Preview
Lost Sphear

Lost Sphear (hands-on)

Zeker geen verloren zaak

Geschreven door Eline Oosterloo op
Het door Square Enix opgerichte Tokyo RPG Factory komt begin volgend jaar met een gloednieuwe game. Hoewel Lost Sphear veel elementen heeft overgenomen van de debuutgame van de studio, I am Setsuna, staat het verhaal van Lost Sphear daar los van. Tokyo RPG Factory probeert door middel van deze games nieuw leven te blazen in de jrpg-formule uit de jaren ’90, maar dan wel in een moderner jasje.

Na een speelsessie van twee uur in twee verschillende gedeeltes van de game is het duidelijk dat Lost Sphear bedoeld is om fans van het oude genre aan te spreken. De ontwikkelaar geeft aan veel inspiratie op te doen door naar Chrono Trigger en eerdere Final Fantasy-titels te kijken. In I am Setsuna is dit vooral duidelijk te zien aan het vechtsysteem.

Lost Sphear draait om het herstellen van de ‘Lost’. De speler ontwaakt als Kanata, een jongen die samen met zijn vrienden ontdekt dat plotseling grote delen van de wereld verdwenen zijn. Kanata blijkt een speciale kracht te hebben: de kracht om deze verloren gebieden en mensen te herstellen naar hun originele staat door deze te herenigen met gevoelens. Al snel wordt duidelijk dat de Lost het begin van het einde symboliseert en dat het lot van de wereld in de handen van de speler rust. Om de wereld te redden moet een groot aantal vijanden verslagen worden en de oorzaak van de Lost worden ontrafeld.

Lost Sphear

Mecha is terug

In Lost Sphear is gekozen voor een bekende trope binnen de Japanse sciencefiction: Mecha. In I am Setsuna was natuur het thema, met vooral mensen en dieren als vijanden in ongerepte omgevingen. Hoewel we ook plantachtige en dierlijke tegenstanders voorbij zien komen in Lost Sphear, zitten er in deze game ook veel naar fabrieken, mechanische voertuigen en robotachtige vijanden.

Daarbij introduceert de game Vulcosuits, een soort robotpakken voor alle partymembers. Met de immense kracht die de personages krijgen van deze nieuwe outfits kunnen grote obstakels zoals rotsen uit de weg geruimd worden tijdens het verkennen van regio’s. Daarbij komen Vulcosuits met een enorme verhoging van stats voor de teamgenoten en kunnen zij hiermee vaardigheden gebruiken tijdens gevechten, zoals Paradigm Drive.

Lost Sphear

Vulcosuits zijn niet altijd te gebruiken: als de Vulco Power-bar leeg is, kunnen de pakken niet meer gebruikt worden tot deze voldoende opgeladen is. Tijdens onze speelsessie heeft de ontwikkelaar ons met dusdanig veel items voorzien om deze balk op te laden. Daardoor kunnen we nog niet zeggen hoe schaars het gebruik van de Vulcosuits wordt in de uiteindelijke game. De outfits voegen zeker een extra dimensie toe aan de gameplay, omdat het je vraagt tactisch om te gaan met de nieuw verkregen krachten en het gelimiteerde gebruik ervan.

Daarbij lijken met deze nieuwe krachten ook sterkere vijanden te komen, gezien Sherra, een eindbaad van het laatst gespeelde gedeelte van de game, behoorlijk pittig was met haar Siren Arrow, die teamgenoten verwarren. Sherra is een strijder die een bepaalde samenleving beschermt. Het tweede deel van de speelsessie vond vooral plaats binnen deze samenleving, waarin de speler de keuze krijgt mensen als gevangenen mee te nemen. De commandant die dit van je vraagt beloont de speler uiteindelijk afhankelijk van de keuzes die gemaakt zijn. Wat de rol van Sherra en deze community verder is werd uit de sessie niet duidelijk, maar het idee dat de keuze van de speler invloed heeft op de loop van de game is veelbelovend.

Lost Sphear

Geluisterd naar Kritiek

De toevoeging van Vulcosuits is niet de enige nieuwe feature. Een van de grote kritiekpunten van I am Setsuna was dat het vechtsysteem te eenvoudig in elkaar stak. Het vechtsysteem is het bekende ATB-systeem (Active Time Battle), bekend uit verschillende jrpgs als Final Fantasy 4, 7 en Chrono Trigger. Spritnites kunnen naar wens gegeven worden aan teamgenoten, net zoals in I am Setsuna. Deze bepalen de skills die de personages uit kunnen voeren en welke double en triple techs (combinatie-aanvallen met andere teamgenoten) zij kunnen gebruiken. Setsuna orbs kunnen toegevoegd worden aan deze spritnites om skills van extra effecten te voorzien.

Niet alleen brengen de Vulsosuits nieuwe uitdagingen en mogelijkheden met zich mee binnen dit systeem, het nu ook mogelijk om vrij te bewegen tijdens gevechten. Dit geeft een sterk gevoel van controle, aangezien je nu precies kunt kiezen van waaruit een aanval uitgevoerd wordt. Dit betekent dat je tijdens gevechten strategische overwegingen moet maken. Een boogschutter kan bijvoorbeeld zo geplaatst worden dat hij meer vijanden raakt dan op zijn originele positie. Daarnaast zijn teamgenoten nu ook op een veilige afstand van tegenstanders naast elkaar te zetten, zodat een aanval met een AoE (area of effect) van de tegenstander zo min mogelijk leden van de party beschadigt. Deze toevoegingen zouden weleens de complexiteit kunnen brengen die ontbrak in I am Setsuna.

Lost Sphear

Daarbij worden alle aspecten uit Lost Sphear duidelijk uiteengezet. In I am Setsuna werd het Momentum-systeem bijvoorbeeld helemaal niet uitgelegd. Het gebruik van Momentum komt terug in Lost Sphear. Tijdens gevechten bouwen zich momentum-punten op, om vervolgens extra schade te doen en effecten van Setsuna orbs te triggeren.

Een laatste punt van kritiek die I am Setsuna-spelers hadden was dat de game bijna uitsluitend gebruikmaakt van winterlandschappen. De ontwikkelaar heeft in Lost Sphear gekozen om de setting in de herfst te laten afspelen. De Lost zijn daarbij afgebeeld als sneeuwachtige stukken. Tokyo RPG Factory geeft aan dat dit bedoeld is om het naderende einde van de wereld weer te geven (met de winter als symbool voor het einde).

Lost Sphear

Terug naar de jaren '90

Het lijkt erop dat Tokyo RPG Factory goed geluisterd heeft naar alle kritiekpunten die de community heeft gegeven op I am Setsuna. Lost Sphear brengt een verbeterde versie van het vechtsysteem uit I am Setsuna terug door meer uit te leggen en nieuwe elementen toe te voegen voor extra controle en meer mogelijkheden tijdens combat. Ook krijgen fans te maken met een nieuw verhaal en een welkome verandering van de sneeuwachtige setting van I am Setsuna. Liefhebbers van de jrpg-formule uit de jaren ‘90 moeten deze titel zeker in de gaten houden.

Lost Sphear verschijnt op 23 januari voor pc, PlayStation 4 en Switch. Gamer.nl speelde voor deze previewversie de PS4-versie van de game.

Dit artikel delen:

Lees meer

Lootboxes vallen uit de lucht in Call of Duty: WW2 Shiny-update en Raikou naar Europa in Pokémon Go
0

Reacties op: Lost Sphear (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.