Pikmin is de nieuwste game van gamedesigner Shigeru Miyamoto, die ons eerder de Mario, Zelda en Donkey Kong games schonk. Pikmin is echter iets compleet anders dan de drie eerder genoemden: Pikmin is een heuse RTS. Met een knipoog, welteverstaan.

Pikmin wachtend op een taak

In Pikmin speel je Captain Orima (zet die letters in een andere volgorde en je hebt… juist, Mario), een ruimtemannetje dat in zijn schip 'Dolphin' (hey… was dat niet de werknaam van de Gamecube?) verongelukt en op een vreemde planeet land. Hij probeert nog weg te komen, maar tevergeefs. Tijdens het neerstorten zijn er al allerlei brokstukken van het ruimteschip afgevallen die nu verspreid liggen over deze onbekende planeet. En om het allemaal nog erger te maken, Captain Orima heeft slechts 30 dagen om terug te gaan naar zijn eigen planeet, voordat zijn voedsel en lucht voorraden opraken. Op het moment dat je denkt dat dit dan het einde is, komen daar de Pikmin in beeld. Pikmin is de naam van de bewoners van de planeet waarop jij gestrand bent. De Pikmin blijken een uiterst vriendelijk volkje, en zijn bereid je te helpen in je zoektocht naar de, in totaal 10, brokstukken van je ruimteschip. Pikmin zijn echter geen mensen of iets dergelijks, het zijn plantjes die kunnen lopen, tillen en een bloemetje op hun hoofd kunnen laten groeien. Pikmin worden ook niet geboren door geboorte, maar Pikmin groeien in de grond, via zaadjes.

Pikmin die worden aangevallen door een vijand

Aan het begin van elk level in Pikmin staan er een aantal Pikmins tot je beschikking om allerlei taken uit te voeren. Deze taken laat je ze uitvoeren door ze naar een bepaald object toe te gooien. De Pikmin doen vervolgens de rest.

Het gebeurt echter meer dan eens dat je voor de te volbrengen missie veel te weinig Pikmin hebt gekregen. Dan zul je ze zelf moeten kweken. Dit doe je door een aantal Pikmin op speciale 'Pikmin bloemen' te gooien. Deze Pikmin bloemen zullen vervolgens door de Pikmin die je er op hebt gegooid omgehakt worden. Een tablet verschijnt, wat meegenomen wordt door je Pikmin naar een centrale plaats in het level, alwaar er Pikmin uit zullen groeien.

Om het spel niet al te makkelijk te maken, zijn er 3 verschillende soorten Pikmin die ieder hun eigen eigenschappen hebben. Je hebt blauwe Pikmin, die tegen water kunnen, je hebt gele Pikmin die vrij licht zijn, waardoor je ze hoger kunt gooien (om zo bijvoorbeeld hooggelegen opdrachten uit te voeren) en rode Pikmin, die zich niets aantrekken van vuur. Door deze verschillende Pikmin wordt je gedwongen goed na te denken: zo zal het voorkomen dat je eerst met je blauwe Pikmin door het water moet lopen, om daarachter tot de ontdekking te komen dat er een wand van vuur aanwezig is. Dan zal je met de blauwe Pikmin een brug moeten zien te creëren, om de rode Pikmin door het vuur te laten gaan. Werken is echter niet het enige wat je je Pikmin moet laten doen. In de spelwereld lopen namelijk ook beesten rond, die Pikmin eten om in leven te blijven. Deze beesten kun je laten lopen, maar dan is de kans te groot dat ze Pikmin gaan opeten, dus kun je ze beter vermoorden. Dit doe je door een aantal Pikmin op deze beesten te gooien, die vervolgens zullen proberen om zo'n beest om te leggen. Zoals je begrijpt zullen niet alle Pikmin dit overleven.

Pikmin kunnen net als mensen, en bijna elk zoogdier op deze aarde ook 'ouder' worden: in het begin heeft een Pikmin een blaadje op zijn hoofd, daarna wordt het een knop en tot slot heb je Pikmin met een bloem op hun hoofd. Pikmin met een bloem zijn het sterkst, snelst en meest effectief van deze drie verschillen in 'leeftijd'. Maar waar de mens vanzelf ouder wordt, moeten Pikmin er wat voor doen. Of ze moet speciale nectarine eten, of ze moeten lang in de grond blijven zitten om daar op die manier langer door te groeien.