Na het tonen van de meest recente trailer onthulde Sucker Punch geschrokken te zijn van de felle reacties van de fans. Vooral de kritiek op de vernieuwde Cole was fel, waarna de ontwikkelaar besloot enkele veranderingen terug te schroeven. De ‘nieuwe oude Cole’ is nu een stuk herkenbaarder gebleven, maar hij is niet hetzelfde als hoe we hem achterlieten in Empire City. Dit heeft te maken met het feit dat Empire City ingeruild is voor een nieuwe locatie: New Moiré. Deze stad is gebaseerd op ondermeer New Orleans, waarbij de typische zuidelijk Amerikaanse sfeer naar voren komt. De omgevingen hebben hierdoor een grotere variatie, wat in het eerste deel ontbrak. Kerkhoven, moerassen en oude vervallen stadsgedeelten zijn een kleine greep uit de locaties die Sucker Punch introduceert. De gameplay moet hierdoor ook een transformatie doorgaan, want het beklimmen van wolkenkrabbers maakt ditmaal plaats voor kortstondig klauterwerk op laagbouw.

Op jacht naar kracht

Een nieuwe omgeving betekent natuurlijk ook nieuwe vijanden. In inFamous 2 moet je het daarom voor het eerst op gaan nemen tegen de zogenaamde Militia en de Corrupted. De Militia is een groepering die New Moiré willen beschermen tegen ‘onzuivere’ invloeden van buitenaf. Omdat Cole natuurlijk niet meer te typeren valt als normaal mens hebben de Militia het niet zo op onze held, maar een grotere hekel hebben ze nog aan de Corrupted. Dit zijn gemuteerde wezens die zowel Cole als The Militia het leven zuur maken. De ‘leider’ van de Corrupted, simpelweg The Beast genoemd, is een van de voornaamste redenen dat Cole naar New Moiré is getrokken om zijn krachten te vergroten.



Een nieuwe kracht die we hebben gezien was de Kinetic Pulse, waarmee zware voorwerpen als auto’s opgetild en weggesmeten kunnen worden. Daarnaast is Cole nog steeds in het bezit van alle krachten die hij had in het eerste deel, waardoor de bliksemschichten en granaten weer rijkelijk door de lucht vliegen. Sommige vertrouwde aanvallen zijn wel aangepast. Zo gebruikt Cole bij de vuistgevechten nu de Amp: een op een stroomstok lijkend apparaat dat zijn krachten versterkt wanneer hij erop los slaat. Ook nieuw is dat de omgevingen nu gedeeltelijk kapot kunnen. We zagen simpele pilaren en wachttorens met de grond gelijkgemaakt worden, maar ook volledige gevels moesten er aan geloven.

inFamous 2 wordt tevens ietwat meer cinematisch in beeld gebracht, doordat de camera constant van positie lijkt te wisselen om het spektakel in beeld te brengen en de actie te vertragen. In de demo die ons werd getoond viel wel op dat Sucker Punch soms te ver is gegaan in hun nieuwe drijf naar bombastische actie. Het werkte soms zelfs een beetje op de zenuwen. De ontwikkelaar heeft wel aangegeven hier nog naar tekijken om zo een ideale balans te vinden.

Onduidelijk

Het was deze opmerking die deed lijken dat Sucker Punch zelf nog niet helemaal weet wat ze met inFamous 2 wil gaan doen. Zo is bijvoorbeeld niet zeker of keuzes uit het eerste deel invloed gaan hebben in inFamous 2. Ook wordt er gekeken naar eventuele 3D en Move-ondersteuning. Verder is de eerder getoonde ijskracht is geen zekerheid, want Cole is en blijft volgens Sucker Punch de elektriciteitsman. Mogelijk wordt er wel geëxperimenteerd met elektriciteit en andere zaken om nieuwe krachten te ontdekken, maar voorlopig staat ijs dus kennelijk weer in de ijskast.

We kunnen op dit moment moeilijk een beeld vormen van inFamous 2. De zekerheden die we hebben gezien worden op dit moment overschaduwd door onduidelijkheden en potentiële mogelijkheden. Het is afwachten wat Sucker Punch uiteindelijk allemaal besluit wel en niet te gaan doen met inFamous 2. Gelukkig heeft de ontwikkelaar nog ruim de tijd om knopen door te hakken. Wij wachten in ieder geval met spanning af wat inFamous 2 gaat brengen als we zelf de controller ter hand kunnen nemen.