Het doel is om het einde van een level te bereiken terwijl onderweg allerlei vijanden worden ontweken en bloemetjes en plantjes worden opgegeten. Door grote rode bloemen te eten zal jouw LocoRoco groeien in formaat. Dit heeft als gevolg dat sommige doorgangen in de levels te klein zijn om doorheen te kunnen. Door op de O-knop te drukken is de grote LocoRoco op te splitsen in maximaal 20 kleinere versies. Deze kunnen door hun kleine omvang plaatsen bereiken waar de grote versie niet kan komen. Je begint met een koddige gele LocoRoco, maar naargelang je verder komt in de game, krijg je de beschikking over LocoRoco's met andere kleuren en uiterlijke kenmerken.
Deze unieke gameplay is echter nog maar het begin van de totale LocoRoco-ervaring. Wat het spel nog vreemder maakt, is de combinatie van creatieve aspecten die voornamelijk lijken te zijn veroorzaakt door een flinke LSD trip. LocoRoco is een game die volledig in 2D is opgebouwd. Felle, contrasterende kleuren en simpele vormen zijn gebruikt om de karakters en levels weer te geven. De meeste levels hebben thema's gerelateerd aan locaties als de jungle of de Noordpool. Vreemdere locaties zoals de ingewanden van een pinguïn komen later langs en doen je twijfelen aan de geestelijke gesteldheid van de ontwikkelaars. Twijfelen op een positieve manier natuurlijk.
Muziek is een ander aspect waar veel aandacht aan is besteed. Elke thema van een level heeft een andere hypnotiserende soundtrack, die de setting van een level perfect aanvult. Niet alleen dat, de verschillende soorten LocoRoco's hebben ook nog eens hun eigen liedje dat gezongen wordt in bepaalde levels. Tijdens het spelen van een level zul je zien dat de immer groeiende LocoRoco een sololiedje aan het zingen is. Wanneer de grote lobbes echter wordt opgedeeld in kleine Rocootjes, beginnen ze allemaal in koor te zingen op het refrein van de muziek. De combinatie van design en muziek maakt het plaatje helemaal af.
Een aantal extra opties zijn ook ingebouwd in de game. Zo is er een manier om je eigen LocoRoco huis te bouwen van de onderdelen die je hebt verdiend tijdens het spelen van levels. Hierbij zijn de LocoRoco's niet te besturen en is het aan de speler de taak om het huis in te richten. Deze optie fungeert meer als een veredelde screensaver of level editor dan als een speelbaar level. Voor meer uitdaging is er trouwens ook een meer diepgaande level editor aanwezig. Dezelfde onderdelen zijn te gebruiken als in het LocoRoco huis, maar nu kan het level dat is gecreëerd ook werkelijk uitgeprobeerd worden. Een optie in het menu van onze testversie wijst zelfs op de mogelijkheid om de levels en huizen te delen over een netwerk. Of dit alleen geldt voor het lokale netwerk of het internet, is niet bekend. Een andere leuke optie is de mogelijkheid tot het maken van screenshots. Het bewijs is te vinden in deze preview.
Als het aan Sony ligt, gaat LocoRoco groot worden in Europa. De game komt hier als eerste uit en er is in de previewversie zelfs een optie voor de Nederlandse taal. En hoewel er nog wel een aantal bugs aanwezig zijn in de menu's (niet in de levels) en er kleine aanmerkingen zijn op de besturing, hebben we er vertrouwen in dat de uiteindelijke versie helemaal af zal zijn.