Hunted: The Demons Forge (hands-on) | Gamer.nl

Hunted: The Demons Forge (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Uitgever Bethesda bestempelt Hunted: The Demons Forge als een onvergetelijke coöperatieve actiegame die zich afspeelt in een donkere fantasiewereld vol met enge vijanden, magische krachten en spannende geheimen. In werkelijkheid gaat de game over twee huurlingen die op zoek zijn naar oude schatten en tijdens deze reis zoveel mogelijk geld proberen te verdienen. Zo simpel is het. Caddoc, de zwaard- en bijlvechter van het duo, had in het begin van het verhaal een visioen over een artefact uit de oudheid en je eerste doel is om hierover meer informatie te krijgen.

Kleine bugs

De andere helft van het duo is E'lara, een rondborstige blonde elf die vooral goed is met lange afstandwapens. Beide personages hebben speciale eigenschappen en deze moet je combineren om raadsels op te lo en en vijanden te verslaan. Met de besturing zit het wel snor, vooral het richten met pijl en boog gaat zeer gemakkelijk. Het is in Hunted: The Demons Forge mogelijk om beide personages te besturen. Je speelt vanuit een derdepersoonsperspectief en het scherm blijft altijd gefocust op degene die je op dat moment bestuurt. Het scherm splitst zich hierdoor nooit in tweeën, maar je kunt bij speciale wi elpunten gemakkelijk van personage wi elen.

Na een korte inleiding kom je al snel bij een zogeheten deathstone, een magische steen die je in staat stelt te communiceren met de doden. Zij leiden je naar fortuinrijke plaatsen, maar roepen tegelijkertijd ook ongeveer al het kwaad op. En dat zal je weten. De omgeving stort bijna onmiddellijk in en je moet rennen, heel snel rennen. Tijdens deze sprint doet de eerste bug zich al voor: een duidelijke richting aangeven lukt niet echt. Je moet namelijk sommige objecten, zoals vallende pilaren en rotsblokken, ontwijken en dit blijkt best lastig te zijn. Als je tijdens het sprinten een groep vijanden tegenkomt, kun je niet meteen je wapen trekken. Hiervoor dien je eerst af te remmen, wat resulteert in een wat langzaam startende gevecht ituatie.

Verkapte hack-and-slashgame

Eigenlijk is Hunted: The Demons Forge een verkapte hack-and-slashgame. Dit wordt vooral bij Caddoc duidelijk, want het gaat bij hem om stevig blokken en het uitvoeren van snelle aanvallen. Bij veel games kun je blijven blokken tot je een ons weegt, maar nu gaat je schild geleidelijk kapot. Je moet dus sneller zijn met aanvallen dan je tegenstander. Het is ook mogelijk om de schilden van vijanden op te pakken als die van jou nog maar uit één klein stukje hout bestaat.

Elk personage heeft bovendien zijn eigen magische krachten. Denk hierbij aan elektriciteit tralen, bevriezingsaanvallen en speciale ground smashes. Deze kunnen worden ontgrendeld en geüpgraded door speciale kristallen die je door de levels heen vindt. Het systeem is alleen in het begin best onduidelijk en na een uur spelen is het nog steeds niet helder hoe alles precies werkt. Zelfs het opladen van je mana vereist uitleg.

De coöp

De coöp is het belangrijkste aspect van de game. Je hebt elkaar nodig om een level uit te spelen. Caddoc kan de zware taken uitvoeren, zoals stenen verschuiven, en E'lara kan met haar pijl en boog objecten raken. De opdrachten hebben vaak niet meer diepgang dan dat, maar ze zitten wel goed verstopt. Tijdens de gevechten blijkt de coöperatieve samenwerking echt een meerwaarde voor de game te zijn. Je kunt veel tactischer te werk gaan. Zo kan E'lara van afstand vijanden bevriezen en Caddoc slaat de bevroren wezens met gemak tot moes. Het samenwerken is, vooral in combinatie met een koptelefoon en praatgrage medespeler, zeer vermakelijk.

De vroege versie van Hunted: The Demons Forge wekt wel soms de onnodig irritatie op. Als je medespeler dood is, kun je het personage weer genezen door een flacon op hem of haar te gooien. Dit lijkt niet erg moeilijk, maar vaak word je nog bestormd door verschillende vijanden. Het blijkt dan heel moeilijk te zijn om dat drankje te gooien. Omdat je per se dicht bij je medespeler moet staan, heb je weinig bewegingsvrijheid om vijanden af te schudden. Voordat je het weet, is het te laat om het personage te genezen. En dan moet je ook nog eens weten dat je medespeler op sterven ligt. Hier krijg je namelijk geen melding van en in een wat groter level met veel vijanden kan het wel eens zoeken worden.

De trailer van Hunted: The Demons Forge liet menig hart sneller kloppen. Dit gebeurde tijdens de speelse ie ook, alleen dan vooral van opwinding en ergernis. De nadelen overschaduwen de potentie van de game. Vooralsnog laat het spel een wi elvallige indruk achter, hoe amusant de coöp soms ook was.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou