Voor een klein land als Nederland hebben we opvallend veel uitgevers die international aardig aan de weg timmeren. HD Interactive maakte indruk met Nexus: The Jupiter Incident, Playlogic begint steeds meer gestalte te krijgen en ook Project 3 Interactive wist met Kult: Heretic Kingdoms en Cross Racing Championship een aantal aardige games op de markt te brengen. Binnenkort kunnen we aan dit lijstje ook Lighthouse Interactive toevoegen, een nieuwe uitgever opgericht door veteranen uit de games industrie. Lighthouse hoopt onder andere met de adventuregame Keepsake zijn naam te vestigen.

Keepsake is de debuuttitel van het Canadese Wicked Studios. Het spel is een vrij klassiek opgezette adventuregame waarin je een vrouwelijk personage door een Middeleeuwse fantasywereld begeleidt. Voor het thema van het spel heeft men onder andere inspiratie geput uit The Lord of the Rings en Harry Potter. De invloed van deze laatste komt vooral in het verhaal sterk naar voren.

Lydia is de naam van de hoofdrolspeelster in het spel, een studente die zojuist is gearriveerd op de Dragonvale Academy, 's werelds meest befaamde school voor magie. In plaats van een spetterende openingsceremonie, stond Lydia bij aankomst op school een leeg en verlaten gebouw te wachten. Zelfs haar beste vriendin, Celeste, was nergens te bekennen. Lydia besloot de school wat te doorzoeken en kwam daar een oude pop tegen, die ze acht jaar geleden aan Celeste had gegeven. Dit geeft Lydia een naar voorgevoel. Wat ze nog niet weet is dat haar een lang en spannend avontuur te wachten staat, vol magische locaties en vreemde personages.

De makers beloven een diep en spannend verhaal, maar willen vooralsnog niets prijsgeven over het verdere verloop van het spel. Wel is bekend dat gedurende het spel een wolf zich aan je zijde zal voegen. Over wat zijn of haar rol in het verhaal is, blijven we nog in het ongewisse. De speler zal overigens geen invloed kunnen uitoefenen op het verloop van het verhaal. Dit om het anders niet mogelijk was de diepgang van het verhaal, te waarborgen.

Hoewel Keepsake een 100% adventuregame is, zou je het thema en de locaties van het spel eerder in een RPG verwachten. Buiten dit hoef je in Keepsake echter geen typische RPG elementen als karakterontwikkeling te verwachten. Het spel is misschien nog wel het best te vergelijken met klassiekers als King's Quest en Kyrandia, al heeft men ook inspiratie gehaald uit de technologische aanpak en sfeer van Syberia en de puzzels van Myst.

Het spel maakt gebruik van voorgerenderde achtergronden waar je met 3D personages doorheen loopt. De klassieke 'point and click' interface zorgt ervoor dat iedereen direct met het spel uit de voeten kan. Wat men wel veranderd heeft, is de manier waarop de inventaris werkt. Lydia zeult weliswaar aardig wat voorwerpen met zich mee, maar je zult je niet bezig hoeven te houden met het combineren van allerhande voorwerpen. Wanneer je voor een dichte deur staat en je hebt de sleutel in je inventaris, dan zal deze automatisch gebruikt worden.

De puzzels in Keepsake zijn er in alle soorten en mate, maar wel met één overeenkomst: ze hebben allemaal direct met het verhaal te maken. Je hoeft dus geen vreemde schaakpuzzels op te lossen om te zorgen dat ergens een deur open gaat, het past altijd netjes in de context van de omgeving. De puzzels bestaan onder andere uit het zoeken naar voorwerpen en het praten met NPC's, maar ook complexere puzzels vergelijkbaar met bijvoorbeeld Myst. Naarmate het spel vordert zullen puzzels langzaam in moeilijkheid toenemen, zodat je je grijze cellen rustig op kunt warmen.

In Keepsake zal aardig wat afgebabbeld worden net NPC's, wat garant staat voor maar liefst 30.000 woorden aan gesproken dialoog. De stemmen zullen in het Engels zijn, maar het is wel mogelijk om het spel in het Nederlands te ondertitelen. Ook op muzikaal vlak is er veel werk verzet. Er is maar liefst zestig minuten aan originele muziek gecomponeerd door Yves Bordeleau, één van de oprichters van Wicked Studios, en Marc Derell, wie ook de soundtrack voor Warlords Battlecry 3 en Joan of Arc achter zijn naam zette. De muziek is behoorlijk afwisselen, met onder andere klassieke, Middeleeuwse en Keltische stijlen.

Wicked Studios lijkt met Keepsake een degelijke en onderhoudende adventuregame in handen te hebben, waar een gemiddelde speler zo'n 20 uur zoet mee zal zijn. De makers zouden graag zien dat het adventuregenre weer opleeft zoals in de jaren negentig en hopen dat Keepsake daar een steentje aan bij kan dragen. Het spel zal in februari 2006 in Nederland verschijnen. Een mooie game voor de Nederlandse uitgever Lighthouse, om mee af te trappen.

Met dank aan Yves Bordeleau en Raymond Snippe voor het mogelijk maken van deze preview.