Met PES 2010 gaat Konami weer een stapje verder richting een realistischere voetbalervaring. In navolging van FIFA 10 is er voor PES 2010 recentelijk ook 360-graden-besturing aangekondigd, wat de gameplay een stuk tactischer moet maken. Met deze besturing is het mogelijk om de bal beter te sturen wanneer je naar een medespeler overspeelt en soepeler over het veld te bewegen. Tot onze spijt hebben we hier tijdens de speelsessie weinig van gemerkt.

Hoog frustratiegehalte

Wat wel opviel is dat de gameplay van PES 2010 op dit moment in de ontwikkeling langzamer is dan die van PES 2009. Vooral het overspelen van de bal gaat tergend langzaam. Je krijgt bijna de neiging om je spelers vooruit te duwen. De spelers reageren ook minder snel wanneer ze balbezit hebben. De bal aannemen en direct omdraaien gaat vaak niet helemaal soepel, wat voor chaos in de verdediging zorgt bij drukke spelmomenten. De game reageert het beste wanneer je in de hoogste versnelling speelt en de bal zonder aan te nemen weer doorspeelt. Dit speelt heel intuïtief en zorgt voor mooie driehoekjes op het veld en snelle overschakelingen tussen de linies.

Wanneer je jezelf eenmaal in een kansrijke positie voor het doel hebt gemanoeuvreerd, staat je nog een kleine verrassing te wachten. Het schieten zelf gaat namelijk langzamer dan realistisch is en zorgt ervoor dat de verdediger uitermate vaak zichzelf op het laatste moment voor de bal kan werpen. Wedstrijden worden hierdoor wel spannender, maar frustreren ook meer. Mocht je tot een schot komen, dan ziet dat er wel erg realistisch uit. Het gaat van mislukte schoten tot mooie strepen in de kruising, de één nog mooier dan de ander. Het is wel weer een tikkeltje moeilijker geworden om te scoren, de keeper ligt vaak in de weg.

De keeper blijkt trouwens nog steeds geen betrouwbare beschermer van het doel, wat ook al het geval was in PES 2008 en 2009. Hij keert wel veel schoten, maar hij pakt bijna geen ballen klemvast, wat de kans op rebounddoelpunten erg groot maakt. De vorige versie van de game had hier ook al last van, dus het is een beetje vreemd dat hier niks mee gedaan is. Wellicht wordt het nog gerepareerd voordat de game uitgebracht wordt, daar de versie die wij hebben gespeeld pas voor tachtig procent af is.

De fans zijn belangrijk

Bij PES 2010 wordt prominent melding gemaakt van het feit dat de fans dit keer een flinke vinger in de pap hebben. Zo is de 360-graden-besturing een verzoek van de fans geweest. Hiernaast zijn er nog een aantal kleinere aanpassingen geweest op gameplaygebied aan de hand van opmerkingen van de trouwe gemeenschap achter PES. De fans van de serie zijn de afgelopen twee jaar niet echt verwend geweest met briljante voortzettingen van het eens zo oppermachtige PES, dus dit is een mooi gebaar in hun richting.

Wat de laatste jaren zorgde voor veel frustratie was het gebrek aan een stabiele onlinemodus. PES werd geteisterd door spelbelemmerende vertragingen wat toch wel een flinke test moet zijn geweest voor de loyaliteit van de fans die graag hun wedstrijden online spelen. FIFA heeft in dat opzicht zijn zaakjes altijd goed op orde gehad. Bij navraag heeft Seabass ons met klem verzekerd dat de onlineproblemen tot het verleden behoren met PES 2010.

In de speelbare versie op Gamescom hebben we jammer genoeg niet veel van de spelmodi kunnen testen. Zo hadden we graag een blik willen werpen op de Become a Legend- en Master League-modus om te ervaren wat hier is aangepast, maar verder dan een aantal oefenwedstrijden zijn we niet gekomen. Alles bij elkaar genomen is ons wel duidelijk geworden dat PES 2010 ook dit jaar nog geen bedreiging zal vormen voor de heerschappij van FIFA, maar er is zeker verbetering te zien ten opzichte van PES 2009. De wijzigingen die we tot nu hebben gezien, lijken echter nog lang niet voldoende om ons weer terug te laten keren naar deze verstoten koning der voetbalspellen.