Preview
Metal Gear Survive

Metal Gear Survive (hands-on)

Vlees noch slang

Geschreven door Lars Cornelis op
Nadat Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain uitkwam, gingen Hideo Kojima en uitgever Konami ruziënd uit elkaar. Even leek dat ook de doodsteek van de Metal Gear-serie, maar Konami doet toch een poging de franchise voort te laten bestaan. Of dat nou zo goed uitpakt, checken we op de Gamescom.

Metal Gear: Survive is niet echt een nieuw deel in de serie, maar een spin-off met een compleet andere insteek. Nadat aan het einde van Ground Zeroes Mother Base wordt vernietigd, belanden een aantal soldaten van Militaires Sans Frontières door een wormgat in een andere dimensie. In deze dimensie worden ze aangevallen door de zombie-achtige Walkers. MSF moet dus zien te overleven en een manier zoeken om terug te keren naar de gewone wereld.

Metal Gear Survive

Overleven doe je samen

In een coöperatieve missie die we spelen, krijgen we een voorproefje van dit overleven. Met zijn vieren moeten we een satellietschotel verdedigen die iets te maken heeft met de wormgaten. De exacte details zijn een beetje wazig, maar de opdracht is duidelijk: sla golven van zombies af met alle mogelijke middelen.

Het is een opdracht die ons inmiddels niet meer vreemd is en dus gaan alle spelers spontaan aan de slag, zonder dat er echt onderlinge communicatie nodig is. De één zet snel wat hekken neer, een andere speler plaatst op een strategische positie een machinegeweer en weer iemand anders zoekt vast een geschikt schuttersputje op voor wanneer straks de hel losbreekt. De eerste golf zombies drogen we net zo makkelijk af als sla in een slacentrifuge en tussen iedere golf ondoden herhaalt iedereen dit soort acties. Dat gaat een tijdje goed.

Wanneer de moeilijkheidsgraad na verloop van tijd omhoog gaat, krijgen we ook zijopdrachten. Nuttige zijopdrachten, want ze leveren Walker Gears op. Hoe deze machines, die pas jaren later ten tijde van The Phantom Pain werden uitgevonden, hun weg hebben gevonden naar deze alternatieve dimensie, is een raadsel, maar ach, het is niet het raarste dat we in de game zien. De taken worden verdeeld en terwijl twee spelers de Walker Gears veiligstellen, gaat de rest verder met de boel fortificeren. Ondanks de indrukwekkende vuurkracht van de twee vers verworven Walker Gears weten we de missie helaas niet tot een goed einde te brengen; in de slotseconden vernietigen de zombies onze satelliet. Missie gefaald.

Metal Gear Survive

Vlees noch vis

Het is echter niet de enige missie die op dat moment mislukt. Ook Konami’s missie om ons over te halen, sneuvelt. Dodelijke woorden, maar we durven ze uit te spreken. Metal Gear: Survive maakt een fletse indruk en stevent hard af om precies datgene te worden wat fans al vreesden.

Het grootste euvel is dat dit gewoon niets met Metal Gear te maken heeft. Stealth wordt zonder blikken of blozen ingeruild voor ordinaire actie waarin ratelende geweren en explosies de boventoon voeren. Een zombie vertragen door hem met een Fulton Recovery-ballon eerst even in de lucht te laten bungelen, tovert een kortstondige glimlach op ons gezicht, maar verder staat deze game mijlenver af van Metal Gear.

Dat hoeft geen ramp te zijn. Metal Gear Rising: Revengeance stond immers nóg verder van stealth af, maar het verschil is wel dat die game van begin af aan als zodanig is ontwikkeld. Survive is gemaakt met dezelfde techniek achter The Phantom Pain. Niet alleen de naam op het doosje geeft dus verkeerde verwachtingen, ook in de game voelt veel misplaatst. Even een moment flink de wapens laten ratelen was natuurlijk ook in The Phantom Pain mogelijk, maar die momenten werden altijd opgevolgd door scenes waarin je door de modder kruipt of van schaduw naar schaduw beweegt. Doordat juist die kern van de gameplay ontbreekt, voelen de besturing en het camerastandpunt misplaatst. Dit zijn zaken die veel beter op orde zijn bij échte schietgames.

Een goed voorbeeld is dat de besturing om objecten mee te bouwen op een soort houtje-touwtje-wijze aan de al bestaande besturing is gehangen. Het voelt niet logisch, niet intuïtief, met teveel laagjes en menu’s. Dat terwijl de game verder technisch goed en stabiel oogt, ondanks dat de release nog een half jaar op zich laat wachten. Nogal wiedes, aangezien de game loopt op de Fox Engine. Survive doet daarom meer aan als een mod, gemaakt door iets te enthousiaste fans.

De naam ‘Metal Gear’ en de bijbehorende techniek hangen daardoor als een blok aan het been van Survive. Je vraagt je af waarom Konami niet gewoon een losstaande survivalgame heeft gemaakt, van de grond af aan, zonder er de beroemde franchise aan te hangen. Fans van Metal Gear zitten hier namelijk niet op te wachten en de game worstelt teveel met zichzelf om de middelmaat te ontstijgen en zo een ander publiek aan te spreken. In onze eerste kennismaking is Metal Gear: Survive vlees noch vis. Of misschien beter gezegd: vlees noch slang.

Metal Gear: Survive verschijnt begin 2018 op pc, Xbox One en PS4. Voor deze preview werd de game gespeeld op de PS4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Tweede bèta Call of Duty: WW2 nu live voor PS4 en Xbox One Wookiee Leaks: A Star Wars News Update - Force Friday 2
10

Reacties op: Metal Gear Survive (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Fappingsnake

    • 1 september 2017 10:40
    Ik hoop dat deze game nooit het licht ziet.
    Zombies kennen we nou wel, en ook survive games . Maar zoiezo NIET in de wereld van Metal Gear … Laat ze gewoon deel 1 compleet remaken ( maar wel met de originele voice cast ) maar laat ze asjeblieft niet het wiel opnieuw uitvinden . Ben een MGS fan in hart en nieren .. maar deze losse flodder mag echt de blender in. Misschien wel leuk als mobiele game ..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 1 september 2017 13:16
    @fappingsnake Mee eens, zonde van de serie. Metal Gear Blender xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clausbmf

    • 1 september 2017 18:59
    @krytuun dit wordt de vetste game ooit ouwe!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DGM

    • 1 september 2017 18:37
    @fappingsnake

    Ook niet als mobile game! ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fanobliv

    • 3 september 2017 21:34
    @fappingsnake sowieso*

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The_Scratcher

    • 1 september 2017 11:37
    Domme schijt game van de bovenste plank! Hopelijk flopt ie GIGANTISCH!!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 1 september 2017 12:00
    Kansloze Konami uitmelkerij en totale disrespect voor de franchise.

    Zoals Jim Sterling zou zeggen: #Fuck Konami.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 1 september 2017 13:19
    Op de een of andere manier lijkt het alsof Konami hiermee goedkoop probeert te cashen. Zelfde tech, zelfde assets, huur een paar studenten in die "alles in de industrie willen doen" en hoppa, game, geld, klaar. En dan weer investeren in een reboot van Castlevania, Contra, MGS remake, nieuwe IP.

    Dit is echt een treurig product en een klap in het gezicht van Kojima en de MGS fanbase.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 2 september 2017 23:43
    @krytuun Het lijkt er niet op de een of andere manier op, het IS gewoon zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • acegreennld

    • 2 september 2017 02:33
    Het lijkt erop dat konami publiekelijk het geesten kind van Hideo Kojima proberen te doden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.