“We wilden niet een Skyrim-kloon maken en daar de merknaam op plakken,” zegt producer Erwan Le Breton. We staan in de kokend hete Ubisoft-booth op Pax East tussen megafranchise als Assassin’s Creed en Watchdogs. Ubisoft heeft een hoek ingeruimd voor de beduidend bescheidenere Might & Magic-reeks. Deel 10 is speelbaar op een van de PC’s, tussen de demo van het 'kaartspel' en de strategiegame in. Het is bijna alsof Ubisoft het spel uit het zicht wil houden.

“We maken deze game echt voor de fans,” zegt Le Breton. “Die wachten al sinds 2002 op een nieuw deel. We hebben er daarom een echt vervolg van gemaakt, met alle elementen die de klassieke game zo leuk maakten.”

Het spel speelt vanuit de eerste persoon en wie toevallig langs het scherm loopt, zou zich zomaar kunnen vergissen en denken dat het hier om een Skyrim-achtige actie-RPG gaat. We zien een bos, wat heuvels en een gebouw in de verte. Pas als we het spel in beweging zien, is duidelijk dat dit een heel ander beest is.

“Might & Magic 10 is een tile-based, turn based, first person dungeon crawler, net zoals zijn voorgangers.” Met andere woorden: in plaats van vrij te bewegen, verplaats je jezelf één vakje tegelijk. De wereld beweegt pas als jij wat doet. Denk dus aan Etrian Odyssey, of de klassieke Wizardry spellen. Of aan Might & Magic zelf natuurlijk.


Le Breton toont ons hoe het spel speelt. We besturen blijkbaar niet één persoon, maar een groep van vier. Elk van de helden heeft een eigen verzameling vaardigheden, en door op de portretten te klikken, verandert de rij met beschikbare acties. Als een monster ons pad blokkeert, is duidelijk hoe dit werkt. Door de magiër te selecteren, kunnen we bijvoorbeeld de tegenstander bevriezen, en dan overschakelen naar de boogschutter om deze vanaf een afstand te bestoken met pijlen.

Het is allemaal bijzonder old school, maar daardoor juist charmant. Dit is even een reis terug in de tijd naar de rollenspellen van vroeger, maar met een toch wat betere grafische vormgeving.

Ook aantrekkelijk is de prijsstelling. Le Breton: “We bieden dit spel als download aan, voor $25,-. We zien dit spel als een belofte die we moeten nakomen. Fans wachten al elf jaar op dit vervolg.” Die groep is waarschijnlijk niet zo bar groot meer. Maar misschien dat een iPad-versie de reeks weer onder de aandacht van het grote publiek kan brengen. Over die versie wordt volgens Le Breton 'nagedacht'.