Zou het niet leuk zijn als je constant nieuwe dingen ontdekt, die bovendien je interesse nog weten te wekken ook? Dat is de filosofie die achter Infinite Undiscovery verborgen zit, een actie-RPG die op dit moment bij ontwikkelaar Tri-Ace in de maak is. Toegegeven, de titel van dit spel bekt een beetje vreemd, maar het idee erachter is op z'n minst leuk te noemen. Op de Tokyo Game Show kregen de aanwezige journalisten de kans om meer te weten te komen over deze aankomende game en wij vatten voor jullie de belangrijkste feiten samen. Infinite Undiscovery wordt gemaakt door een team dat onder leiding staat van mensen die al heel wat ervaring hebben binnen game-industrie. Het concept van het spel is uit de geest van Hiroshi Ogawa ontsprongen, een man die in het verleden titels als Star Ocean: Till the End of Time en Valkyrie Profile heeft bedacht. Ook Hajime Kojima, een belangrijk persoon bij Square Enix die op dit moment onder andere aan Star Ocean IV aan het werken is, stelt zijn creatief brein ter beschikking tijdens de productie van deze aankomende Xbox 360-titel. Met dat in ons achterhoofd is het duidelijk dat Infinite Undiscovery er eentje is om in het oog te houden. Ik haalde in de inleiding al aan dat Tri-Ace de speler tijdens het spelen van Infinite Undiscovery constant nieuwe dingen wil laten ontdekken. Een haast onmogelijke opdracht zou je denken, al hebben we de neiging om Tri-Ace het voordeel van de twijfel te geven gezien het aantal parels van games dat dit Japans bedrijf reeds heeft voortgebracht. Bovendien gaf de ontwikkelaar in een interview aan dat elke ontdekking de potentie heeft een reactie te laten plaatsvinden die kleine, maar ook grote gevolgen kan hebben voor de omgeving.   Blijkbaar is het ontdekken op zich dus geen simpele gimmick, al werd alles pas duidelijk nadat Tri-Ace een voorbeeld gaf. Attente spelers zullen bijvoorbeeld aan bepaalde visuele onregelmatigheden kunnen voorspellen dat er een tsunami op komst is. Geen al te leuk vooruitzicht zou je denken, maar aan de andere kant zou het best kunnen dat je deze waterramp in je voordeel kunt gebruiken. Op die manier hoopt men de speler aan te moedigen nieuwsgierig en leergierig te zijn.Natuurlijk zal Infinite Undiscovery ook een lekkere dramatische verhaallijn bevatten zoals dat meestal het geval is in Japanse RPG's. Heel breed mocht Tri-Ace op de Tokyo Game Show nog niet uitweiden over wat er ons precies te wachten staat, al is het ondertussen duidelijk geworden dat de maan een belangrijke rol zal spelen tijdens de afwikkeling van het plot. In Infinite Undiscovery voorziet het bekende hemellichaam de wereld namelijk van energie, terwijl ze de inwoners van het land ook nog eens speciale krachten geeft. Er is echter een duistere persoonlijkheid die de maan en haar magische mogelijkheden voor zichzelf wilt. Gelukkig is er een dappere jongeman die het recht in eigen handen neemt en op avontuur uittrekt om het kwaadaardige plan te dwarsbomen. Het leuke is dat je deze keer eens niet rechtstreeks de rol van de held aanneemt, je krijgt daarentegen de jonge Capel onder de knoppen. Deze guitige knaap is echter geen complete buitenstaander, uiterlijk gelijkt hij opvallend hard op onze koene held uit het verhaal. Wat later zal nog blijken dat ook Capel zijn verleden op mysterieuze wijze verbonden is aan dat van de beschermer van het volk. Uiteindelijk zal Capel samen met het boogschietende meisje Aya de dappere held helpen om de wereld te redden. Verder wilde Tri-Ace niet op het verhaal ingaan, een kwestie van het allemaal nog een beetje spannend houden.   Doordat we te maken hebben met een actie-RPG zullen de gevechten in Infinite Undiscovery snel en dynamisch zijn, een trend die we tegenwoordig vaak in role-playing games tegenkomen. De makers van het spel vergelijken het vechtsysteem met dat van Star Ocean 3, wat wil zeggen dat de speler slechts één personage moet besturen, terwijl de andere leden van de groep aan de hand van artificiële intelligentie beslissingen nemen. Tri-Ace gaf toch aan dat we zelf ook wat invloed uit kunnen oefenen over de handelingen van andere personages door gebruik te maken van een systeem dat te vergelijken valt met het Gambit-systeem uit Final Fantasy XII. Dit wil in het kort zeggen dat je allerhande opdrachten aan je strijdmakkers kunt geven, bijvoorbeeld dat ze slechts één vijand mogen aanvallen. Eens je dit commando hebt gegeven zal de computer de personages uit je team zo besturen dat ze allemaal op hetzelfde monster gaan hakken. Of het systeem vlot werkt moeten we nog afwachten totdat we zelf met de game aan de slag kunnen gaan. In het verleden is echter gebleken dat deze manier van spelen met wisselend succes kan uitpakken, laten we hopen dat Tri-Ace niet al teveel gamers tegen het hoofd stoot met een té revolutionaire manier van spelen.   Een ander leuk aspect is dat gevechten in real-time plaatsvinden met als resultaat dat je de overgang tussen het uitkammen van de omgeving en het betreden van de virtuele arena niet zult merken. Als laatste wist men nog te melden dat er tijdens sommige gevechten gebeurtenissen kunnen plaatsvinden die negatieve of positieve effecten met zich meebrengen, al blijven de details daaromtrent nog wat vaag. Het zal dan ook nog een hele tijd duren voordat we met Infinite Discovery aan de slag zullen kunnen gaan, Tri-Ace schat dat de game pas eind 2008 in de winkelrekken terug te vinden zal zijn. Wij volgen deze titel in ieder geval met argusogen, al was het maar om naar analogie met de filosofie achter de titel van het spel, elke keer iets nieuw te ontdekken!