Februari wordt dé maand voor de Nederlandse uitgever Lighthouse Interactive. Het kersverse bedrijf hoopt dan namelijk maar liefst drie titels op de markt te brengen: Loco Mania, War World en Keepsake. Van dit laatste spel kregen we een behoorlijk volledige previewversie aangeleverd, zodat we ons alvast op het magische avontuur konden storten dat de Canadese ontwikkelaar Wicked Studios klaargestoomd heeft.

Keepsake is een point and click adventure in de klassieke zin van het woord. Het spel maakt gebruik van gedetailleerde voorgerenderde achtergronden waardoor je met je muis het hoofdpersonage manoeuvreert. De hoofdrol in het spel is weggelegd voor Lydia, een jonge dame die op bezoek gaat bij een school voor magie genaamd Dragonvale. Daar aangekomen blijkt het echter een lege bedoening, alle leerlingen zijn spoorloos verdwenen. De enige levende ziel die je kunt vinden is Zak, een pratende wolf die bijna het gehele spel niet van je zijde zal wijken.

De interface van Keepsake is bewust vrij eenvoudig gehouden. Je cursor verandert van vorm als er met een bepaald object interactie kunt bedrijven. Ook wanneer je ergens naar toe wilt lopen waardoor de camera een andere positie aan zal nemen, dan wordt dit via de cursor duidelijk gemaakt. Bij een bepaald object is er telkens één actie die je kunt ondernemen. Je hoeft dus niet alle mogelijkheden op elk object uit te proberen tot je een ons weegt.

Het is zelfs niet nodig objecten uit je inventaris op andere objecten te proberen. Wanneer je een object ergens kunt gebruiken, dan zal het spel dit automatisch voor je doen. Opvallend is trouwens dat je vanaf het begin van het spel al kunt zien voor welk object een bepaald slot in je inventaris gereserveerd is. Echt veel objecten hoef je dan ook niet mee te zeulen gedurende het spel en je zult ze allemaal tot het einde bij je dragen. De puzzels in Keepsake zijn over het algemeen dan ook eerder vergelijkbaar met Myst, dan met de klassieke adventuregames. Je zult deuren moeten openen met ingewikkelde apparaten waarbij je vaak hints uit de omgeving nodig hebt om erachter te komen hoe ze gebruikt moeten worden.

Keepsake heeft, ondanks de eenvoudige interface, een heuse tutorial aan het begin. Een irritant mannetje genaamd Mustavio legt je de mogelijkheden van de interface tot in detail uit. Je leert onder andere hoe je je personage heen en weer moet bewegen en hoe je objecten op moet rapen. Net iets te veel van het goede eigenlijk, want zelfs een onervaren speler zal geen moeite hebben om Keepsake autodidactisch onder de knie te krijgen.

Het is bij Keepsake duidelijk te zien dat het spel met beperkte middelen is ontwikkeld. De achtergronden zijn meestal statisch, slechts af en toe zul je een paar bewegende elementen waar kunnen nemen. Ook de tussenfilmpjes zijn een aaneenschakeling van statische plaatjes. Door hierop in en uit te zoomen wordt de illusie van animatie gewekt. Toch werken deze beperkingen niet echt storend en weet Keepsake de middeleeuwse sfeer goed neer te zetten.

De enige echt storende factor die in de previewversie naar voren kwam, is dat je soms wel heel veel heen en weer moet lopen. Het spel kent redelijk wat locaties waarop eigenlijk niets te doen is, maar waar je wel elke keer weer langsop moet lopen. De eerste keer zijn deze locaties mooi om te zien, de tweede keer misschien ook nog wel, maar daarna heb je toch liever dat je direct op de plaats van bestemming bent.

Keepsake is geen spel dat een revolutie in het adventuregenre zal ontketenen, maar het biedt voor fans van het genre wel een onderhoudende spelervaring. De puzzels zijn niet al te moeilijk, maar bieden voldoende uitdaging. Kom je er echt niet uit, dan biedt het spel altijd nog wat hints over wat je te doen staat. Hierdoor is het spel ook voor minder ervaren avonturisten prima speelbaar. We wachten in spanning af op de uiteindelijke versie van het spel, die op 24 februari zal verschijnen. Deze versie zal onder andere Nederlandse ondertitels bevatten, de spraak blijft overigens wel in het Engels.