Tot slot nog iets over het visuele aspect van het spel. Ook dit is namelijk dik in orde. Het spel haalt behoorlijk wat uit de oude vertrouwde Playstation 2, zonder dat daarbij de framerate inkakt. Vooral de racemissies zijn een lust voor het oog, maar ook te voet kom je door mooi afgewerkte locaties met veel leuke details en een realistische opbouw. Het is ook verademing dat alles uitermate licht en kleurrijk is in het spel, eens wat anders dan de grijszwarte graphics die we tegenwoordig maar al te vaak krijgen voorgeschoteld. Het spel maakt zelfs gebruik van een nagebootst HDR-Lighting systeem, waarbij je ogen zich even moeten aanpassen aan het felle licht waneer je naar buiten stapt, of aan de schemering wanneer je een gebouw betreedt. Al met al ziet het er naar uit dat Reservoir Dogs zo slecht nog niet uitpakt, met dank aan Peter Timofeef. Door het gijzelings-systeem is het meer dan zomaar een third-person shooter en het racen biedt een lekkere afwisseling. Tel daarbij op de briljante soundtrack van de film en de sterke verhaallijn als fundament. Het is alleen jammer dat niet de echte stemmen en het echte uiterlijk van de acteurs is gebruikt. En het is natuurlijk nog de vraag hoe lang het allemaal duurt. Een vraag die we pas zullen beantwoorden in de review.
Preview

Reservoir Dogs (hands-on)
subtitle
intro text
Er zijn een aantal zekerheden in het leven. Water is nat, de
aarde is rond, Peter Timofeef heeft een snor en een Reservoir Dogs-game is
gedoemd te mislukken. Met het afscheren van zijn snor heeft Peter Timofeef
echter alle zekerheden omver geworpen, wat ook de mogelijkheid openbaart dat
een Reservoir Dogs-game níet slecht uitpakt. Vol goede moed stopten we daarom
de previewversie van de ‘vergaming’ van Quentin Tarantino’s klassieker in onze
Playstation 2. En zowaar!
Reservoir Dogs is een film uit 1992 van de toen nog
onbekende regisseur Quentin Tarantino. De film vertelt het verhaal van een
diamantroof door een criminele bende. Opvallend was dat de roof zelf nauwelijks
aan bod komt in de film, maar dat de nadruk ligt op de nasleep van deze roof.
Hoewel er wel wat schoten vallen in de film, is het toch vooral een praatfilm.
De gespannen verhoudingen tussen de criminelen, en de wetenschap dat één van
hen een verlinker is, zorg voor geniale dialogen. Maar geniale dialogen zijn
geen materiaal voor een goede game. Daarom besloot Eidos om niet rechtstreeks
de film te volgen in het spel, maar juist de dingen die je niet in de film
ziet, in het spel te behandelen.
Het spel begint met een soort van tutorial, waarin
nieuwkomer Mr. Orange wordt ingewerkt door de andere bendeleden. Wat direct
opvalt is de soepele besturing, die ondanks dat je toch aardig wat knopjes
nodig hebt voor bepaalde handelingen, erg intuïtief werkt. Je krijgt les in het
schieten, het gebruik maken van je omgeving als beschutting en het gijzelen van
onschuldige voorbijgangers. Eenmaal je alles in de vingers hebt, is het tijd
voor het echte werk. In de volgende missies zul je afwisselend steeds een ander
personage spelen, en krijg je onder andere te zien hoe Mr. Pink ontsnapt is,
wat er met Mr. Brown is gebeurd en waar de diamanten verstopt zijn.De meeste missies zul je te voet moeten afwerken en draaien
om het ontsnappen uit penibele situaties. Je hebt aardig wat vuurkracht tot je
beschikking in de vorm van pistolen, granaten en machinegeweren, wat op zich
een prima uitkomst biedt. Het spel geeft je echter aan het eind van iedere
missie, en over het verloop van het gehele spel, een beoordeling, variërend van
psychopaat tot professional. Wil je niet als psychopaat de boeken in gaan, maar
als professional, dan zul je de zaakjes wat subtieler aan moeten pakken. Het
sleutelwoord is mensen gijzelen.
Gijzelaartje leef je nog?
De spelmechaniek van het gijzelen zit in Reservoir Dogs best
vernuftig in elkaar. Je kunt in principe iedereen die niet met een wapen op je
gericht staat, gijzelen. Je pakt hem (of haar) beet en kunt vervolgens gewoon
met hem rondlopen, met het pistool natuurlijk op zijn gezicht gemikt. Zolang je
iemand gegijzeld houdt, zullen politie- en beveiligingsmensen niet op je
schieten. Je kunt, met geweld tegen de gijzelaar of verbale methoden, je
tegenstanders zover krijgen dat ze hun wapens neerleggen. Vervolgens dirigeer
je ze met je pistool richting de muur, waar je ze rustig kunt laten plaatsnemen
en waarna ze geen actie meer tegen je zullen ondernemen. Behalve wanneer je
iets later, toch nog met een pistool in de rondte begint te knallen natuurlijk.
Het is helaas niet mogelijk om met één gijzelaar het hele
spel te doorlopen. Gijzelaars zullen namelijk op een gegeven moment bezwijken
onder de traumatische ervaring die je ze aandoet. Geef je ze zo nu en dan een
tik om bij je tegenstanders wat respect af te dwingen, dan is het helemaal snel
afgelopen. Gelukkig kun je snel van gijzelaar wisselen door je huidige mannetje
los te laten, en iemand die je net tegen de muur hebt gezet, vast te grijpen.
Naar verloop van tijd wordt je behoorlijk handig in het switchen tussen je
slachtoffers en kun je het grootste deel van het spel zonder bloedvergieten
doorlopen. Alleen bij grote meutes tegenstanders, wordt het allemaal wat complexer
en zul je een vuursalvo moeten lossen.
Keiharde actie!
Ook de keiharde actie heeft in Reservoir Dogs genoeg te
bieden. Meestal zul je gebruik maken van de lock-on functie om je tegenstanders
te raken, maar je kunt een stukje inzoomen om wat specifieker te mikken. Je
krijgt dan een flashy zoom-effect op de koop toe. Wanneer een metertje onder in
beeld is volgelopen kun je ook een speciale vuurmode activeren, waarmee je in
een zeer kort tijdsbestek (het spel gaat over in slow-motion) een gigantisch
aantal kogels kunt afvuren. Wanneer je veel tegenstanders in beeld hebt, kun je
ze zo allemaal probleemloos omleggen.
In sommige missies neem je plaats achter het stuur van een
auto, doorgaans met de politie op je hielen. Je kunt in deze missies niet uit
de auto stappen, wat op zich de pret niet mag drukken. Het parcours neemt je
namelijk mee door een prachtig vormgegeven stad en hoewel er een overduidelijke
route is die je moet volgen, zijn er verschillende zijwegen mogelijk die vaak
korter, spectaculairder of eenvoudiger zijn. Het rijden is vrij arcade-achtig,
maar voelt wel goed aan.
Visueel aantrekkelijk
Reacties op: Reservoir Dogs (hands-on)
killa berckie
worms_master
Vision 360
worms_master
(antwoord: helemaal niets)
dsperial
ach maakt ook niet uit sommige mensen snappen nou eenmaal niet dat sommige dingen niet anders horen dan zoals ze zijn.
EviL DeaD
Florr0
Florr0
tjeerdvdzwaan
noknok
Al die films gaan nooit ergens over, als ik zijn films zie denk ik, wat een rukfilm. Dan is de film afgelopen, denk ik ff na over de film en de toch wel erg goede dialogen en de vage gebeurtenissen die zich afspelen, en dan moet ik toch weer toegeven dat het eigenlijk best wel een goede film is.
Vrees alleen dat dit niet het geval is met dit spel, denk eerlijk gezegd dat het een rukspel is
Syfron
yz-racer
worms_master
Het ZIJN goede films, jij kan ze niet leuk vinden, maar waardeloos zijn ze zeker niet.
reflector
Jaco90
Dismember
=HellFire=
worms_master
lord crazydude
yz-racer
Ze hadden dit niet eens op de markt moeten brengen want niemand koopt dit