Need for Speed Pro Street (Xbox 360) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Met enige scepsis gingen we tijdensde Games Convention naar een demonstratie van Need for Spreed Pro Street in het EApaviljoen. Het laatste deel van de serie liet ons namelijk niet meteen onverdeeld positief gevoel achter en het was de vraag of depreview van Pro Street ons een goed gevoel zou brengen. Nahet zien en spelen van de nog in ontwikkeling zijnde game kunnen weniets anders zeggen dat Pro Street ons positief heeft verrast. Ditzou wel eens een hele goede kunnen worden.

Need for SpeedPro Street is de spiritueel opvolger van Underground en Carbon. Denadruk wordt weer gelegd op het tunen en pimpen van auto's, maar hetfree-roaming aspect is wel verdwenen. Dit heeft een goede reden, wantproducer Scott Nielsen vertelde ons dat staatracing in Pro Streetuit het illegale wereldje is verheven naar iets beters. EA probeertmet Pro Street namelijk een situatie weer te geven waarinstraatracen zich over een periode van ongeveer vijf jaar zalbevinden. Dit betekent dat straatracers grote sponsors hebbenaangetrokken en op grootse georganiseerde evenementen het tegenelkaar opnemen. De veertien locaties waar geracet kan worden zijn verdeeldover de hele wereld en bevestigen de toename van profe ionaliteit inhet straatracen.

Het eerstedat opviel tijdens de speelse ie met Pro Street was hoe realistisch de auto's eruit zien. De reflectie en hetdetail in de auto's zorgden voor het gevoel van echtheid. Eerstwerden we getrakteerd op een beetje spielerij van éénvan de ontwikkelaars met een opgevoerde BMW 3-serie. Tijdens eenburnout was duidelijk hetgeavanceerde rook systeem te zien dat men had ontwikkeld voor ProStreet. De rook wikkelde zich als het ware om de banden heen enbreidde zich uit totdat bijna niets meer van de auto was te zien. Onswerd verteld dat het produceren van rook een perfecte manier was omje tegenstander het moeilijker te maken door hem het zicht teontnemen. Een leuke tactiek in online races lijkt ons.

Na eenbeetje driften werd de BMW richting een vangrail gestuurd om daar metvolle kracht in te rammen. De schade was minder dan je inwerkelijkheid zou verwachten, maar het werd overtuigend weer gegeven.Na vaker in contact te zijn geweest met de vangrail begon duidelijkte worden dat de schade progre ie vertoonde. Bumpers begonnen van deauto te vallen, maar ook het weggedrag werd minder.

 Deomslag van illegaal naar legaal is overigens niet het enige aspectvan de game dat drastisch is veranderd. Toen de game werdgedemonstreerd werd ons duidelijk dat EA af is gestapt van de arcadegameplay en het over een meer realistische boeg heeft gegooid. Ditwil niet zeggen dat we te maken hebben met een racesim, maar zoalsmijn waarde collega Ronn kan beamen, was het bijzonder moeilijk omeen auto in bedwang te houden. Bochten waren moeilijk te nemen, maarzelfs op het rechte stuk was het een gevecht om de BMW in bedwang tegouden.

Toen de auto door een kuil in het parcours met de onderkant de wegraakte, was het gedaan met de race. De auto was niet meer ondercontrole te houden en stuurde rechtstreeks af op een lantaarnpaal.Met alle destructieve gevolgen van dien. Ons werd verzekerd dat hetaanzetten van een aantal hulpmiddelen het rijden wat makkelijker zougaan maken, maar het was duidelijk dat enige gewenning nodig was omeen race te kunnen winnen.

Hoewel we het tuninggedeelte vande game niet onder handen konden nemen, werd wel duidelijk gemaaktdat het in Pro Street ook weer in grote mate aanwezig zal zijn. Zoweloptisch als mechanisch zullen de auto's aan te pa en zijn. Ditmaalzal ook de autosculpt-optie weer aanwezig zijn, die de spelerin staat stelt alle uiterlijke onderdelen naar eigen smaak aan tepa en. Waar autosculpt in Carbon nog aan limieten onderhevigwas, zal de optie in Pro Street praktisch geen beperkingen meerkennen. Bovendien hebben de uiterlijke onderdelen zoals luchtinlatenen spoilers ditmaal ook invloed op de rijdeigenschappen. Vraag je jebijvoorbeeld af waarom je über-krachtige auto zo langzaam is,dan is het mi chien een goed idee om de luchtweerstand teverminderen door wat onderdelen aan te pa en.

 In vierkla ementen is deel te nemen in Pro Street. Naast normale races iszijn er ook nog drift, speed challenge en drag. De laatste werd nogaan ons getoond. Ditmaal was het de beurt aan een dikke ChevroletCamaro om ons te tonen wat dragracen in zou gaan houden. Eerst werder een burnout gedaan om de banden op te warmen. Dit is als het wareeen minigame die ervoor zorgt dat je betere grip krijgt tijdens eendrag race. De momenten voor de start van een race zijn gelijk aan dievan andere games in de reeks. Een meter toont aan wat het bestetoerental is en als de teller afgelopen is, begint het geweld. Leukom te zien was dat de Camaro een wheelie maakte op het moment dat derace startte. Nielsen wist ons te vertellen dat ze er nog niet overuit waren of het maken van wheelies ook in de uiteindelijke game zouvoorkomen. Het was in ieder geval nog niet perfect uitgewerkt,aangezien de wheelie ervoor zorgde dat de bestuurder geen controlemeer had over de auto's. De eerste poging resulteerde dan ook in eenbotsing met een lantaarnpaal.

Need for Speed Pro Street wasuiteindelijk een positieve verra ing voor ons. De ommezwaai die deontwikkelaar heeft gemaakt met de game lijkt de franchise de goedekant op te sturen. De game staat gepland voor een release op 2november voor PC, Xbox 360 en PS3.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou