Het is oorlog wat de klok slaat in de games franchises dit jaar. Je kan het niet zo gek verzinnen of er is wel een game gemaakt van welke oorlog dan ook. Medal of Honor is een gameserie die hier de spijker op de kop slaat. Met name de titel van het spel, even grof vertaald “ere medaille” , staat voor de moed en kracht van de mensen die hun leven op het spel hebben gezet of zelfs hebben gegeven voor de vrijheid van anderen. Electronic Arts geeft dit jaar een kijk op een segment van oorlog voeren die door vele nagenoeg onbekend is. We verplaatsen ons niet naar Normandie of Irak, maar naar een eilanden groep in de Stille Oceaan, alwaar Amerikaanse soldaten een strijd leveren met de Japanse strijdkrachten.

In een gesprek met Matt Powers, Senior producer van Medal of Honor Pacific Assault, kwamen een aantal zaken aan de orde, maar het voornaamste was zeker de overdracht aan kennis voor het spelende publiek, dat alles wat in de games naar voren komt zo historisch nauwkeurig mogelijk is nagemaakt. Natuurlijk zijn bepaalde elementen uit de game geënsceneerd om de speelbaarheid van het spel te waarborgen, maar wat er zich heeft afgespeeld op de eilanden in die Stille Oceaan is wel degelijk terug te vinden naarmate het spel vordert.

Medal of Honor Pacific Assault, plaatst de speler in de schoenen van een marinier, vers uit bootcamp en zo groen als gras, zijn naam: Tommy Conlin. Tommy maakt deel uit van een peloton welke in de Stille Oceaan de Japanners zal moeten gaan verdrijven. Klein minpuntje is wel dat de Japanners al lang de tijd hebben gehad zich in te graven en een verdedigingslinie hebben opgesteld waar met moeite door heen gekomen kan worden. Jij als speler ziet wat er gebeurd met de mensen in jouw peloton, mensen raken hun moreel kwijt, verliezen hun maten, krijgen brieven van het thuisfront waarvan hun moed in de schoenen zakt en maken alles mee wat je in een gemiddelde op oorlog gebaseerde televisie serie tegenkomt. Je ziet hoe Tommy en zijn mensen als rekruut beginnen en als veteraan eindigen. Gehardheid vanwege trauma's zoals hier boven staan omschreven hebben invloed op hoe het peloton er uit komt te zien. De gezichtsuitdrukkingen in MoHPA zijn bepalend voor de sfeer van je peloton. Er is duidelijk angst van de gezichten af te lezen bij die mensen die zich in je boot bevinden, als je de eerste aanval op het een eiland uitvoert. De angst slaat om in doodsangst als de granaat inslagen beginnen en de eerste slachtoffers van de oorlog aldaar vallen.

Het frapante aan MoHPA is dat je af en toe Tommy als personage ziet, niet veel FPS games geven je een idee hoe het speelbare personage er uit ziet. Maar om je te vereenzelvigen met Tommy, krijg je gedurende de game inzicht op hoe Tommy het fysiek trekt, langzaam veranderd hij in een bevuilde, hongerige en sympathieke veteraan, iets wat je natuurlijk wel kunt verwachten van een Amerikaanse ontwikkelaar. Het team waar Tommy en dus jij als speler, deel van uitmaakt reageert heftig op moreel. Als het moreel laag is wordt er slechter geschoten en is dat ook weer af te lezen aan de gezichten. De mensen in je team reageren ook op wat jij als speler doet. Een charge op een ingegraven vijand wordt ondersteund door de andere teamleden, want naast dat jij om hun geeft, geven ze ook om jou en een team, blijft een team. Dat geldt jammer genoeg niet voor de Amerikanen, maar ook voor de Japanners. Gezien het volk van de reizende zon een hele andere kijk hebben op eer en zichzelf toentertijd een wapen van de keizer vonden, zijn ze bij een lager moreel zelfs in staat om zich zelf op te offeren voor die keizer, het alom bekende Kamikaze doet hier zijn intrede.

Moreel van verschillende eenheden wordt natuurlijk wel lastig als het gaat om triggered en scripted events. Je kan niet zomaar op een groep soldaten afrennen en verwachten dat je ze net als John Rambo met oneindig veel kogels uit een M60 kan neerleggen. In eerste instantie zal je het niet overleven en ten tweede zal je peloton ongeacht de saamhorigheid niet met je mee de dood in gaan. Medal of Honor Pacific Assault zal zich op het gebied van moreel naar zeggen distantiëren van de overige oorlog FPS games.

Medal of Honor Pacific Assault is naast een hele mooie game, grafisch en design technisch, ook een hoogstandje als het gaat om destroyable environments en ragdol physics. Naast de tegenwoordig in welk spel dan ook voorkomende Havoc engine, zijn de limieten waaraan bepaalde ledenmaten kunnen draaien zo gemaakt dat het niet lijkt alsof je de touwtjes van een marionet afknipt. Natuurlijk ondersteunt de game 5.1 Surround Sound wat net even dat meer diepgang geeft aan een game als Medal of Honor. Het is voor FPS fans zeker de moeite waard om tot september te wachten om weer een heel andere ervaring uit een game te halen. Onder het demonische geweld van bijvoorbeeld Doom3 en de ijzigheid van Half-Life2 wordt Medal of Honor Pacific Assault een diepgaande game waar je de nodige uurtjes plezier uit kunt trekken.