LittleBigPlanet 3 (hands-on) – LittleBigPerfectionisme | Gamer.nl

LittleBigPlanet 3 (hands-on) – LittleBigPerfectionisme | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Die nieuwe dimensie mag gerust letterlijk opgevat worden. LittleBigPlanet is zoals gebruikelijk opgebouwd uit verschillende lagen, zodat spelers niet alleen van links naar rechts kunnen lopen, maar ook een stukje de diepte in kunnen. Daardoor kunnen objecten en spelers op verschillende lagen geplaatst worden en krijgt de gameplay wat (letterlijke) diepte. In de eerste twee delen werd er gebruikgemaakt van een voorste laag, een middelste laag en een achterste laag. In LittleBigPlanet 3 hebben we opeens te maken met zestien verschillende lagen. Dat betekent dat er nog meer ruimte is om verschillende objecten op de lagen te plaatsen, waardoor zelfgemaakte levels nog gevarieerder aanvoelen. Een kleine aanpa ing die een groot verschil kan maken.

LittleBigPlanet 3

Nieuwe gezichten

Sackboy of Sackgirl maken in dit derde deel een kleine pas op de plaats. Er is nu ruimte voor drie vrienden met allen hun eigen krachten. OddSock is snel en kan muursprongen maken, Swoop kan vliegen en Toggle kan zichzelf groter of kleiner maken. Naast een verandering in de dynamiek van de gameplay zorgt dit er ook voor dat Sumo Digital de ruimte heeft om nieuwe puzzels te creëren. Toggle kan zich bijvoorbeeld onder water voortbewegen wanneer hij groot en zwaar is. Om weer uit het water te komen, laat hij zich leeglopen en vliegt hij de lucht in om zo dat ene platform te bereiken die eerder niet binnen handbereik lag.

Sackboy zelf wordt echter niet bij het grofvuil gezet door zijn nieuwe baasje. In plaats daarvan krijgt hij verschillende upgrades. Zo kan Sackboy vanuit zijn inventory verschillende power-ups pakken om wederom bepaalde puzzels op te lo en. Eén van de power-ups die we te zien kregen, was een Hookhat. De Hookhat is een helm waarmee Sackboy zichzelf kan vastmaken aan een soort kabelbaan. Daarmee slingert hij op een Sunset Overdrive-achtige manier naar één van de andere vijftien lagen van het level. Op deze manier zijn weer nieuwe items te vinden waar andere personages niet bij kunnen. Dit is slechts één van de voorbeelden waarmee Sumo Digital er voor zorgt dat de levels in LittleBigPlanet 3 gevarieerder en interactiever zijn.

LittleBigPlanet 3

Community is koning

LittleBigPlanet 3 lijkt het digitale bewijs te worden dat bij Sony de community koning is. Alle downloadbare content uit eerdere games is op of rond de lancering beschikbaar en alle door spelers gemaakte levels uit eerdere games komen dan ook online te staan. Een ambitieus doel, maar zowel Sumo Digital als Sony’s XDev, dat een handje helpt, lijkt gebrand om dit voor elkaar te krijgen. Dat men de community niet wil teleurstellen, blijkt wel uit het feit dat fans van de game inmiddels bij de studio aan LittleBigPlanet 3 werken. Het gemis aan programmeerskills maken zij goed door creatieve levels te maken met de DualShock 4-controller, net zoals spelers thuis hun eigen levels bedenken. Ieder level uit de singleplayermodus is dan ook volledig na te maken, omdat spelers precies dezelfde middelen hebben om levels te bouwen.

In totaal zijn er in de afgelopen jaren meer dan negen miljoen levels voor de LittleBigPlanet-games gecreëerd. Natuurlijk is een gedeelte hiervan niet de moeite waard om te checken. Sumo Digital doet zijn best om de kaf van het koren te scheiden en te voorkomen dat bepaalde levels constant bovenaan lijstjes blijven plakken. Doormiddel van trailers en een volledig nieuwe website waar alle levels op weergegeven worden, is het de bedoeling dat communityleden die veel tijd in hun levels investeren de waardering krijgen die ze verdienen. Ieder level heeft zijn eigen profiel waar alle informatie over het desbetreffende level in terug te vinden is. De trailer dient de kunstenaar zelf in elkaar te zetten, om zo gebruikers te overtuigen om het zelfgemaakte level te spelen.

LittleBigPlanet 3

Voor iedereen, door iedereen

Hiermee wordt de rol van schepper steeds meer in handen van gebruikers gelegd. Dat lijkt mi chien een probleem, want bij een groot gedeelte van de spelers ligt nog altijd het idee dat het maken van een level moeilijk is of erg lang duurt. In LittleBigPlanet 3 ligt alle vrijheid echter bij de gebruiker. Ook in een uurtje zou je prima een level in elkaar kunnen schroeven.

Zelf vinden Sumo Digital en XDev het een cliché om te zeggen dat LittleBigPlanet 3 een game voor iedereen is. Toch blijkt tijdens het spelen dat aan iedereen gedacht is. De community heeft zijn steentje bijgedragen, het creëren van levels kost zoveel tijd als je zelf wilt en ook de ideeën die vanuit de ontwikkelaar zelf komen lijken niet te zijn ondergesneeuwd. Wel gingen we merkbaar met een wat oudere build aan de slag, waardoor we met meerdere spelers in één level zo nu en dan tegen flinke framedrops aanliepen. Wanneer de ontwikkelaar dit voor de lancering nog weet te fixen, heeft Sumo Digital met LittleBigPlanet 3 ogenschijnlijk het perfecte recept gevonden.

LittleBigPlanet 3 verschijnt op 26 november op PlayStation 3 en 4.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou