Een aantal developers hebben zich een tijdje geleden samengesmolten in het bedrijf 'Gathering of Developers'. Dit bedrijf gaat een aantal veelbelovende titels uitbrengen, waaronder degene die hier besproken wordt: Max Payne. De gelijknamige hoofdpersoon is een voormalig DEA-agent, Drugs Enforcement Administration (met dank aan VAK ), oftewel, één of andere drugsbestrijder. Alleen dan eentje van het kaliber 'ik heb schijt aan de regels en knal alles overhoop'. Het is er zo eentje die nog een laatste kans van zijn baas krijgt omdat hij zo goed is. Maar aan het begin van de game verknalt hij het al. Tenminste, zo denkt men. Max werkt namelijk regelmatig undercover bij de maffia, om zo op het spoor te komen van de bron van een nieuw soort, zeer gevaarlijke drugs. Deze is ineens overal te vinden. Zijn vrouw en kinderen worden tijdens deze opsporing vermoord door een stel junkies. Maar de oorzaak van zijn andere probleem is dat zijn baas vermoord wordt en Max is de hoofdverdachte. Vanaf dat moment heeft Max natuurlijk helemaal geen redenen om echt te gaan leven, en daarom neemt hij alle risico's om er eens lekker op los te moorden en zo wraak te nemen op van alles en nog wat. Het hele verhaal krijgt hele bijzondere en onverwachte wendingen en er zit een heel uitgebreid en goed plot achter de game. Helaas is dit verhaal wel lineair, maar dat mag de pret niet drukken.

Het mooie van dit alles is, dat het zich niet in één of andere futuristische stad afspeelt met allemaal robots en dergelijke, maar dat het alles in deze tijd afspeelt (of in het verleden wanneer deze game eindelijk uitkomt…) met realistische omgevingen zoals we deze nu kennen. Er zullen omgevingen zijn zoals flats, havens, fabrieken en al de andere spanningsverhogende locaties. Deze zijn dus een beetje vergelijkbaar met games als Kingpin en SoF. Overigens bevindt dit alles zich in de stad New York. De wapens in deze game zijn verder ook realistisch om het compleet te maken. Op elk detailletje is gelet. Alle wapens en kogels hebben een bepaalde impact en recoil en dergelijke om maar eens wat te noemen.

Max Payne wordt in een derde persoonsperspectief bestuurd. Uiteraard komen er dan weer een aantal standaard vragen naar boven drijven, met als hoofdvraag of dit goed bestuurbaar is. Dit is natuurlijk afwachten, maar de demo van Hitman heeft ondertussen bewezen dat het zeker wel goed mogelijk is. Max Payne is dan ook geen rasechte shooter maar een actie game. En actie is er dan ook zeker. De makers laten zich inspireren door o.a. John Woo films. Er zal bijvoorbeeld een slowmotion optie in zitten, die automatisch ingeschakeld wordt op bepaalde momenten. Wanneer Max bijvoorbeeld een deur nadert, deze intrapt, en naar binnen komt vliegen gaat de game ineens in slowmotion. Wanneer de gangsters dan omkijken (uiteraard ook in slowmotion) kun jij ze (weer in slowmotion) wat extra knoopsgaten bezorgen voordat zij hun wapens getrokken hebben. De details, zoals de vallende hulzen, gaan zelfs in slowmotion, wat een hele kick geeft tijdens het gamen, zover dat voor te stellen is. Een tweede effect is een beetje afgekeken van de Fifa serie en de film The Matrix. Het is namelijk mogelijk om de game op pauze te zetten, en de camera dan om Max heen te bewegen terwijl hij stil staat/zweeft/ligt etc. Er zullen nog meer van deze effecten in de game verwerkt worden, maar daar is nog niets over bekend gemaakt. Maar zoals ondertussen wel duidelijk gemaakt is, kan Max een hoop verschillende bewegingen uitvoeren. Deze zullen ook vloeiender verlopen wanneer de gebruikte computer sneller is. Het aantal frames per seconde van een beweging wordt namelijk automatisch aangepast per computer.