Het speerpunt van Lords of the Fallen is de moeilijkheidsgraad, vertelt Gop, executive producer van de game. En dan niet zozeer de hoge moeilijkheidsgraad, maar meer de verschillende gradaties. Het spel moet interessant zijn voor zowel hardcore als casual spelers, al mag je dat laatste met een korrel zout nemen. Het spel is niet bepaald makkelijk. Zomaar op een vijand afrennen en erop inhakken werkt niet en ook de eerste eindbaas is niet mals. Het is van essentieel belang om aanvalspatronen te analyseren en met goede timing aan te vallen of op tijd weg te duiken. In die zin doet de game zeker niet onder voor Dark Souls.
Lords of the Fallen probeert wel iets toegankelijker te zijn voor nieuwe spelers. Het moet uitdagend zijn, maar niet frustrerend, vertelt Gop. Hardcore spelers kunnen deze uitdaging zelf opzoeken, maar dat is niet verplicht. Zo zijn er shortcuts ingebouwd waardoor spelers bijvoorbeeld de vierde baas al als tweede kunnen verslaan. Aangezien zij dan nog niet zo sterk zijn, wordt de uitdaging op die manier wat groter. Ook verschijnen er portalen na het verslaan van een baas waar goede items te vinden zijn, maar ook sterkere vijanden. Datzelfde geldt voor de vele geheime gangen die overal in de game verstopt zitten.
We merkten al dat de bazen in Lords of the Fallen flink pittig zijn, maar spelers die echt het uiterste uit deze gevechten willen halen, moeten nog meer hun best doen. Wie bijvoorbeeld de eerste baas weet te verslaan zonder ook maar één keer geraakt te worden, krijgt een speciale bonus op zijn zwaard. Met een zwiep van het wapen schiet er dan een spoor van stroom uit, verklapt Gop. Zulke bonussen zijn bij iedere baas te behalen, maar de voorwaarde hiervoor varieert. Een beetje zoals dat je sommige Dark Souls-bazen een wapen geven als je ze op een bepaalde manier aanvalt. Maar dan net iets anders.
Doodgaan
Ook het doodgaan en weer levend worden in Lords of the Fallen komt ons bekend voor. In Dark Souls blijft het lijk van spelers achter waar ze dood zijn gegaan en kunnen spelers hun verzamelde Souls terughalen door dit te bereiken zonder dood te gaan. Lords of the Fallen geeft hier een eigen draai aan: de geest van spelers blijft achter waar ze het leven hebben gelaten, maar die blijft daar niet eeuwig rondzweven. Bovendien geeft de geest spelers een kleine bonus: zolang ze in de buurt blijven, heelt de geest ze continu een klein beetje. Dat werkt wel alleen als het lijkt niet ‘opgepakt’ wordt om de ervaringspunten terug te krijgen.
Wellicht om de vergelijking met Dark Souls van Lords of the Fallen af te werpen, steekt Gop van wal over de gelaagde vertelling van de game. Er is een hoofdverhaal, dat in cutscenes en dialogen uitgewerkt wordt. Dan is er nog de achtergrondinformatie van de wereld en andere personages, waar spelers echt naar op zoek moeten. Tot slot hebben alle wapens en uitrustingen een beschrijving, die bijvoorbeeld iets zeggen over de baas die de uitrusting heeft achtergelaten. Klinkt interessant, maar vooral bekend. Je raadt al waarvan.
Lords of the Fallen wil spelers verder complete vrijheid gunnen wat betreft de invulling van hun personages en de uitrusting. Dat begint al in het personageselectiescherm. Daar kiezen spelers eerst uit drie soorten vaardigheden: Brawling, Deception en Solace. Dit komt ruwweg neer op melee, stealth en magic. Daarna staan spelers voor de keuze uit drie uitrustingssoorten: Warrior, Rogue en Cleric, oftewel zware armor, middelzware armor en lichte armor. In totaal zijn er dus negen algemene speelstijlen te kiezen, maar door de complete vrijheid in wapens en uitrusting zijn personages tot in detail aan te passen.
Spelers kunnen alle items die ze vinden aandoen of vasthouden. Een zwaard waar 15 aanvalspunten voor nodig zijn, kan ook al gebruikt worden door spelers die nog onder deze grens zitten. Het wapen is dan wel minder effectief. Zo probeert Lords of the Fallen spelers alle vrijheid te geven wat betreft hun uitrusting. Wederom niet vernieuwend, maar het heeft zich al wel bewezen.
Middeleeuwse BFG
Wel uniek, en vooral opvallend: er zijn vrijwel geen wapens die vijanden op afstand kunnen raken. Er zijn elf wapenklassen, waaronder zwaarden, bijlen, hamers, dolken, staven en de blote vuisten, maar er is geen boog te bekennen. In plaats daarvan is er de Gauntlet-klasse. Dit is een soort middeleeuwse BFG (Big Fucking Gun, red.). De Gauntlet kan wel ver schieten, en heeft maar liefst achttien verschillende aanvallen. Daaronder vallen bijvoorbeeld een bom, snelle projectielen en een energiestoot die alles voor zich raakt. Hoewel het geen vervanging is voor bogen en kruisboven, verzacht dit wapen het gemis van deze wapens op een niet al te serieuze manier.
Het zal niet meer als een verrassing komen: Lords of the Fallen moet het niet hebben van zijn unieke verhaal, gameplay of setting. Het is een bovengemiddeld pittige game die draait om rauwe gevechten met grote monsters en nog grotere bazen. Wie de populariteit van dat soort spellen toejuicht, heeft er eind oktober een degelijke game om de leegte tussen nu en Bloodborne door te komen.
Reacties op: Hands-on: Lords of the Fallen – Link leggen, niemand zeggen
Untitled Player
Wat ik trouwens zo uniek vind aan Dark Souls is de manier waarop het verhaal word "verteld".
Er is heel weinig (bevestigende) informatie in de game of daarbuiten waardoor je overal over kunt speculeren en alles moet uitvogelen.
Volgens mij is Lords of the Fallen een stuk duidelijker qua verhaalvertelling waardoor het voor mij dan sowieso al niet zoveel op Dark Souls lijkt.
ShadowX
Toch heb ik een vraag, tot op heden zie ik alleen filmpjes met een brute gast de vraag is dus kan je buiten je class ook kiezen of je een vrouwelijke of mannelijke character speelt.
RavenMMG
eduardkhil
Aka-NiN
Dan weet ik al dat het niets voor mij is namelijk, want dat vond ik het meest frustrerende aan het Souls spel. Ik wil best een boss battle tig keer opnieuw doen tot het lukt, maar ik heb dan geen zin om elke keer die aanloop daar naartoe weer te moeten herhalen - dan wordt het voor mij frustrerend, ga ik gehaast doen wat funest is en dan gaat het mis, dat is weer extra frustrerend, enzovoorts. Een neerwaartse spiraal dus.
Arrahant
Als ik net als vroeger van m'n ouders afhankelijk was voor die paar games per jaar was Dark Souls perfect geweest. Tegenwoordig is er sprake van een te grote backlog :)
eduardkhil
D4rKy28
Aka-NiN
@Arrahant: Precies, ook mijn 'probleem'. Er zijn zoveel spellen die ik nog heb liggen en wil spelen, dat ik de tijd niet kan/wil nemen voor zo'n Souls spel, ondanks dat wat ik van Demon's Souls heb gespeeld, wel erg leuk was.
Rasler
Ik moet zeggen dat de game me erg bevalt. Ik heb alle Souls' games uitgespeeld en dus genoeg vergelijkingsmateriaal. LotF speelt een stuk trager en je kunt echt je attacks niet spammen. Maar dat vind ik niet negatief. Het lijkt een beetje alsof alles meer impact heeft.
Ik heb inmiddels 2 bosses verslagen en ben 2x doodgegaan (1x tijdens het wennen aan de controls en 1x bij de 2e boss).
Jammer van een game (te) vroeg krijgen is dat ik wel allerlei trophies heb gehaald, maar dat deze niet geregistreerd worden op PSN. Ik zal volgende week de game opnieuw spelen om deze trophies alsnog te krijgen… is geen straf
ShadowX
Jammer eigenlijk dat die optie er niet is maar goed het is iets waar we mee moeten leven, het lijkt me een geweldige game te worden.
Hopelijk wordt dit de game voor mij die Demon Souls helaas niet geworden is.
ShadowX
Rasler
Had 'm als reservering staan en kreeg gisteren een mailtje dat de game te bestellen was. Ik heb toen gebeld om te vragen wanneer ze 'm dan zouden leveren, ivm met de releasedatum volgende week. Ze zei over een dag of 2, maar dat bleek de volgende dag al te zijn (voor 21.30u besteld, volgende dag in huis bleek een keer te kloppen). En hij is 5,- goedkoper dan in de meeste winkels.
Let wel: de "limited edition pre-order codes" werken ook nog niet.
eduardkhil
Bovendien is er een professionele zwaardvechter gemocapt om Harkyn tot leven te brengen. Dat zijn denk ik de belangrijkste redenen waarom je niet voor een vrouwelijk personage kunt kiezen.
Overigens zal het denk ik niet heel storend zijn, omdat je het grootste deel van de tijd toch een helm en armor aan zult hebben en tijdens de gameplay vooral tegen de achterkant van Harkyn aankijkt.
cheos
ShadowX
Toch spel ik graag vrouwelijke characters maar goed als de game geweldig wordt denk ik niet dat ik daar zelf veel op zal letten dat we een mannelijke char spelen.
ShadowX
Ik moet geduldig wachten tot volgende week maar heb weinig haast gezien ik met The Evil Within bezig ben.
Daarnaast gebeuren er gekkere dingen, zo had Mediamarkt vanochtend een vaatwasmachine voor 7 euro en 50 cent helaas kreeg ik later een mailtje dat ze me bestelling geannuleerd hadden :) logisch aan de ene kant maar het had leuk geweest.
Edit:
Ga de gok wagen, heb me bestelling geannuleerd en 30 min geleden (9 uur) besteld bij Bart Smit, het is inderdaad apart want spel kan je inderdaad in winkelmandje gooien en dat kan bij reserveringen niet.
Bedankt voor je bestelling bij Bart Smit!
Datum: 22-10-2014
Voorkeur bezorgdatum: 23-10-2014
Ben benieuwd :)
Rasler
Ludwig