Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Rigs Mechanized Combat League (hands-on)

Topsport in een andere wereld

Geschreven door Joe van Burik op
Virtual reality staat nog in de kinderschoenen, maar is hard op weg om door te breken. Sony is er als de kippen en laat ons in de nabije toekomst games spelen met PlayStation VR. We mochten alvast aan de slag gaan met Rigs Mechanized Combat League, een van de eerste titels die specifiek voor VR gemaakt wordt.

Wie The Matrix Revolutions nog in het geheugen heeft, herinnert zich wellicht nog de APU's; mech-achtige gevechtspantsers waarin de bestuurder aan beide armen over een enorm machinegeweer beschikt. Dit is uitermate geschikt om je vijanden mee te bevechten. Maar waarom zet je zo'n heerlijk stuk hardware niet in voor de sport? Stiekem vermoeden we dat zo'n gedachte vroeg of laat is uitgesproken bij Guerilla Cambridge, de Britse tak van de meeste prestigieuze game-ontwikkelaar van Nederland, toen het de taak kreeg een game voor PlayStation VR te ontwikkelen.

Atleet

Na het opzetten van de PlayStation VR – de nieuwe naam voor Project Morpheus, voor wie de afgelopen tijd onder een steen heeft geleefd – bevinden we ons direct in een soort garage voor de mechs. Pardon, de rigs. Eenmaal in het pantser op poten gehesen, voelen we ons nog zonder ook maar één virtuele stap gezet te hebben al als een machtige atleet – dankzij de hoge zitpositie en de virtuele handen zichtbaar op de forse joysticks van de rig. Per lift belanden we in de arena waarin we na een korte toelichting helemaal los mogen gaan.

Het doel van dit speltype, Power Slam, is om zo vaak mogelijk te scoren. Niet simpelweg door vijanden af te schieten, overigens. Wel is het zaak zoveel mogelijk lichtbollen te verzamelen, die verschijnen wanneer een speler het loodje legt. Heb je er eenmaal genoeg verzameld, dan kun je jouw rig in overdrive zetten en naar de top van de arena rennen, springen en klauteren, om daar door een basketachtige goal te duiken. Score!

De opzet klinkt zo kinderlijk eenvoudig dat je jezelf haast zou afvragen waarom het niet eerder geprobeerd is. Door de nadruk niet op schieten maar op rennen en scoren te leggen, voelt Rigs in zekere mate toegankelijker en sportiever aan dan een potje Call of Duty, geholpen door het feit dat je dit spel met drie tegen drie speelt. Elk teamlid bestuurt bovendien een ander soort rig: de kleine Hunter is snel en kan door kleine openingen, de lange Mirage heeft een dubbele sprong en de Tempest kan zelfs kort vliegen. In de uiteindelijke game kun je nog meer variatie in vaardigheden en loadouts verwachten.

VR

Deze mix van racen, schieten en basketbal speelt als een toegankelijke shooter zonder veel poespas, zodat je je kunt richten op waar het echt om draait in Rigs: de krachtige ervaring van een competitie in virtual reality. Dat is en blijft echter een moeilijk fenomeen om uit te leggen. Het valt te beschrijven hoe je met échte hoofdbewegingen om je heen kunt kijken, kunt richten en zo een extra intense beleving op je afgevuurd krijgt, maar VR is iets wat je simpelweg moet proberen om het te snappen. Natuurlijk bestaat daarbij wel het risico op misselijkheid.

Om deze reden is de visuele stijl opzettelijk 'vriendelijk kaal', zo wordt ons verteld door een medewerker van Guerilla, al is het tof om te zien hoe de game nu al prominent wordt gepresenteerd als een professionele competitie. Hierdoor ligt de integratie in de wereld van eSports direct al voor de hand. Een fel kleurenpalet en veel details zorgen namelijk voor veel onrust wanneer de actie zo direct op je ogen gestraald wordt. Gezien de infantiele levensfase van VR zijn dergelijke compromissen slim: in eerste instantie is het zaak om zoveel mogelijk spelers aan het concept te laten wennen en dan pas de diepte in te gaan. Lang niet iedereen wil immers zomaar de Matrix in.

Dit artikel delen:

Lees meer

The Witcher 3: Wild Hunt-modkit krijgt update Google kondigt Google Play Gift Cards aan
3

Reacties op: Rigs Mechanized Combat League (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Erwintjuh

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik vond het echt een super vette ervaring. Het was voor mij de eerste keer dat ik een VR headset op mocht hebben, maar ik heb er volop van genoten. Zoveel zelfs, dat ik een dag later het nog een keer heb gedaan ;). Deze game, samen met playstation VR, heeft mij er zeker van overtuigd dat ik VR aan ga schaffen zodra het beschikbaar is. Kan niet wachten!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mikmak

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Je haalt de woorden uit me mond.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • michiel_Reshift

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik was wat sceptisch, maar na deze game ben ik overtuigd. Dit kan echt wat gaan worden! Dit gaat weer een golf aan leuke youtube content opleveren van schrikkende mensen die gestoord worden tijdens het VR gamen. Herinneren we nog de video's van de eerste Wii controller ervaringen, die vele TVs die gesloopt werden? ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.