Preview
guardians of the galaxy

Guardians of the Galaxy leunt op een charismatische cast van helden

Lekkere Marvel-snack heeft echter ook potentiële valkuilen

Geschreven door Jacco Peek op
Als onderdeel van een nieuwe strategie verdeelt Marvel Games haar populairste IP over verschillende ontwikkelaars en uitgevers, met hopelijk een frequente aanwas van diverse projecten tot gevolg. Marvel’s Guardians of the Galaxy is de eerstvolgende superheldengame, dat het vooral moet hebben van diens charismatische personages.

Al sinds 2016 gonsden er geruchten over Guardians of the Galaxy, dus het mag eigenlijk geen verrassing heten dat de game relatief snel na onthulling het levenslicht ziet. Wel opvallend is de structuur van de game: er is geen open wereld zoals in Insomniacs Spider-Man-games, en ook geen co-op zoals het slechts gedeeltelijk geslaagde Marvel’s Avengers. Eidos Montreal kiest voor een lineair singleplayerverhaal dat spelers van begin tot eind uitspelen, juist vanwege de rijke cast aan personages en de rol die ze vervullen in de plot, zo legt senior creative director Jean-François Dugas uit.

“Deze unieke invulling maakt een avontuur mogelijk waarbij je je constant omringd voelt door de Guardians”, vertelt Dugas. “Niet alleen lopen ze elkaar te stangen, je kunt ook hun vaardigheden oproepen tijdens gevechten en andere momenten. Ze komen constant levendig over en vervullen hun rol tijdens alle aspecten van de game. Als speler heb je constant het gevoel met ze op stap te zijn.”

Tijdens een speelsessie van de game - ongeveer vier uur na aanvang van het verhaal - valt de dynamiek tussen held op sokken Star-Lord en de rest inderdaad in positieve zin op. Gamora, Drax, Groot en Rocket doen allen denken aan hun personages uit de populaire Marvel-films, met een aanhoudende stroom aan oprecht komische noten. Rocket is wel erg gesteld op zijn vuurwapens en schip, Drax vat álle opmerkingen letterlijk op en Groot is een aandoenlijke wandelende boom met destructieve takken.

guardians of the galaxy

Lichte roleplaying

Als ontwikkelaar van de moderne Deus Ex-titels heeft Eidos Montreal Guardians of the Galaxy een aantal lichte rpg-elementen meegegeven. Tussen missies door is het bijvoorbeeld mogelijk om in de Milano – het ruimteschip van de bende - de Guardians beter te leren kennen door gesprekken met ze te voeren. Met name voor liefhebbers van Marvel en de Guardians-stripboeken is dergelijke context een leuke aanvulling op het nieuwe universum dat Eidos poogt te bouwen.

Ook krijgen spelers tijdens missies in verschillende mate controle over situaties. Zo stuit Star-Lord tijdens het bezoek aan een verlaten Nova Corps-hoofdkwartier op een communicatiesysteem, waarbij de speler kan kiezen om een telefoontje te beantwoorden, of toch stil te blijven. Dergelijke keuzes hebben invloed op de ervaring die spelers voorgeschoteld krijgen, maar niet zozeer op het einde van de game.

“Sommige keuzes hebben op de lange termijn invloed”, legt Dugas uit. “Misschien duiken bepaalde bondgenoten op, of juist niet. Misschien krijgen spelers toegang tot wapentuig of nieuwe opties om uit bepaalde situaties te ontsnappen, afhankelijk van eerdere beslissingen. Uiteindelijk beleven alle spelers hetzelfde avontuur, maar de ervaring verschilt.”

Hij vervolgt: “En om verwachtingen in toom te houden: we hebben er bewust voor gekozen om geen grote consequenties te hangen aan met wie spelers het eens zijn in de game. We willen niet dat dergelijke keuzes afleiden van het verhaal. Met dat in het achterhoofd houden we alle kleine en grote keuzes die spelers maken bij. Ze maken een verschil aan het einde van de game, en na de credits.”

Overweldigende knokpartijen

Waar bovenstaande vooral de aankleding van Guardians of the Galaxy betreft, vormen gevechten de fundering van de gameplay. Zelf bewegen als Star-Lord en tegelijk de rest van het team aansturen voelt opvallend vloeiend, zij het wat overweldigend. Naast zijn eigen blasters, overtuigende stoten en raketschoenen beschikt iedere Guardian over maximaal vier vaardigheden die synergie met elkaar opleveren. Zit een grote Nova Corps-agent met een schild je dwars, dan kan Groot hem gemakkelijk even vastpinnen aan de grond, terwijl Rocket een aantal bommen op hem loslaat. Zo zijn er nog tal van mogelijkheden om in te zetten, rekening houdend met het stagger-systeem dat vijanden op den duur kwetsbaar maakt.

Volgens Jean-François Dugas doet de game z’n best om spelers vanaf het begin de fijne kneepjes van het systeem te leren, in plaats van ze te overrompelen. Zo begint Peter Quill met slechts één Guardian aan z’n zijde en worden nieuwe vaardigheden geleidelijk vrijgespeeld. Ook krijgen spelers de optie om de moeilijkheidsgraad zelf samen te stellen en bevat de game een Huddle: een soort peptalk die alle Guardians een boost geeft.

Een grotere potentiële valkuil voor de game is echter de afwisseling van gevechten. Net als in Marvel’s Avengers werken spelers gevecht na gevecht af, waarbij we ons kunnen voorstellen dat ze na verloop van tijd kunnen gaan vervelen. Toegegeven, de constante interactie tussen de personages in de context van de situatie maakt elk gevecht in ieder geval betekenisvol. Daarbij maakt Eidos Montreal uitstekend gebruik van bekende jaren 80-nummers die knokpartijen verheffen tot een vermakelijk schouwspel – een beetje zoals de introductie van Guardians of the Galaxy 2.

Lineair en eenvoudig

Gevechten worden opgebroken door korte speurtochten en simpele puzzels. Zo beschikt Star-Lord over een ijs-schot – met duidelijk ruimte voor meer – om bepaalde draaimechanieken vast te zetten en zo bijvoorbeeld deuren te openen. Ook kan Rocket worden ingezet om door kleine ruimtes te kruipen en zo bijvoorbeeld een hendel over te halen. Helaas zijn dergelijke puzzels tot nu toe weinig origineel of enerverend. Volgens de regisseur moeten ze vooral voor afwisseling zorgen.

Daarbij valt overigens op dat het leveldesign soms wel érg lineair is. Het Nova Corps-hoofdkwartier bestaat voornamelijk uit gangen en kamers, met een enkele lift of trap. In hoeverre andere levels spelers meer vrijlaten is nog onduidelijk, maar tot nu toe geeft Guardians of the Galaxy voor een moderne game maar weinig vrijheid om omgevingen te verkennen.

Marvel-snack

Daarmee is Guardians of the Galaxy een game die het vooral moet hebben van de charismatische cast aan personages, die verweven zijn tijdens elke actie die de speler uitvoert. Gevechten, puzzels of alledaagse gesprekken in de Milano: de helden zijn constant aanwezig, een prettig contrast met bijvoorbeeld Marvel’s Avengers. In hoeverre dat genoeg is om te compenseren voor een vrij lineair leveldesign valt nog te bezien, maar vooralsnog kunnen we een lekkere Marvel-snack verwachten.

Marvel’s Guardians of the Galaxy verschijnt op 26 oktober voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch (via de cloud) en pc.

Laatste previews op Gamer.nl

Dit artikel delen:

Lees meer

Waar moet je op letten bij het kiezen van een pc-behuizing Donkey Kong-games zijn in totaal 65 miljoen keer verkocht
0

Reacties op: Guardians of the Galaxy leunt op een charismatische cast van helden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.