Moto GP komt naar de PSP. Fans van de MotoGP-serie voor de PC en Microsoft-consoles zullen echter worden teleurgesteld, want het gaat hier om Moto GP van Namco. Ja, die andere met bijna dezelfde naam. Eén van de twee moet toch eens een naamsverandering ondergaan. Wij hebben alvast de nieuwste versie van Namco voor de PSP kunnen uitproberen. Het gaat hier echter nog wel om een previewversie. Dit gezegd hebbende, de previewversie voelt zeer compleet aan. Alle opties zijn aanwezig en de kans is groot dat aan de uiteindelijke game weinig meer veranderd zal worden. In tegenstelling tot zijn voorganger op de PS2, kunnen we in Moto GP voor de PSP met de rijders en teams van het huidige seizoen racen. Het 2005-seizoen is ook nog eens toegevoegd. Deze had Namco waarschijnlijk nog ongebruikt liggen. Volgens verwachting kunnen we rekenen op een aantal gamemodes, waaronder arcade, time trial en natuurlijk een carrièremode. De één tegen één mode was uitgeschakeld in deze versie.

  Het leuke aan Moto GP is dat de motoren in te stellen zijn, zodat ze realistischer bewegen. Het uitschakelen van traction control en remhulp maken het in ieder geval een stuk moeilijker om op de motor te blijven zitten. Een paar eigenaardigheden doen zich soms voor, waarvan ik hoop dat ze nog wel worden verholpen. Zo is het moeilijk om de rijder van de motor te laten lanceren wanneer deze frontaal tegen een muur botst. Het is natuurlijk niet de bedoeling om tegen muren te botsen, maar een realistisch effect als gevolg, is toch wel te verwachten. Het vreemde is dat bij een botsing met andere motoren de rijder wel makkelijk van de motor valt. Misschien iets dat we in de winkelversie verbeterd zullen zien. De Moto GP serie is zeker zonder de hulpmiddelen best moeilijk te noemen. Door de aard van de PSP is deze moeilijkheid nog een stapje opgeschroefd. Door het wegblijven van analoge functieknoppen of een tweede analoge stick is het heel moeilijk om het gas geven goed te controleren. Dus zonder traction control wil het om de haverklap gebeuren dat de achterkant van de motor uitbreekt. Bij het geven van gas zijn er dus maar twee opties; aan en uit. Is dit te verhelpen? Denk het niet. Het aan laten van de traction control lost het wel op, maar haalt iets van het realisme weg.

  Op grafisch gebied ziet de game er behoorlijk uit. De circuits zijn wat korrelig maar de kijkafstand is behoorlijk groot. De motoren worden gedetailleerd weergegeven en met zo'n 20 motoren per race, is dit alles best een prestatie. De wielen van de motoren zien er wel wat hoekig uit. Tijdens het racen zijn er geen aanzienlijke framedrops te bemerken, maar tijdens de replays wel. Laten we hopen dat Namco dit probleem weet weg te werken. Oortelefoontjes waren wel nodig bij het spelen van deze previewversie, want alleen dan komt het geluid pas echt tot z'n recht.

  Het racen zelf is zelfs voor een realistische game als Moto GP bijzonder leuk. De besturing is even wennen, maar na een paar minuten kom je er vanzelf in. De AI lijkt vooralsnog zeer goed te zijn. Ze halen elkaar in en blijven in ieder geval niet in een rijtje rijden. En: ze maken ook fouten. Zo heb ik een coureur al eens een zogenaamde “high sider” zien maken toen ik plotseling achter hem kwam te rijden. Als je de AI toch beu bent, is ook nog eens tegen andere mensen te spelen. Net als in zoveel PSP-games geld ook hier: geen online, alleen Ad Hoc.

 Tsja, de wielen...

Met de versie van Moto GP die wij speelden, leek Namco al goed op weg te zijn naar de uiteindelijke game. Een paar dingen zoals een lage framerate in de herhalingen en het gedrag van de rijder na een botsing zouden verbeterd kunnen worden. Andere dingen zoals de afwezigheid van de analoge knoppen zijn vanzelfsprekend niet meer te verbeteren. Moto GP lijkt vooralsnog een zeer complete game te gaan worden.