Je staat wederom in de schoenen van geheim agent Rico Rodriguez, die dit keer afreist naar het fictieve tropische paradijs Panau. Het eiland wordt al geruime tijd bestuurd door de genadeloze dictator Baby Panay, die naar verluidt zijn eigen vader heeft vermoord om diens plaats in te nemen. Tot overmaat van ramp is Rico's voormalige mentor Tom Sheldon verdwenen en zich waarschijnlijk bij Panay gevoegd. Rodriguez heeft de taak om het regime te infiltreren en omver te werpen. Hierbij wordt hij geholpen door drie facties: De Reapers, Roaches en Ular Boys. De groeperingen bieden Rico de mogelijkheid om missies aan te nemen en zo chaos over het eiland te verspreiden, maar houden er ook een eigen agenda op na.

Chaos

De manier of volgorde waarop missies binnen Just Cause 2 worden aangepakt is geheel aan de speler. Sleutelwoord hierbij is chaos, of liever gezegd het aanrichten hiervan. Bij het verkennen van het eiland komt Rico namelijk diverse nederzettingen en steden tegen, die allemaal onder het bewind van de overheid staan. Door het vernietigen van bijvoorbeeld watertorens, standbeelden, hoofdkwartieren of zendmasten verdien je chaospunten. Wanneer genoeg gebouwen met de grond gelijk zijn gemaakt, neemt de macht van de overheid af en is het mogelijk om steden te bevrijden. Het einddoel is de bevrijding van heel Panau, maar uiteraard staat er niet in Rico's taakomschrijving hoe dit moet gebeuren.

Panau fungeert als een grote speeltuin, met de speler als volwassen kind. Rico zelf heeft de nodige speeltjes om mee te experimenteren. Zo kan hij te allen tijde zijn parachute tevoorschijn halen om na een skydive van één van de besneeuwde bergtoppen meters lager veilig te landen. Gekoppeld met een grijphaak is het mogelijk om razendsnel door de spelwereld te bewegen. Rico kan zich vastklampen aan vrijwel elk gebouw of voertuig. De grijphaak kan echter ook gebruikt worden om objecten (of mensen) aan elkaar te schakelen, met alle hilarische gevolgen van dien. Het is mogelijk om een tegenstander vast te maken aan een gastank en om vervolgens het geheel te lanceren met een welgemikte kogel. Op de grond is Rodriguez ook alles behalve hulpeloos. Hij heeft de beschikking over een groot wapenarsenaal en ruim honderd auto's. Als de nood aan de man is kan hij daarnaast met een druk op de knop nieuwe munitie of transport laten invliegen door een helikopter. Panau is tevens bezaaid met diverse onderdelen, die gebruikt kunnen worden om in de zwarte markt voertuigen en wapens te upgraden.

De spelwereld

Hoe meer chaos Rico aanricht, des te meer voorwerpen, wapens en missies hij tot zijn beschikking krijgt. Dit heeft echter ook tot gevolg dat de beruchtheid van de geheim agent toeneemt. In latere missies wordt het steeds lastiger om steden of overheidsgebouwen te infiltreren. Door de hogere beruchtheid krijgt Rico namelijk meer legertroepen en politie achter zich aan, die het helaas niet moeten hebben van hun slimheid. Tegenstanders zoeken vaak niet eens dekking, maar zorgen vooral vanwege hun grote aantallen er toch voor dat Just Cause 2 behoorlijk pittig kan worden. Met circa honderd vierkante kilometer eiland en 350 verschillende locaties hoeft Rico zich echter nooit in het nauw gedreven te voelen.

Een veel gehoorde klacht bij het eerste deel was het gebrek aan variatie en een spelwereld, die weliswaar groot was, maar weinig interactief. Just Cause 2 probeert dit op te lossen door het toevoegen van verzamelobjecten, meer dingen die kunnen ontploffen en subdoelen bij de missies. Door de chaospunten wordt de speler uitgedaagd om zoveel mogelijk rotzooi te trappen en dus ook echt van de mogelijkheden die het spel biedt, gebruik te maken. Ook werkt de grijphaak deze keer beter. Met gemak beklim je bomen, wolkenkrabbers of antennemasten om vervolgens met hetzelfde gemak weer af te dalen met je parachute.

Toch kregen we de indruk dat Panau, dat naar verluidt groter is dan de spelwereld uit GTA IV, meer kwantiteit biedt dan kwaliteit. De steden en dorpjes zijn dichter bevolkt dan voorheen, maar bieden te weinig bezienswaardigheden om ze interessant te maken om te verkennen. Verder dan een paar verzamelobjecten lijkt ontwikkelaar Avalanche Studios namelijk niet te zijn gekomen. Het eiland heeft een diverser landschap met besneeuwde bergtoppen, uitgestrekte woestijnen en mooie stranden, maar dit is puur esthetisch. Het klooien met de grijphaak en parachute is zonder meer leuk de eerste paar uur, maar het is de vraag of Just Cause 2 genoeg content en variatie bevat om ook daarna nog te kunnen boeien. Of de meeste minpunten uit deel één tot het verleden behoren, valt nog te bezien.

Dit artikel is door twee redacteuren van Gamer.nl geschreven: Gijs Ettes en Gijs van Veen.