Op uitnodiging van Atari waren we in de paddock op het historierijke circuit van Spa Francorchamps tijdens de FIA-GT 24-uurs race, in het Get Real-centre om precies te zijn. Dit is één van de grootste complexen in heel de paddock, waarmee Atari en Simbin internationale race-evenementen aandoen om hun racesim GTR te promoten. Binnenkort komt daar een game bij, waarbij wederom de nadruk op realisme zal liggen: GT Legends.

GT Legends is gebaseerd op de officiële FIA Historic Racing Championships seizoen 2004 (kijk voor meer info op www.fia-gtc-tc.com). In dit kampioenschap wordt met auto's gereden die uiterlijk tot 1976 gebouwd mogen zijn. Een van de leuke aspecten aan deze klasse is dat alleen originele onderdelen op de auto's gebruikt mogen worden. Bandenfabrikanten als Avon maken bijvoorbeeld nog steeds race banden volgens de toenmalige specificaties, dus die banden worden ook gebruikt. De auto's mogen (binnen de reglementen uiteraard) wel afgesteld en getuned worden.

Waar je in GTR mag proberen moderne racemonsters als Ferrari 550's, Saleen S7R's en Porsche 996-en te temmen, gooit GT Legends het dus over een heel andere boeg. Denk aan auto's als de Mini Cooper, Ford Escort en Lotus Cortina, maar ook aan BMW CSL's, Ford Mustangs en Porsche 906-en. Allemaal auto's die in diverse cups tegen elkaar racen. Het leuke is dat je vaak in een gemengd veld rijdt, maar dat elke auto wel specifieke eigenschappen heeft waardoor de ene auto bijvoorbeeld op rechte stukken sneller is, maar een andere auto dat weer kan goedmaken in bochtige gedeelten. In de vroege versie die wij reden voelden de auto's al bijzonder realistisch aan. Je voelt dat het oude auto's zijn aan bijvoorbeeld de wegligging en de grip, maar je voelt ook zeker goed dat het race-auto's zijn. Simbin heeft op dit vlak knap werk geleverd. Het realisme staat weer hoog in het vaandel, dus de auto's kunnen uitgebreid afgesteld worden. Alleen wat je in het echte kampioenschap aan de auto's mag doen, mag je ook aanpassen in GT Legends.

In het echte kampioenschap zie je veelal semi-professionele coureurs die van hun hobby een sport gemaakt hebben. Zij beginnen vaak met een goedkope klassieker en door goede resultaten te behalen verdienen ze geld om zodoende later een duurdere en snellere klassieker aan te schaffen. In GT Legends werkt die gedachte net zo. Je begint met een bepaald budget, waar je bijvoorbeeld een Mini Cooper voor kunt kopen. Later kun je steeds snellere auto's kopen of van het geld dat je verdient schade laten repareren in het geval van een ongelukje. Overigens is het ook zo dat je in online games alleen met de auto's kunt rijden die je daadwerkelijk in je garage hebt staan.

Rijd je niet online, dan heb je automatisch te maken met de AI-tegenstanders. En die zijn zeker indrukwekkend te noemen, zo niet de beste die ik ooit in een race simulatie heb gezien. Er is veel werk gestoken in de AI bij de start van de race en dat is te merken: je ziet de AI echt vechten om positie, van een beetje 'doorbanging' zijn ze zeker niet vies. De dagen dat je met een slimme start bij de eerste bocht al van de twaalfde naar de tweede plek kon klimmen, zijn met GT Legends voorbij.