Playstation 2 bezitters komen haast om in de kwalitatief hoogstaande platformgames. De meeste platformfanaten zijn nog druk bezig met het uitspelen van Ratchet & Clank 3, Sly 2 en Jak 3. Toch durft JoWooD het aan om in februari Legend of Kay op de Playstation 2 los te laten, een platformgame waarin je de rol aan krijgt gemeten van de kat Kay. Aan hem de taak de wereld Yenching terug in harmonie te brengen. Ooit leefden de ratten, panda's, katten en kikkers namelijk vreedzaam naast elkaar, maar sinds de komst van de gorilla's liggen de zaakjes anders. Wij ontvingen een vroege betaversie van Legend of Kay, hielpen poeslief met zijn missie en gingen na of het spel nog wat toe weet te voegen in het overvolle platformgenre.

De betaversie van Legend of Kay die we mochten uitproberen bevatte een aantal losstaande levels en eindbazen uit zowel het midden, begin als tegen het einde van het spel. Ook het prille begin was in de betaversie aanwezig. Je zal in Legend of Kay niet direct het zwaard hoeven te hanteren, maar je krijgt de kans om rustig kennis te maken met de besturing en de spelwereld. Je kunt wat door het kattendorpje lopen en een praatje maken met de aanwezige dieren. De burgemeester van je dorp geeft je je eerste opdracht, het bezorgen van een brief in het rattendorp. Na enkele kennismakingsmissies is het tijd voor het echte werk.

Kay is een vechtersbaas die de marial arts behoorlijk onder de knie heeft. Je krijgt de beschikking over een flink aantal wapens van zwaarden en messcherpe klauwen tot loodzware hamers. Elk van de wapens is effectief tegen een ander soort tegenstanders, dus het is niet zo dat je continu met het sterkste wapen zult vechten. Door meerdere vijanden kort na elkaar te slaan loopt je combo teller omhoog en kun je meer punten en geld verdienen. Dit geld kun je weer gebruiken om in de toko's die je her en der aantreft, nieuwe wapens en upgrades aan te schaffen. Deze toko's doen sterk aan Zelda denken. Zo vind je hier onder andere heart containers, bommen en gezondheidsdrankjes.

De verschillende objecten die je in het winkeltje kunt kopen, zullen je helpen in de gevechten. Erg handig is de beserk power-up , waarmee je tien seconde extra krachtige slagen uit kunt delen. Ook de bommen zullen erg handig blijken en zijn ook nodig om in de levels geheime doorgangen open te breken. Ook beschikt Kay over enige magische krachten, waarvoor je wel eerst de nodige mana zult moeten vinden. Dit verkrijg je, net als geld, uit de lichamen van gesneuvelde tegenstanders.

Naast de gevechten spelen ook platformelementen een grote rol in Legend of Kay. Bewegende platformen, uitklappende messen, opspringende stekels en drijfzand, al het bekende gevaar is van de partij. Helaas zijn we nog niet al te veel vernieuwende dingen tegen gekomen. Het meest vernieuwend zijn waarschijnlijk de kogs, een soort ronddraaide cilinders die ervoor zorgen dat je een pad door de lucht kunt volgen. Je dient dan een kog kapot te slaan en zo snel mogelijk op het driehoekje te drukken, om door te vliegen naar de volgende kog. Deze dien je dan tijdig te slaan om je pad verder te kunnen vervolgen. Sommige kogs zijn maar door één wapen te vernietigen, wat dit extra hectisch maakt. Hoewel de kogs leuk werken, passen ze totaal niet in de spelwereld waardoor de situaties vaak gekunsteld over komen.

Je komt in Legend of Kay op een groot aantal verschillende locaties. Zo konden we onder andere genieten van moerassen, stranden, lavagrotten en een oosters dorpje. Heel het spel baadt enigszins in een Japanse sfeer en doet ook vrij Japans aan qua speelstijl, terwijl het spel typisch genoeg van Duitse makelij is! De locaties zijn helaas niet helemaal consistent qua kwaliteit. Sommige levels zijn enorm kleurrijk en strak vormgegeven, terwijl andere levels een iets te mat kleurenpallet gebruiken. Doordat we enkel afzonderlijke levels konden spelen misten we ook de overgang tussen de verschillende werelden, waardoor de inconsistentie wat meer benadrukt werd. Hopelijk zullen we hier in het uiteindelijke spel minder last van hebben, waardoor we wat meer opgaan in de spelwereld die men voor ons geschapen heeft.

De betaversie van Legend of Kay heeft ons nog niet direct weten te overtuigen, maar het potentieel is wel degelijk aanwezig. Er zijn nog aardig wat elementen die we met de betaversie nog niet echt konden beoordelen, zoals het verhaal, de moeilijkheidsgraad door het spel heen en de mate van itemkoorts. Legend of Kay lijkt vooralsnog een mix te worden tussen Maximo, Ratchet & Clank en Zelda. Maar of het qua kwaliteit in de buurt komt van die drie toppers, zullen we pas in februari te weten komen.