actie als in de conversaties die je voert, en je keuzes bepalen welke nieuwe krachten je vrijspeelt. De Argo fungeert tevens ook als vervoersmiddel om naar de verschillende eilanden die de game rijk is, toe te varen. Volgens Codemasters heeft ieder eiland zo'n drie uur nodig om uitgespeeld te worden en zitten er rond de vijftien in de game verwerkt. Op zo'n eiland doe je eigenlijk twee dingen: vechten en praten.

Als actie-RPG is Rise of the Argonauts vrij simplistisch. De nadruk ligt op de actie, die in real-time is en goed in elkaar zit. Je hebt verschillende wapens en kunt ook in gevecht met een tegenstander gemakkelijk van slagwapen wi elen. Zo kun je eerst met een gigantische hamer het schild van een vijand kapot slaan, om vervolgens over te schakelen naar je speer en hem aan de spies rijgen. Rise of the Argonauts wil je echt het gevoel geven dat je met de sterke held Jason speelt en dat jij als onoverwinnelijk figuur iedere slechterik mores leert. Zoals wel meer games uit het genre zijn er ook speciale finishing moves, die ieder even spectaculair zijn.

Het RPG-systeem uit zich, in tegenstelling tot veel andere games in het genre, niet alleen technisch, maar ook visueel. Een beter wapen levert je niet drie procent meer kans op dat je een tegenstander raakt, want, zo is de filosofie van de makers, hoe weet je nu ooit dat dit het geval is? Een bijl die eerste vrij veel schade aanrichtte wordt zodra je een beter wapen krijgt verwi elt voor een nog legendarischere bijl. De punt van de bijl spuit nu allerlei vonken en zorgt ook bij het slaan voor toffere effecten. Door dit foefje heb je als speler echt door dat je een beter wapen in handen hebt en word je vooruitgang ook veel duidelijker.

Dit neemt niet weg dat het RPG-systeem wel behoorlijk diep in de game genesteld is. Zoals eerder genoemd heeft iedere god zijn eigen willetje en is er voor elk van hen een aparte boomstructuur waarin je nieuwe superkrachten vrijspeelt. Hoewel de ontwikkelaar tijdens de presentatie de lijst met krachten in twee seconden doorliep, bleek gezien het gevulde scherm wel dat er genoeg van dit soort geintjes in Rise of the Argonauts te vinden zijn.

De conversaties die je voert in Rise of the Argonauts zijn dynamisch en geven je als speler de vrijheid om voor meerdere antwoorden te kiezen. Ieder gesprek bied je, wanneer jij iets mag zeggen vier opties, die weer gelinkt zijn aan de goden. Daarbij is het praten visueel mooi uitgewerkt, met charismatische personages die met grootse taal elkaar te woord staan. Precies zoals je dit zou verwachten in een Grieks mythologisch epos.

De luttele minuten dat we de controller in handen hebben gehad tijdens ons avontuur met Rise of the Argonauts voelden vertrouwd en goed aan. De actie is bruut en Jason is een intere ant personage om mee te spelen. Verschrikkelijk veel nieuws doet Rise of the Argonauts daarentegen niet, het blijf immers een soort God of War meets Conan met RPG-twist. De premi e van de Griekse mythologie die verrijkt is met een heftig potje matten, weet ons echter wel te bekoren. Of de game zich staande houdt eind dit jaar met alle toptitels die wederom op de planken verschijnen, moet nog blijken, maar Jason en zijn kompanen staan nu wel op onze radar gemarkeerd.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou