Namco is geen onbekende als het op racegames aankomt. Vooral op de PSOne had deze Japanse ontwikkelaar veel succes met de Ridge Racer reeks. De eerste Playstation 2 incarnatie in deze reeks, Ridge Racer V, wist het succes van de PSOne-titels echter niet te evenaren. Met R: Racing slaat Namco nu een zijweggetje in en hoopt men wederom de top van het racegenre te bereiken.

Een van de belangrijkste overeenkomsten tussen R: Racing en de Ridge Racer games is, naast het racen zelf, de aanwezigheid van vrouwelijk schoon op de doos van het spel. Borsten zorgen voor hoge verkoop en dat je ze in het spel niet veel zal mogen bewonderen, is slechts bijzaak. In R: Racing draait alles om Rena, een jonge Japanse dame met een liefde voor alles wat snel gaat. Ooit bestuurde ze nog een ambulance, maar die bloederige bedoeling in de kofferbak vond ze maar niets. Ze verkoos al snel een professionele coureurcarrière en als speler mag je haar daarin bij staan.

Het verhaal door het spel zal met cutscènes verteld worden en zal verdeeld zijn in een veertiental hoofdstukken. De carrièremode is de hoofdbrok van het spel en in totaal zullen veertien parcours de revue passeren. Naast de bekende GT races zal je in R: Racing ook aan drag- en rallyraces deel kunnen nemen. De parcours waarop je speelt zijn soms op de werkelijkheid gebaseerd, soms compleet fictief. Van een echte simulatie is op dit vlak dus geen sprake.

Wat men wel realistisch heeft gehouden zijn de voertuigen in het spel. Men heeft namelijk flink wat bestaande auto's in het spel opgenomen en als we Namco op hun woord mogen geloven, rijden de auto's stuk voor stuk zeer realistisch, al zouden ze gek zijn het tegendeel te beweren. Wat men ook realistisch heeft proberen te maken is de AI van je tegenstanders. Dit vindt men zelfs zo bijzonder dat men er een aparte naam, “Interactive Driver AI System”, voor heeft verzonnen. Wat er onder deze naam schuil gaat, zullen we echter zelf uit moeten zoeken.

Daar waar Project Gotham Racing zich van de massa onderscheidt met het unieke Kudos systeem, zal R: Racing het van de pressure meter moeten gaan hebben. Deze unieke feature houdt in dat je de computertegenstander de fout in kan laten gaan door heel vlak achter hem te blijven rijden. Door dit bumper kleven zal je hem langzaam steeds meer op de zenuwen gaan werken en zal hij vervolgens een stuurfout maken. Of zal hij afgeleid worden door de mooie, ronde borsten die achter het stuur heen en weer schommelen? Een andere feature die Namco als 'uniek' voor R: Racing bestempelt is de communicatie die je tijdens het racen met de pitcrew zal hebben. Deze zullen je namelijk zo nu en dan tips geven over hoe je het beste je race voort kan zetten.

Namco heeft een degelijke grafische engine in elkaar gestampt om alles mooi weer te geven, van zonlichtreflecties op het asfalt tot mooi glimmende vehikels. Electronic Arts zal het spel in Europa aan de man brengen en hoopt het op 26 maart in de winkels af te leveren. Dan zullen we kunnen zien of het op de Xbox de concurrentie aan kan met Project Gotham Racing 2 en of het voor de PS2 bezitters het wachten op Gran Turismo 4 kan verzachten.