Als je iets met slangen hebt, kan dat aan verschillende dingen liggen. Misschien ben je een exotische dierenliefhebber, heb je een slangenfetisj, ben je Indiana Jones fan of verkoop je tuinslangen. Als gamer kan het echter ook zijn dat je helemaal weg bent van de Metal Gear Solid reeks en je hoofdrolspeler Solid Snake als je grote voorbeeld ziet. Voor deze groep mensen is het over twee maanden weer feest, wanneer de nieuwste telg in deze reeks verschijnt met de bijpassende subtitel: Snake Eater.

Snake Eater is een prequel op de vorige games en speelt zich af tijdens de Koude Oorlog in de jaren '60. De missie vindt plaats in een Russische jungle en je zult er alles aan moeten doen om daar te overleven. Doel is om een wetenschapper, die in het geheim aan een nieuw nucleair wapen gewerkt heeft, de Shagohod genaamd, terug naar het westen te halen. Je mag natuurlijk snel genoeg de nodige wendingen en verrassingen in het verhaal verwachten, iets waar de serie zo bekend om staat. Zeker voor de fans zal dit deel weer echt smullen zijn qua gebeurtenissen en ontwikkelingen.

De Metal Gear Solid reeks staat nu al een flink aantal jaren te boek als één van de meest filmische ervaringen die je in een game kunt beleven. Veel dialoog, epische muziek en een hoop goed geschoten scènes zijn aan de orde van de dag bij elke game die er onder de noemer 'MGS' verschenen is. Het derde deel zal hierin niet anders zijn. Dat betekent dus ook weer de onvermijdelijke tussenfilmpjes die in groten getale aanwezig zijn en in bepaalde gevallen erg lang kunnen duren. Toch heeft Konami beloofd dat de balans tussen gameplay en verhaal dit keer beter zal zijn dan in bijvoorbeeld MGS2, waarin het bij momenten wel heel erg sterk op een interactieve film begon te lijken in plaats van een game.

Qua gameplay speelt het spel in op het jungleaspect. Je kunt tijdens de game verschillende camouflage outfits verkrijgen, die je in bepaalde omgevingen meer of minder beschutting bieden, wat het rondsluipen weer vergemakkelijkt. Je kunt zelfs door het hoge gras kruipen, in bomen klimmen, of je verstoppen in een rivier of moeras. Natuurlijk zit de jungle ook vol met diersoorten, waaronder slangen, die je in jouw voordeel kunt gebruiken tegen de vijandelijke soldaten. Zo kun je bijvoorbeeld een bijenkorf van een tak af schieten en zo op originele wijze je vijand opjagen of laten vluchten.

Een ander nieuw aspect is je stamina. Deze moet je op peil houden als je een kans wilt maken in de vijandige omgevingen. Dit doe je door bijvoorbeeld dieren te eten. Ook nieuw is de manier waarop je wonden heelt. Dit gebeurt nu met echte verpleegmiddelen, die allemaal andere uitwerkingen hebben, in plaats van de simpele rantsoenen uit de vorige games. De 'Close combat' is ook uitgebreid. Zo zal het nu mogelijk zijn om vijanden van achteren te grijpen en zo als menselijk schild te gebruiken, terwijl je zelf de rest van je tegenstanders om kunt leggen. Je kunt ze ook met een mes bewerken, of ze met dit wapen bedreigen.

Hoewel MGS3 in essentie niet veel lijkt te verschillen van zijn voorgangers, weet het wel genoeg frisse ideeën te introduceren om het uniek te maken. Zelfs al zou je het niet doen om de gameplay, dan is er altijd nog het nieuwe verhaal en de andere setting die je over kunnen halen om ook deze titel in huis te halen. In maart kunnen PS2 gamers erachter komen hoe de game zich verhoudt tot de andere delen in de serie.