Uiteindelijk draai je als professional de knop om en leef je je in haast elk spel zo goed mogelijk in. Dus toen ontwikkelaar Elliot Olson over zijn game ging vertellen (de werknemer van Rainbow Studios werkte aan de PS3- en Xbox 360-versies - verder komt de game ook op de PS2, Wii, PSP en NDS uit), spitste ondergetekende zijn oren en ogen en liet hij zich onderdompelen in wat leek op een zoveelste modderracer.

De competitie aangaan met een game als Motorstorm is simpelweg onmogelijk. Daar heeft MX vs. ATV Untamed de grafische kracht niet voor. Dat de game de ultra-realistische modder van de PS3 lanceringsgame niet kan nabootsen, is nog te begrijpen. Immers, dat was een knap staaltje techniek. Maar het gebrek aan grafische pracht en praal in deze game is verbluffend op zich. Omgevingen ogen kaal, plukken gras zijn een lelijk bij elkaar gegooid hoopje pixels en alles heeft een nep, plastic uiterlijk. MX vs. ATV is echt het uiterlijke minimum van hoe een next-gen game er uit kan zien.

Wat de game wel aardig weet te doen, is de besturing realistisch neerzetten. Het vergt heel wat oefening voordat je de vrij simpel uit te voeren stunts in de lucht af kan sluiten met een landing waarbij je op je motor blijft zitten. Natuurlijk zijn er ook andere voertuigen, zoals buggies en ATV's, die zich ook daadwerkelijk zwaarder laten besturen. Tel daarbij het first-person camera standpunt en mensen die hun ogen een beetje kunnen dichtknijpen krijgen een aardig realistisch racespel voorgeschoteld.

Ook niet mis zijn de verschillende modi. De ene keer kun je een tournament afleggen, waar je verschillende soorten races kan doen, de andere keer race je over een grote open vlakte waar je de missies vanzelf tegen komt en kan uitkiezen. Het leukste is de EnduroCross-mode, waarin je met je MX-motor in een stadion op een modderige baan gevuld met hindernissen als eerste de finish moet bereiken. Als je hier dan ook nog eens in de helm van de racer kruipt, vliegt het beeld echt alle kanten op. Niet aan te raden voor mensen die snel wagenziek worden, maar voor de rest van ons is het echt grappig om te doen.

Er is veel ruimte om je eigen voertuig en karakter samen te stellen, maar dit is puur cosmetisch. Nergens kun je wagens of motoren tunen. Dit is volgens de ontwikkelaar gedaan omdat het spel voor zowel de racefreaks als leken op het gebied leuk moet blijven, maar deze reden verwart mij nogal. Welke doelgroep willen ze aanspreken? Gamers die graphics in een hoog vaandel hebben staan zullen hier sowieso van wegblijven, mainstream gamers zullen wellicht teveel gefrustreerd worden door de besturing en de hardcore fanaten krijgen niet de kans alles aan te passen. Dat lijkt een beetje het probleem: MX vs. ATV Untamed past nergens echt bij en is daardoor voor bijna niemand een heel spannend vooruitzicht. Had ik toch nog een beetje gelijk met mijn vooroordelen.

We mochten ook nog even de Wii-versie spelen en ik denk dat het de zaak wordt die game koste wat het kost te vermijden. De graphics zijn zo onder de maat dat je er maar half enthousiast van zou worden op de Nintendo 64 en de besturing laat je alle kanten op zwenken. Ja, je kan de trucjes uitvoeren door wild rond te zwaaien met Wiimote en Nunchuck, maar dat kennen we intussen toch wel?

MX vs. ATV Untamed zou een luchtig tussendoortje kunnen worden voor racefanaten en voor mensen die in het echte leven ook graag modder eten heeft deze game vast enige toegevoegde waarde, maar een schoolvoorbeeld van hoe een klassieke topper in het genre te maken lijkt dit niet te worden. We verwachten niet dat er veel verandert voor de release, alhoewel het verschil tussen de versie die wij speelden en de demo die online staat al wel noemenswaardig was. Wellicht krijgt Untamed dus toch nog die kans...