Preview
Hitman 2

Hitman 2 stimuleert je creativiteit

Moorden is ook een vak

Geschreven door Lars Cornelis op
Square-Enix mag de serie dan hebben afgestoten, de vorige Hitman was niets minder dan een schot in de roos. Veel fans haalden dan ook opgelucht adem toen IO Interactive zelf alle rechten op de serie bemachtigde en nu met Warner Bros als uitgever aan een nieuw deel werkt. Diezelfde fans kunnen nu nogmaals opgelucht ademhalen, want Hitman 2 prikkelt als vanouds op een heerlijke manier onze moordlustige creativiteit.

Ongeveer een uur lang mogen we ronddolen in een level gesitueerd in Miami. Wel onder begeleiding van een eigen gids, want net als in de vorige game zijn de levels groots opgezet, met tal van mogelijkheden om toe te slaan. Dat kan nogal overweldigend zijn en om te voorkomen dat we hopeloos verdwalen, worden we dus bijgestaan door iemand van Warner die ons de juiste kant op wijst. Hij stelt ons gelijk de vraag hoe we ons slachtoffer willen ombrengen. Nou, als het even kan zo dramatisch mogelijk natuurlijk.

Hitman 2

Boem is ho

We hebben op een autorace-evenement twee doelwitten: een vrouwelijke coureur en haar vader, die ook nog eens monteur is. Waarom zij precies de dood verdienen laten we even in het midden, want met maar beperkte tijd hebben we weinig behoefte om ons te verdiepen in het verhaal. We verdiepen ons liever in de mogelijkheden om de twee onfortuinlijke doelwitten te ‘beëindigen’.

Al snel krijgen we lucht van een experimentele brandstof die iets té brandbaar blijkt. Dat klinkt als iets waar we wel goesting naar hebben. Helaas blijkt de aanname dat we daarmee de coureur opblazen, misplaatst. Het gerucht over het explosieve goedje leidt ons weg van het circuit en naar een tentoonstelling, waar een schijnbaar bijzondere bolide staat. De wagen is in ieder geval bijzonder genoeg dat alleen ons slachtoffer eraan mag sleutelen en is daardoor de ideale plek voor een val.

Hitman 2

Koffertje

Terwijl we onze hinderlaag voorbereiden, stuiten we op een van de nieuwe features van Hitman 2. Als we wat gereedschap ophalen uit een busje, kunnen we ook een koffertje pakken. Met deze koffer kun je net als in de oude Hitman-games ongezien een sluipschuttersgeweer meesmokkelen, al is het in Hitman 2 ook mogelijk om ieder ander voorwerp in de koffer te verstoppen. Helaas zien we met ons plan weinig mogelijkheden met de koffer, en na kort overleg met onze persoonlijke gids laten we die dan ook links liggen. Door op typische Hitman-achtige wijze een aantal keer van uniform te wisselen en her en der wat ooggetuigen te laten verdwijnen, bemachtigen we uiteindelijk de experimentele brandstof.

Door even heimelijk wat te knutselen aan de auto creëren we in feite een tijdbom, die gaat tikken op het moment dat de motor begint te rammelen. Als de monteur aangesneld komt om te kijken wat er aan de hand is, vraagt hij uitgerekend aan de kaalste kerel in de wijde omtrek of hij even het gaspedaal wil induwen. Agent 47 is de kwaadste niet en biedt een helpende hand, om vervolgens stijlvol te verdwijnen in de commotie die ontstaat als de monteur in kwestie tegen een muur wordt geslingerd.

Hitman 2

Verkleedpartijtje

Voor ons andere doelwit moeten we wat creatiever zijn. De race is inmiddels namelijk afgelopen en dus kunnen we haar auto niet langer saboteren. Op de afterparty ontstaat echter een andere mogelijkheid. De coureur in kwestie blijkt gechanteerd te worden door iemand die werkt als mascotte. Na via wat omwegen het zuurstokroze mascottepak bemachtigd te hebben is het een fluitje van een cent om in privé audiëntie van de coureur te verkrijgen.

Wanneer onze beide doelwitten zijn omgebracht, is het nog zaak om de plaats delict ongezien te verlaten. Daarbij heeft onze gids nog een leuke tip. Door via een kleine omweg het uniform van een ambulancebroeder te verkrijgen, kunnen we uiteindelijk volstrekt anoniem met een ambulance wegrijden en is de missie ten einde.

Wie de vorige Hitman heeft gespeeld, kan het hierboven geschetste scenario waarschijnlijk vrij levendig voor zich zien. Net als in de vorige game is dit echter een van de vele beschikbare paden. Het was inderdaad ook mogelijk om de racewagen van de coureur te saboteren, of toch de koffer te gebruiken om een sluipschuttersgeweer mee te smokkelen en een doelwit op meer klassieke wijze om te leggen. Ieder level is weer een speeltuin vol mogelijkheden en dat maakt het zo leuk om lekker zelf te experimenteren en op zoek te gaan naar mogelijkheden.

Hitman 2

Episodische opzet zonder episodische release

Wie liever toch gelijk doorgaat naar de volgende missie, kan dat in Hitman 2 ook gewoon doen. Hitman 2 is weliswaar qua opzet nog steeds heel episodisch, maar wie straks de game koopt heeft gelijk het volledige spel en hoeft dus niet weken, of soms zelfs maanden te wachten op de volgende episode.

Wie de eerste game in bezit heeft kan zelfs ook nog eens alle content uit die game opnieuw spelen in Hitman 2, met alle nieuwe mogelijkheden uit die game. Zo is de koffer een handig gereedschap, maar in Hitman 2 is het ook mogelijk om je in bosjes te verstoppen. Dat bleek niet tijdens onze speelsessie in het stedelijke Miami, maar in een video wordt gedemonstreerd hoe het level Colorado uit het eerste deel nu een heel ander aanzicht heeft.

Door de veel realistischere, rijkere begroeiing oogt het level al een stuk fraaier, en doordat Agent 47 zich nu ook echt kan verstoppen in de bosjes, vergelijkbaar met hoe dat gaat in games als Assassin’s Creed Origins en Horizon: Zero Dawn, openen zich allerlei nieuwe mogelijkheden om vijanden onaangenaam te verrassen. Of je de vorige game dus al helemaal grijs hebt gespeeld, of de rode stropdas voor het eerst omknoopt; er is reden genoeg om Hitman 2 in het vizier te houden.

Hitman 2 verschijnt op 13 november voor pc, Xbox One en PlayStation 4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Red Dead Redemption 2-beelden en steden onthuld Brian Fargo wil Interplay terugkopen bij succes The Bard's Tale 4
3

Reacties op: Hitman 2 stimuleert je creativiteit

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Addergebroed

    • 18 september 2018 10:57
    Klinkt goed! Maar ik moet nog aan het vorige deel beginnen… Kan de hele game industrie niet gewoon een jaartje of 2 met sabatical? Dan kan ik misschien mijn achterstand inhalen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 18 september 2018 11:26
    @Addergebroed Is geregeld, volgend jaar komen er geen games uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 18 september 2018 11:42
    @fonsrutte Top, bedankt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.