Ratchet and Clank (hands-on) | Gamer.nl

Ratchet and Clank (hands-on) | Gamer.nl

Bij het lezen van bovenstaande titel is het mogelijk dat je even goed op de kalender kijkt om te zien of je niet spontaan in het najaar van 2002 beland bent. Wees gerust, het is nog steeds 2016. Het jaar waarin men besloten heeft dat het allereerste avontuur van Ratchet and Clank de moeite van het remaken waard is. De vraag is dan ook of deze game daar echt aan toe was, of dat het zoals zo veel remakes simpelweg een manier is om een extra centje te verdienen.

Het blijft altijd gi en waarom een ontwikkelaar of uitgever besluit een game van een flinke oppoetsbeurt te voorzien. Vaak genoeg komen er remakes of reboots voorbij die als enige doel het binnenhalen van extra centen hebben, vaak gestoeld op de nostalgie die een heruitgave van een succesvolle game met zich meebrengt. Ratchet and Clank heeft op dit gebied de schijn tegen, daar de release van deze remake kort voor de première van een Ratchet and Clank-film gepland is. Vanaf 29 april zijn de handige Lombox en zijn robot-sidekick op het witte doek te zien en deze remake is dan ook een uitgelezen mogelijkheid om iedereen reeds in de stemming (en straks in de bioscoop) te krijgen.

Ratchet and Clank

Wetende dat de film eenzelfde verhaal vertelt als de eerste Ratchet and Clank-game, lijkt het een onnodige herhaling om de eerste game in de franchise zo kort voor de première van een remake te voorzien. We kunnen je echter geruststellen: gelukkig heeft ontwikkelaar Insomniac Games niet alleen de graphics opgepoetst, maar ook het verhaal onder handen genomen. In plaats van het originele verhaal, waarin je enkel door beide personages op sleeptouw genomen werd, wordt dit deel compleet verteld door de even beroemde als beruchte Captain Quark. Deze insteek zorgt voor een leuk (al zij het soms partijdig) perspectief op het originele verhaal, waardoor de game niet meteen als een simpele kopie aanvoelt.

Natuurlijk is alleen het toevoegen van een verteller geen reden om dit avontuur opnieuw te gaan beleven. Tijdens de eerste mi ie zijn er dan ook geen noemenswaardige veranderingen of verbeteringen op te merken. Het is bij de tweede mi ie dat de game zich écht los begint te maken van het origineel. Vanaf dit punt voegt de ontwikkelaar kleine stukjes extra content toe aan de reeds bestaande mi ies. Sommige van deze toevoegingen zijn extra dialogen, die eens in de zoveel tijd de vierde muur doorbreken en een dikke knipoog naar het origineel geven. Vaker zien we personages die we nog niet eerder hebben gezien of kleine stukjes van de map die we voor het eerst kunnen verkennen. Hoewel deze de hoofdverhaallijn niet beïnvloeden, vormen ze samen wel degelijk een set nieuwe ervaringen die de moeite van het beleven waard zijn. 

Ratchet and Clank
Ratchet and Clank
Ratchet and Clank

Sommige dingen veranderen nooit

De hoofdverhaallijn is echter niet het enige wat onveranderd is gebleven. In deze remake keren een hoop van de waanzinnige en soms belachelijke wapens en gereedschappen terug die we in het origineel ook zagen. Zo heeft Ratchet nog altijd de beschikking over zijn grote moersleutel en de disco-granaat, terwijl Clank nog altijd met dezelfde slimme gadgets de weg baant voor Ratchet. Er zijn wat extra wapens toegevoegd, die je door middel van een trading card-systeem kunt vrijspelen. Door de wereld verspreid liggen namelijk pakjes vol verzamelkaarten die je allerhande bonu en opleveren. Een aardige extra toevoeging die de verzamelaars onder ons zeker tevreden stelt.

Ze veranderen echter niet veel aan de gameplay die we in het origineel al ervaarden. Dat deze gameplay onveranderd blijf,t is zowel goed nieuws als een gemiste kans. Goed nieuws, want er is niets mis met de manier waarop de twee onwaarschijnlijke helden zich een weg door het universum banen. Ratchet is nog steeds de lenige Lombax die met een arsenaal aan onwaarschijnlijke wapens elke vijand te lijf gaat en speelt heerlijk vertrouwd weg. De hordes vijanden die je tegenkomt zijn enkel te verslaan met een combinatie van het juiste wapengeweld en de hypermobiliteit van Ratchet. Helaas zijn de kleine irritaties uit het origineel, zoals de beperkte bruikbaarheid van je moersleutel naarmate de game vordert, nog steeds aanwezig. Een gemiste kans die overigens geen échte beperkingen aan het speelplezier oplevert.

Ratchet and Clank

Graphics en grappen

Hoewel er weinig leuker is dan een hele horde zandhaaien met een bomhandschoen het hiernamaals in te helpen, is de gameplay niet de absolute uitblinker van de preview die Gamer.nl te spelen kreeg. Het is lastig om te kiezen tu en de twee meest prominente elementen die de Ratchet and Clank-remake zo intere ant maken, maar zowel de graphics als de grappen nemen het voortouw tijdens de tweede ronde van deze interstellaire actiegame.

Het is bijna denigrerend om te zeggen dat het origineel een ‘oppoetsbeurt’ heeft gehad. Ratchet and Clank is één van de mooiste games die op de PlayStation 4 te spelen is. Van prachtig geanimeerde vergezichten tot het gras dat onder je voeten ligt: alles ziet er fantastisch uit. Elk van de planeten die in de previewversie speelbaar is komt op een andere manier tot leven, waardoor je nóg meer meegetrokken wordt in het verhaal wat zich op deze locaties af speelt. Daarbij komt dat men deze pracht op de juiste dingen weet te focu en: je kan geen duik nemen in hyperrealistisch water, maar je zal wel je teleivisie een paar keer proberen te aaien om te kijken of Ratchet zijn vacht écht zo zacht is als het lijkt.

Bovenop deze visueel prettige ervaring ligt een laag humor die al vanaf de eerste grap een nostalgisch gevoel oproept. Het lijkt alsof de humor in het universum van Ratchet en Clank de dans der tijd ontsprongen is, want de ene na de andere flauwe grap vliegt je om de oren. Naast de grappen die bewaard zijn gebleven zijn er ook genoeg nieuwe momenten te beleven die je buikspieren van een aardige training weten te voorzien. Niet alleen is dit een prettige afwi eling op de soms uitdagende gameplay, maar het zorgt er ook voor dat we de twee helden in dit avontuur zonder nadenken opnieuw in de armen kunnen sluiten. We hebben ze namelijk wel een beetje gemist.

Ratchet and Clank

Voorlopige conclusie

Ondanks dat de prachtige grafische update doet vermoeden dat we een mooie maar simpele Ratchet and Clank 2.0 te zien krijgen, is niets minder waar. Want hoewel de verhaallijn grotendeels hetzelfde blijft ten opzichte van zijn voorganger, is deze remake doorspekt van de stukjes nieuwe content, gameplay en grappen. Het is jammer dat sommige kleine irritaties uit het origineel niet opgepakt zijn, maar dat is na een kwartier spelen snel vergeten. Of je de aankomende film nu gaat kijken of niet, het lijkt de moeite waard te worden om het eerste avontuur (inclusief nog niet eerder vertelde verhalen) van deze Lombax en zijn trouwe robotvriend opnieuw te beleven.

Ratchet and Clank verschijnt op 20 april voor PlayStation 4.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou