Next Car Game is verre van af. Sterker nog, het is niet meer dan een veredelde demo met slechts twee banen, hetzelfde aantal wagens en een Destruction Derby-achtige arena. De game is nu een paar weken te koop op Steam als Early Acces en is door de makers beschikbaar gesteld om in een vroeg stadium feedback te ontvangen. Saillant detail: de game behaalde op Kickstarter bij lange na niet het beoogde bedrag binnen, maar heeft in een paar weken op Steam al een miljoen dollar opgehaald.

Dat de game in deze fase nog zoveel geld oplevert is niet geheel verrassend. Ondanks dat Bugbear van veel uitgevers te horen kreeg dat dit genre weinig ruimte voor nieuwe titels kent, weten wij wel beter. Geef een gamer een wagen en hij wil ermee beuken, zo simpel is het. Daarnaast toont Next Car Game zeker potentie, zoveel is wel duidelijk na een paar uurtjes beuken. De physics in de game zijn namelijk van uitzonderlijk hoog niveau en ook grafisch blijft de game moeiteloos overeind. 

Botsingen leveren steevast fraaie plaatjes op, zeker wanneer je wagen een paar keer over de kop gaat. Onderdelen laten los, banden breken af en alles lijkt levensecht door het beeld te vliegen. Wie zo gek is om de cockpit view te gebruiken zal mogelijk nog mooiere beelden zien, al is een wagen lastig te besturen wanneer je motorkap al na een botsing half voor je voorruit hangt. De objecten rond de circuits zijn mogelijk met nog meer zorg gemaakt, want zelfs de betonnen afrastering brokkelt realistisch af wanneer je wagen al dan niet gepland er tegenaan ramt.

Voor degenen die een van de Flatout-titels hebben gespeeld (we tellen het laatste gedrocht Flatout 3 even niet mee) zal de inhoud verder weinig verrassingen kennen. De game kan namelijk nog het beste omschreven worden als een spirituele opvolger van de reeks. Concreet betekent dit dat er in Next Car Game nog steeds geraced moet worden. Want ondanks dat crashes en stevige beukpartijen een belangrijk onderdeel van de gameplay vormen, draait het gros van de game om rondjes rijden en als eerste de finish te halen. Althans, daar lijkt het voorlopig nog wel op.

Racen + beuken = vet!

Eigenlijk lijkt Next Car Game ook het beste tot zijn recht te komen in de racemodus, omdat je wagen door de realistische physics ook snel aan gort gereden wordt. Zo'n derby is leuk, maar binnen no-time ligt je hele motorblok verspreid over het asfalt en hangt je vooras zo ongeveer ter hoogte van je achteras. Tijdens een race draait het juist veel meer om (soms subtiele) tikjes tegen de achterzijde of een tegenstander opzij te beuken midden in een bocht of net voordat je een heuvel over moet. Hierdoor blijft je auto niet alleen langer heel, het geeft je ook direct weer dat vertrouwde Flatout-gevoel van jaren geleden. Racen op het scherpst van de snede en hopen dat je iedere bocht weer heelhuids doorkomt.

Dit gezegd hebbende, biedt deze versie echter nog weinig spectaculaire races en dat komt voornamelijk door de wat saaie, inspiratieloze circuits. Met een zand- en een racecircuit is de koek op en beide hebben weinig echt interessante elementen. Behalve een incidentele heuvel en een scherpe bocht is het verder rechttoe rechtaan racen. Geen gevaarlijke kruisingen of weggetjes door schuurtjes en al helemaal geen race door oude afwateringskanalen of nauwe steegjes. Wat dat betreft maken we ons nog wel een beetje zorgen, want het succes van Flatout 1 en 2 was toch zeker ook een beetje op conto van de circuits te schrijven.

Niettemin lijkt de game toch weer ouderwets vermakelijk te worden. De combinatie van de uitstekende physics, een solide besturing en vooralsnog een prima stukje gameplay lijken daar wel voor te zorgen. Nogmaals, de game is verre van af en er moet zeker nog wat gebeuren om straks echt potten te breken. Maar als Bugbear flink wat vette circuits toevoegt, een goede balans vindt in het wagenpark zodat eenieder trouw kan blijven aan zijn favoriete rijstijl én nog wat belachelijke stunts toevoegt in de multiplayermodus, dan kan Next Car Game een vergelijkbare indruk maken als de eerste Flatout-delen.