LawBreakers | Gamer.nl

LawBreakers | Gamer.nl

Project Bluestreak, zoals LawBreakers eerste heette, won pas echt aan interesse nadat de game afscheid nam van het free-to-play-principe. Inmiddels, na een bèta en heel veel inhoudelijke tweaks, is LawBreakers wat ons betreft verworden tot een van de veelbelovendste competitieve games van dit najaar.

Toegegeven, afgaande op de trailers is het lastig inzien welke wetten LawBreakers nou precies wil breken. Wie bekend is met Quake Arena of Unreal Tournament komen de actie en stijl bekend voor. De kleine arena’s, experimentele wapens en de bijna panische spelsnelheid zijn niet genoeg om LawBreakers een eigen feel te geven. LawBreakers is op het oog een multiplayer-shooter van weleer, waarbij het verschil tu en winnen of verliezen vooral schuilt in het richtwerk zelf.

Lawbreakers

En dan zijn er nog twee andere eigenschappen die niet echt helpen: LawBreakers is een arena-shooter en dat genre zijn we eigenlijk een beetje beu én de game moet het doen met een sci-fi-stijltje dat even origineel is als de naam van de game. Gelukkig lijkt ontwikkelaar Bo Key zich daar bewust van. LawBreakers leent weliswaar veel andere elementen uit andere games, maar combineert ze in een mengelmoes die fris en eigen aanvoelt.

Rollenspel

Een van de belangrijkste speerpunten van LawBreakers is het kla ensysteem. Het doet enigszins denken aan dat van Overwatch, Team Fortre 2 of moba-games, in de zin dat personages excelleren in bepaalde rollen en tactieken. Het onderscheidt de game gelijk van andere arena-shooters, gezien het oprapen van wapens in bepaalde punten in de map opeens geen vereiste meer is. Nee, er is kort door de bocht een healer die healt, een sniper die snipet en een ninja die vooral fungeert als dps-er.

Dat gezegd hebbende: ieder van de acht personages beschikt over de mogelijkheid om veel schade te doen en verreweg de meeste personages spelen een offensieve rol. Zelfs als de Battle Medic zijn we dodelijk dankzij een hoverpack die ons de mogelijkheid geeft boven het strijdveld te zweven en dashen terwijl we tegelijkertijd effectieve stennis schoppen met een granaatwerper. De Medic beschikt ook over twee drones die op commando boven teamgenoten vliegen om ze te healen (denk aan de Healing Orbs van Zenyatta uit Overwatch). Het is een merkwaardige, maar effectieve combinatie.

Lawbreakers

Ieder personage beschikt bovendien over één ultieme kracht. In het geval van de Combat Medic is dat de defense dome: een bubbelschild dat projectielen van tegenstanders weert. De bubbel is een logische combinatie met de speciale kracht van de Harrier, de Supercharger die health en ammunitie (of energie) aan alle nabije teamgenoten geeft. Maar het bubbelschild kan ook offensief gebruikt worden: bijvoorbeeld als veilige haven voor de Enforcer, wiens doelzoekende raketten in de bubbel ongemoeid hun doelwitten kunnen vinden.

Samenwerken en tactiek zijn in die zin belangrijke eigenschappen van LawBreakers, en eerlijk gezegd hadden wij dat niet bepaald verwacht. Dat komt met name door de spelsnelheid. Je springt en rent razendsnel door het level terwijl meerdere segmenten bijna zwaartekrachtloos zijn en sommige personages ook nog eens kunnen vliegen, triple jumpen of dashen. In die zin voelt de toevoeging van een bijvoorbeeld een Medic, die vooral overzicht nodig heeft, onlogisch, maar in de praktijk komt de rol prima uit de verf.

Skill gap

Onlangs werd bekend dat de game ook naar de PlayStation 4 komt. Op de E3 gaan we kort met de consoleversie aan de slag in een modus die veel lijkt op Uplink uit Call of Duty: in het midden van de map spawnt een bal, en die bal moet naar het doel in het gebied waar tegenstanders starten. Als de Gunslinger, een soort van revolverheld die snel naar voren kan dashen, gaan we binnen vier seconden vanaf het midden van de map met de bal naar de goal. De tegenstanders weten ons niet te stoppen, en komen we ze tegen, dan weten we ze makkelijk met headshots uit te schakelen. Die combinatie van diepgang en hoge spelsnelheid werkt ook op de PlayStation 4 goed.

Lawbreakers

LawBreakers speelt op beide platformen heerlijk, maar het staat buiten kijf dat de skill gap, het kwaliteitsverschil tu en spelers, ontzettend hoog wordt – ook op de console. Tactiek is weliswaar aan de orde en de modi, maps en personages zijn op samenwerken toegespitst, maar bovenal wint het team met de spelers die het beste kunnen richten. Matchmaking wordt heel belangrijk voor LawBreakers: spelen tegen betere spelers is heel snel niet leuk meer. In die zin is de game niet vergelijkbaar met Team Fortre 2 of Overwatch, dat een veel minder offensieve rolverdeling kent.

Dat LawBreakers leunt op personages komt met nog een andere verantwoordelijkheid: lore. Bo Key stelt zelf dat de game barst van achtergrond over de personages en belangrijke gebeurteni en in het LawBreakers-universum, maar daar krijgen we tijdens onze speelse ies weinig van mee. Het uiterlijk van de personages lijkt erg op elkaar (het zijn mensen of mensen die lijken op robots) en van intere ante dialogen of intrigerende referenties is in onze potjes geen sprake.

Het is knallen, springen en vliegen dat de klok slaat, maar mi chien is dat wel genoeg. De mix van razendsnelle gameplay, kleinschalige samenwerking én personages met ieder hun eigen rol werkt ontzettend goed, zelfs op de PlayStation 4.

LawBreakers verschijnt op 8 augustus voor pc en PlayStation 4

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou