Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
LawBreakers

LawBreakers

Vlieg-to-win

Geschreven door Ron Vorstermans op

Cliff Bleszinski nam afscheid van Epic om zijn eigen ding te doen. Hij richtte Boss Key Productions op. Het eigen ding dat hij daar doet heet LawBreakers, een competitieve online multiplayer-shooter. Met zoveel genregenoten moet LawBreakers van goeden huize komen wil het potten kunnen breken. Hoe verkoop je een concept in een genre dat letterlijk barst van de moordende concurrenten?

Niet, blijkbaar. LawBreakers is free-to-play. En absoluut niet pay-to-win, benadrukt Bleszinski stellig in ieder interview dat hij houdt. Niet iedere free-to-play-game hoeft per se als Candy Crush te zijn, zo luidt het antwoord dan.

Positieve uitzondering?

Vooralsnog is dat statement vooral een statement, maar Bleszinski hint naar een model zoals in Rainbow Six Siege: je kunt alles vrijspelen, maar dan moet je wel grinden. Als je het sneller vrij wilt spelen, moet je geld uitgeven.

Dat de studio graag laat merken niet te geloven in een pay-to-win-model, stemt optimistisch. Bleszinski gaf voorafgaand aan de officiële aankondiging van LawBreakers bovendien aan DOTA 2 en League of Legends als goede voorbeelden te beschouwen van hoe het wel moet. In beide games staat de free-to-play-opzet garant voor een levendige community. Beide games zouden een prima leidraad zijn voor een shooter om te volgen.

Free-to-play werkt enkel als businessmodel als het uitnodigt in plaats van afschrikt. Of, zoals community-manager Rohan Rivas het zei : “Als het niet goed is, blijf je het niet spelen.” De ontwikkelaar doet er dan ook veel aan om al aan een community te bouwen voordat de game uitkomt, vooral met transparante vlogs en een proactief community-beleid .

Skills in het teken van fun

Er is een reden dat we zoveel aandacht besteden aan het businessmodel: het is op papier het allergrootste obstakel dat LawBreakers moet overbruggen. Het andere struikelblok, de verzadiging van het competitieve shooter-genre op de pc, is wat ons betreft gemakkelijker te trotseren: alle getoonde gameplay spreekt in het voordeel van LawBreakers. LawBreakers verkoopt zichzelf.

Wat het is, is simpel. LawBreakers is een class-based team shooter, en iedere klasse heeft eigen vaardigheden en specials. Het idee achter LawBreakers is om de skills van de speler te belonen. Ben je lekker bezig, dan word je beloond met het kunnen inzetten van een nieuwe power-up. Ga je minder lekker, dan moet je oefenen. Dat betekent niet per se dat LawBreakers ondoenlijk is, want alle vaardigheden staan in het teken van fun.

LawBreakers

De speelsheid van Titanfall wordt min of meer gecombineerd met de vingervlugheid van bijvoorbeeld Quake en Unreal. Het is dan ook weinig verrassend dat LawBreakers draait op de Unreal 4-engine. De maps zijn erg verticaal, gezien personages met grappling hook, double jumps en jetpacks door de omgeving kunnen navigeren. Het is zelfs mogelijk ‘buiten het level om’ te zwieren, om zo de machteloosheid van je slachtoffers nog wat extra aan te dikken.

Verdeeld over twee kampen (de ‘Law’ en de ‘Breakers’) nemen spelers het tegen elkaar op. Nog niet alle te ontgrendelen personages zijn bekendgemaakt, maar wat we wél zien, is dat diversiteit tussen de skillsets van ieder personage hoogtij viert. Kitsune kan bijvoorbeel double jumpen en met haar katana hele vieze assassinations kills maken, maar misschien nog wel viezer is Breacher, die zonder achterom te kijken achter zich kan schieten (inderdaad, vies).

De meest tot de nostalgie sprekende toevoeging is overigens Cronos. In de trailer zien we de logge voetsoldaat rocket jumpen: een weinig subtiele ode aan het oude werk van Bleszinski bij Epic Games.

LawBreakers

Solide

Die diversiteit faciliteert in sommige multiplayer-games juist het misbruik van bepaalde, sterkere vaardigheden. Volgens Boss Key draait LawBreakers daarentegen om die gezonde competitieve balans. In alle developer diaries, interviews en previews valt dat woordje meermaals. Balans. Wederom, een pay-to-win-model zou bijvoorbeeld roet in het eten gooien en Boss Key is zich daar maar al te goed bewust van.

Vooralsnog is ons vertrouwen in LawBreakers fragiel. Boss Key moet zich nog bewijzen en onze eerste speelsessie met de game moet nog plaatsvinden. Anderzijds is het na het zien van de beelden moeilijk om niet enthousiast te worden. De maps zien er heerlijk old school uit, de schietactie oogt zeer solide en het feit dat je al zwierend door een map kunt vliegen verklapt in elk geval dat we niet van doen hebben met het zoveelste conventionele schietspelletje.

LawBreakers is free-to-play, heeft nog geen releasedatum en komt uit op pc.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Vecht als een mammoet in Far Cry Primal met preorder-missies Leer Paragon spelen in zestig seconden
4

Reacties op: LawBreakers

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • CroniC

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Grappig. Op basis van wat beelden al een preview gaan schrijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @CroniC Zou handiger zijn als het een Early Look wordt genoemd of zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @CroniC Dat zie ik hier de laatste tijd vaker, en de toegevoegde waarde is inderdaad echt minimaal. Liever hands-on, of helemaal niet. Dit zijn allemaal dingetjes die we zelf ook uit de trailers hadden concluderen; beetje jammer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Bij free-to-play haak ik al af. Ik wil gewoon een bedrag neerleggen en geen gezeur en randzaken daarna.
    Bij hoge uitzondering heb ik free-to-play General & Heroes in m'n Steam omdat ik weer 's een ww2 shooter wou en ook veel uren gespeeld. Maar elk kwartaal komen er betere wapens en voertuigen erbij die je kan krijgen door eeuwen lang te grinden of… Te kopen.
    Door het grinden heb ik wat vrijgespeeld maar dan komen er dus weer nieuwe wapens of voertuigen bij waardoor je steeds gevoel krijgt achter te lopen. Puur psychologisch effect natuurlijk maar het knaagt wel en daardoor heb ik het spel tijden niet meer aangeraakt. Simpelweg omdat het niet meer als ontspanning voelt maar werken voor je 'gratis' unlocks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.