343 Industries is niet de eerste studio die beweert een verhaal aan zijn multiplayer te hebben toegevoegd. Maar vaak betekent dit in realiteit slechts een paar zinnetjes die een vage context schetsen. Bij Halo 4 gaat dat verhaal (ha!) gelukkig maar half op, alleen de competitieve multiplayer is nog steeds van enig plot verstoken. Je gaat ons namelijk niet wijsmaken dat ‘ze vechten tegen elkaar voor training’ een goed doordachte plotontwikkeling is.

Bij Spartan Ops ligt dat iets anders. Halo 4 krijgt voor deze modus na zijn lancering om de zeven dagen nieuwe missies, die de gebeurtenissen na het hoofdverhaal vertellen. Je speelt hierin vanzelfsprekend met een van de Spartan Ops, die vanuit het ruimteschip Infinity regelmatig op pad worden gestuurd om bijvoorbeeld planeten te verkennen.

In de voetstappen van Master Chief

Een daarvan is Requiem, waar Master Chief aan het begin van Halo 4 op neerstort. De planeet heeft zoveel aantrekkingskracht (letterlijk dan) dat nietsvermoedende voorbijgangers naar de oppervlakte gezogen worden. In de missie die wij zagen (de vijfde van de eerste week), ga je als de bemanning van een van die schepen op onderzoek uit.

Je bent niet de enige; ook The Covenant toont interesse in de mysterieuze planeet, waarschijnlijk omdat er technologie te vinden is die hun niveau ver te boven gaat. De reden maakt echter niet uit, je krijgt van je leidinggevende allereerst de missie om alles te doden wat beweegt. Even dachten we daarom dat het verhaal van Spartan Ops toch weer niet verder ging dan een simpele objective.

Zo simpel ligt het niet. Toegegeven, er zullen waarschijnlijk weinig baanbrekende plotontwikkelingen plaats gaan vinden in Spartan Ops. Je hebt echter wel direct contact met de bemanning die nog op Infinity is, waardoor je eigenlijk tijdens de gehele missie op stukjes achtergrond en interactie wordt getrakteerd. Dit vormt een mooie aanvulling op de objectives die je moet zien te halen. Die draaien vooral om verschillende soorten gameplay, zoals stealth, waarvoor je een geschikte load-out zult moeten samenstellen.

Serenity

Ondertussen ben je rustig aan het schieten, alleen of met maximaal drie andere spelers. En we zeggen bewust rustig, want de actie die we te zien kregen voelde bijna sereen. De Spartans en Covenant gingen elkaar uiteraard hardhandig te lijf, maar hectisch werd het nooit. Dat is overigens geen kritiek; het voelde en oogde eerder zo exact als Halo dat we ons meteen weer thuis voelden in het universum.

De Spartan Ops-modus is voor ons een mooie introductie geweest in de wereld van Halo 4, bovenop de singleplayerdemo die tijdens de Microsoft-conferentie te zien was. Als er daadwerkelijk iedere week een vijftal nieuwe missies beschikbaar worden gesteld door 343 Industries, en ze hebben allemaal een verhaal en een introductiefilmpje, dan kan het de game wel eens heel lang houdbaar maken. Misschien weet het zelfs een jarenlange brug te slaan tot Halo 5.