Dat het bedrijf nu zelf juist ervoor kiest om een andere richting op te gaan met Guitar Hero: Warriors of Rock is daarom wel degelijk noemenswaardig. Of deze terugkeer naar de oorsprong echter in staat is om nieuw leven in de serie te blazen, moet nog maar blijken. Activision doet in ieder geval een oproep aan de fans van het eerste uur om zich te bewijzen als echte Warriors of Rock. In de tussentijd nemen wij even hun plaats in en kijken we niet of wij, maar het spel het waard is.

Laatste redmiddel

Dat doen we aan de hand van de verhaalgedreven questmodus. Voordat we goed en wel aan de slag kunnen met het bekende gitaarwerk laat het spel ons eerst een filmpje zien waarmee de achtergrond van het verhaal geschetst wordt. We zien een man met een gitaar in de vorm van een bijl die verwikkeld is geraakt in een titanenstrijd met ‘The Beast’, een elektronisch monster bestaand uit een enorme verzameling aan subwoofers en versterkers. Met een bijlgitaar - of een gitaarbijl, wat je wilt, komt het niet als een verrassing dat deze man de Demigod of Rock blijkt te zijn. Reputatie is niet alles, blijkt al snel, want The Beast weet zijn gitaar af te pakken en lijkt daarmee het gevecht in zijn voordeel te gaan beslechten en zo de genadeslag aan de rockmuziek toe te dienen. Bewust van zijn erbarmelijke vooruitzichten besluit de Demigod of Rock een beroep te doen op wat hopelijk zijn achtkoppige redmiddel gaat worden, de Warriors of Rock. Klinkt dat nu een beetje knullig, denk er dan de stem van Kiss-zanger Gene Simmons bij die het verhaal aan elkaar praat.

Als de opzet van het verhaal eenmaal uit de doeken is gedaan, is het de beurt aan ons. De Warriors of Rock zijn in hun huidige staat namelijk nog niet waardig om hun titel te mogen dragen, daarvoor hebben ze jou als speler nodig. Hoe dat moet gebeuren, is in principe duidelijk. Het blijft een Guitar Hero-game en uiteraard moeten er dus een flink aantal nummers gespeeld worden. De insteek is in Warriors of Rock echter toch wel behoorlijk anders. Omdat het spel voor het eerst gedreven wordt door een verhaal, zul je als speler in bepaalde mate vastzitten aan de nummers die je achtereenvolgens moet doorspelen. De aspirant-Warriors of Rock uit het spel houden ieder vast aan een bepaald subgenre en totdat je ze waardig genoeg hebt bewezen, speel je dus nummers uit hun hoek van de rockmuziek. Door die nummers naar behoren te spelen, verdien je sterren die je nodig hebt om ze uiteindelijk te kunnen transformeren tot hun Warrior of Rock-alterego’s.

Perks

Ieder nummer biedt je daarnaast de mogelijkheid om extra sterren te verdienen door bepaalde uitdagingen te volbrengen. Is je personage zover, dan krijg je als afsluiting van zijn of haar genre nog één aanzienlijk pittiger nummer voor je kiezen om hem of haar definitief als Warrior door het leven te laten gaan. Pas dan is de weg vrij naar het volgende personage en zet je een stap richting het redden van de Demigod of Rock. Bij ieder Warrior-personage dat je vrijspeelt krijg je toegang tot de speciale kracht die hij of zij bezit. Deze krachten helpen je jezelf beter uit te rusten voor de nummers van de rockers die nog zullen volgen. Hoe meer Warriors je vrijspeelt, hoe groter de selectie van krachten wordt waaruit je kunt kiezen, die qua opzet wel wat weg hebben van de perks in Modern Warfare. Zo weet Warriors of Rock een subtiel gevoel van voortgang aan het spel toe te voegen. Het zorgt ervoor dat deze modus net iets meer is dan enkel een kwestie van herhaaldelijk nummers spelen. Je neemt namelijk de beloningen van eerdere prestaties met je mee en hebt ook iets om naar toe te werken bij de nog volgende nummers.

Dat spelen kan overigens met de vernieuwde gitaar, die flinke veranderingen heeft ondergaan. De aanwezige hardware heeft namelijk een andere plek gekregen in de behuizing van de gitaar, waardoor deze in zekere mate te demonteren is. Het is daardoor in principe mogelijk om enkel met de hals van de gitaar te spelen, de rest kan er allemaal afgeklikt worden. Ook heeft de gitaar van Warriors of Rock een nieuw uiterlijk gekregen, dat beter overeenstemt met de setting van het spel. Naast de nieuwe gitaar en de questmodus vinden we in Warriors of Rock uiteraard nog een behoorlijk aantal andere modi en opties. Zo krijgt ieder nummer in het spel, inclusief de gedownloade en uit eerdere Guitar Hero’s geïmporteerde liedjes, dertien uitdagingen waar je je als speler aan kunt wagen. Op die manier kunnen de al beschikbare nummers die je tot in perfectie hebt leren spelen wellicht weer interessant worden om nog een keer te proberen, deze keer met de nieuwe uitdagingen erbij. Met meer dan 90 nummers in de setlist, een steeds groeiende muziekbibliotheek waar liedjes gedownload kunnen worden en de mogelijkheid om een groot deel uit de eerdere versies te halen, houdt dit zelfs een fanatieke Guitar Hero-speler wel even bezig.

Het is daarom, maar ook door de terugkeer van de party- en ‘Quick play+-modus, de competitieve modi, de ruime vrijheid in welke instrumenten je kunt aansluiten en de introductie van een verhaal binnen de serie dat deze Guitar Hero wel degelijk aanvoelt als een waardig vervolg. Het lijkt het sluitstuk te vormen van een periode waarin Activision om de haverklap nieuwe versies uitgaf die lang niet altijd even compatibel met elkaar waren. Warriors of Rock is dan ook de enige Guitar Hero-titel die het bedrijf dit jaar gaat uitbrengen. Of dit na al die uitgegeven titels nog genoeg is om gamers ervan te overtuigen dat deze versie wel de moeite waard is, valt desondanks te betwijfelen. Op zichzelf lijkt Warriors of Rock in ieder geval een zeer degelijke toevoeging aan de serie te gaan worden.