Vorige maand stond Mallorca even in het teken van de Sierra Spring Break. Dit evenement, georganiseerd door uitgever Sierra, liet de opmerkelijke, soms verrassende maar altijd uitstekende line-up zien van alle spellen die hoogstwaarschijnlijk (maar je weet maar nooit) dit jaar uit gaan komen. Prototype, het volgende spel dat we gaan behandelen, is echter wel uitgesteld naar 2009. Terecht?

Spellen vol grenzenloze actie en een stad waarvan je elke uithoek kunt verkennen: tegenwoordig worden we er haast mee platgegooid. Maar of dat een probleem is? Dacht het niet! Crackdown, Mercenaries, Saint's Row, Assassin's Creed en natuurlijk de vader der zandbakspellen Grand Theft Auto lieten maar al te goed zien dat er, naast het volgen van de verhaallijn natuurlijk, niets leuker is dan het lekker aanklooien in een virtuele speeltuin. En als het aan Sierra ligt, wordt er binnenkort een nieuwe titel aan het hierboven genoemde rijtje toegevoegd: Prototype.

Ontmoet Alex Mercer, mutant met klauwen en een bodywarmer

Het grootste verschil met de andere genoemde spellen is dat je in Prototype voorzien bent van een stapeltje enorm gave speciale krachten. Als Alex Mercer begeef je jezelf op de straten van het hedendaagse New York City. Ineens blijk je te beschikken over allerlei enorme aanvallen en krachten, welke zich hebben ontwikkeld door een kwaadaardig virus dat je naar verluidt toegediend hebt gekregen. Waarvoor het dient en waarom dit is gebeurd weet je niet en gaandeweg het spel zul je dus deze vragen moeten beantwoorden. Toch heeft deze infectie ook zo zijn positieve kanten: sinds de onverklaarbare gebeurtenis ben je ongewoon sterk geworden!

Een andere bijkomstigheid is dat je nu het DNA van niet oplettende voorbijgangers kunt 'consumeren'. De identiteit van het slachtoffer wordt zo overgenomen evenals de bijbehorende krachten en vaardigheden, die jij ook weer kunt gebruiken. Zit het leger achter je aan en wil je wegkomen, dan kun je er dus voor kiezen om in plaats van gewoon te vluchten, de identiteit van bijvoorbeeld een vrouw aan te nemen. Zolang het leger niet ziet dat jij bezig met haar 'bezig' bent, zit het er dik in dat je even later, door middel van haar uiterlijk, rustig verder kan lopen. Soldaten schieten immers niet zomaar op vrouwen. Naast dit voordeel is dit ook de manier om meer te weten te komen van de ontwikkeling die Amerika doormaakt en, minstens zo belangrijk, de oorzaak van jouw infectie.

Een andere extreem brute kracht is een enorme klauw die zomaar uit je arm kan komen. Hiermee kun je met gemak meerdere soldaten in een klap neerslaan. Ook kunnen er enorme tentakels uit je rug verschijnen, die voor enorme schade kunnen zorgen. En geen enkele krachtpatser kan zonder de mogelijkheid om gigantische gebouwen te beklimmen; ook Alex Mercer is hier geen uitzondering op. Op haast Spider-man-achtige wijze kun je jezelf door de stad heen springen, met het verschil dat Alex wel iets minder voorzichtig is met bijvoorbeeld het landen. Val je op een auto, dan deukt de auto zonder enig probleem in. Iets wat niet altijd even gewaardeerd wordt door de bevolking van New York City, tot en met paniek aan toe. Geweldig om te zien en ook waarschijnlijk (we hebben helaas nog niet het spel kunnen spelen) geweldig om zelf te creëren.

Het blijft echter niet alleen bij springen: ook het kapen en besturen van auto's alsmede andere voertuigen komt dikwijls in Prototype aan bod. Met name het stelen van een helikopter blijft nog lang in het geheugen gegrift staan. Aangezien Alex op allerlei manieren naar boven weet te klauteren, is het mogelijk om vanaf een hoog gebouw zo op een helikopter te springen. Vervolgens vindt er een handgemeen plaats, die Alex uiteraard dankzij zijn gigantische kracht wint. Met het grootste gemak worden de piloten eruit gegooid en vervolgens kun je zelf met de helikopter aan de slag. De animaties die hiermee gepaard gaan zijn trouwens zeer tof om te zien. Naast heli's zit er ook ander oorlogsmateriaal in het spel. Denk aan bijvoorbeeld tanks en pantservoertuigen. En ja, ze zijn ook allemaal op dezelfde gruwelijke wijze te kapen.

 In de zoektocht naar de antwoorden op de vragen “waarom” en “hoe kom ik van mijn infectie af?” zul je overigens niet alleen maar tegen het leger moeten knokken. Ook een derde partij mengt namelijk zich in de strijd: de geïnfecteerden die dankzij de mutatie uit zijn op totale vernietiging van de stad. New York City is in Prototype dus het toneel van een bloederig gevecht tussen enerzijds het leger die de stad ten koste van alles wil behouden en anderzijds de mutanten die zoveel mogelijk nog niet geïnfecteerden in hun greep willen krijgen. We zijn benieuwd hoe het verhaal hier op inhaakt, want dat is nog niet helemaal duidelijk op dit moment. Wel is zeker dat een dergelijke situatie spannende situaties op zal leveren: het gevaar loert immers van alle kanten.

Oorspronkelijk stond Prototype gepland voor een release in het derde kwartaal van dit jaar, maar vorige week liet men weten het spel uit te stellen tot februari 2009. Dat lijkt nog een hele tijd weg, maar ergens bekruipt mij het gevoel dat ze alle tijd nog nodig hebben: onder andere de belichting van het spel en de levendigheid van de stad liet nog wat te wensen over. Ook waren er nog veel foutjes te bespeuren in de scripting van bepaalde gebeurtenissen en wilde de engine nog wel eens wat kuurtjes vertonen. Toch ben ik er zeker van dat men dit allemaal op tijd weet op te lossen en met een dijk van een spel te komen. Prototype heeft alles in zich om een heerlijk en uitgebreid spel te worden waarin je ieders kont, zij het een mutant of een soldaat, op allerlei geweldige en brute manieren kunt schoppen.