De missie waar wij mee aan de slag mochten was de eerste missie uit de game en speelt zich af voor de gebeurtenissen die leiden tot de Civil War-verhaallijn en de Mutant Registration Act. Hierdoor vechten Iron Man, Spider-man, Wolverine en Captain America nog zij aan zij, onder leiding van Nick Fury. Met behulp van een drop-in, drop-out-systeem kunnen zowel vrienden op de bank, als gamers aan de andere kant van de wereld meestrijden als één van de drie andere personages, voor eventjes of de hele tijd.

Sfeervol

Op bezoek in Latveria, het thuisland van Doctor Doom, valt meteen de sfeer op die in het spel is gestopt. Latveria is een grimmige en duistere plek; regen zorgt ervoor dat de straten glimmen en het licht van de straatlantaarns wordt gereflecteerd. Er is ook duidelijk meer aandacht besteed aan de details van de personages. Waar in het eerste deel iedereen alleen een glimmend laagje leek te hebben, is er nu duidelijk te zien dat het pantser van Iron Man van ander materiaal gemaakt is dan het pak van Spider-man. Een klein detail, maar het voegt wel degelijk wat toe.

Deze details vallen ook meer op doordat de camera, op verzoek van de fans, nu dichter op de actie is geplaatst. Daarnaast staat de camera niet meer op één vaste positie, maar is deze vrij rond te draaien, tenzij het spel een vast punt nodig heeft om een belangrijke actie in beeld te brengen.

Fusion

De belangrijkste toevoeging aan de tweede Marvel Ultimate Alliance-game zijn echter de power fusions. Ieder personage kan namelijk fuseren met een ander, waarbij beloofd is dat elke combinatie een unieke uitwerking heeft.

De fusies werken erg gebruiksvriendelijk: er moet een meter gevuld worden door vijanden te verslaan en als deze vol is, kun je kiezen om een gefuseerde kracht los te laten op de vijanden. Het spel vertraagt tijdens deze keuze en de andere personages worden met een bijbehorende knop en het effect van de combinatie aangegeven op het scherm.

Een fusie tussen de krachten van Wolverine en Iron Man levert bijvoorbeeld een area-effect op, waarbij de stralen in een cirkel worden verspreid door Wolverine zijn klauwen. Wordt echter de combinatie met Captain America gezocht, dan weerkaatsen de stralen van zijn schild, waarbij vrij rondgelopen kan worden om zo meer slachtoffers te maken. De heftigste combinatie die wij zagen was die tussen Spider-man en Iron Man. Spider-man springt in de lucht om meerdere vijanden bij elkaar te brengen met zijn web, waarna Iron Man een opgeladen straal loslaat op het bundeltje vijanden. Fel licht, een harde knal, rondvliegende vijanden en een spoor van destructie: zo hoort een superkracht te voelen.

Keuzes

Tijdens onze speelsessie hebben we helaas nog geen voorproefje gekregen van de keuzemogelijkheden die het hoofdverhaal biedt om zo de uitkomst van het conflict te bepalen. We weten wel dat het niet mogelijk is om met Iron Man aan de kant van Captain America te strijden in de latere missies, aangezien deze lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Maar of bijvoorbeeld Spider-man, of elk ander speelbaar personage, een keuze kan maken om van kant te wisselen, hebben we nog niet kunnen zien.

Wat we wel hebben gezien was dat uitgeschakelde personages ook uitgeschakeld blijven tot het eind van het level. Als, zoals bij ons het geval was, tussenbaas Electro Captain America uitschakelt, zit er niks anders op dan met drie spelers verder te gaan. Het is zelfs mogelijk dat je in je eentje een level moet voltooien als de rest onderweg is gesneuveld.

Oogt en voelt af

Marvel Ultimate Alliance 2 lijkt zijn voorganger voorbij te gaan. De ontwikkelaar heeft hierbij goed geluisterd naar de fans. De versie die wij speelden oogde en voelde af en we kijken er dan ook naar uit om de uiteindelijke versie te doorlopen om te zien hoe het verhaal uit de verf gaat komen en hoeveel de power fusions nu echt van elkaar verschillen.