Grip kan de leiding stevig in handen krijgen | Gamer.nl

Grip kan de leiding stevig in handen krijgen | Gamer.nl

Wie Rollcage nog kent uit het vorige millennium, kan zich opmaken voor een glorieuze rentree van die game. Grip is namelijk in vrijwel elk opzicht - behalve de naam - de opvolger van dit illustere snelle spel van alweer bijna twintig jaar geleden.

Arcade racegames zijn een uitstervend genre – tenminste, dat zou je haast geloven als je afgaat op steeds terugkerende opmerkingen op diverse online platforms. In werkelijkheid komen en gaan toegankelijke, snelle spellen in golven. Soms moet je gewoon even geduld hebben voordat er een nieuwe verschijnt waarin je zonder al teveel poespas aan je snelheidskick kan komen. Zoals in het geval van Grip, dé nieuwe futuristische racegame die eigenlijk iedereen met een intere e in games op zijn vizier moet houden.

Grip

Rollcage

Toegegeven: wie op belachelijk hoge snelheden zowel rechtop als ondersteboven hard wil gaan op vier wielen, heeft wat langer moeten wachten. Als jij zo iemand bent, is de kans aanwezig dat je Rollcage uit 1999 nog kent – de futuristische racegame op de originele PlayStation en pc, die in 2000 nog een direct vervolg kreeg. Ondanks de verstreken jaren is Rollcage altijd up-to-date gehouden door een actieve community, als cultfavoriet binnen het futuristische racegenre. Dat was voor een Rollcage-programmeur reden genoeg om vele jaren later met een Kickstarter-campagne te komen, die later dit jaar leidt tot de officiële release van Grip.

Het voorlopige resultaat is een buitengewoon vermakelijke racegame waarin zowel pure snelheid als strategische strijd de hoofdrollen spelen. In tegenstelling tot een WipEout of F-Zero, bestuur je hier bolides met oversized wielen, die op snelheid net zo gemakkelijk op muren en plafonds kunnen racen als op de grond. Daarnaast zijn ze voorzien van een indrukwekkend arsenaal aan wapens, variërend van raketten tot snelheidsboots - tenminste, mits je tijdens het racen een van de power-ups te pakken krijgt. Extra leuk is de mogelijkheid om twee wapens tegelijk vast te houden, en eentje te kunnen opofferen om de ander extra krachtig te maken.

Grip
Grip
Grip

Snelheidskick

Vooropgesteld staat de immense snelheidskick die Grip je bezorgt: in drie verschillende temponiveaus sjees je door de betrekkelijk open, brede circuits, die soms door futuristische steden en dan weer over ruige woestijnplaneten gaan. Zeker met een opeenstapeling van snelheidsboosts (niet alleen van power-ups, maar ook van boosts op de baan) word je soms werkelijk als een soort hypermoderne kogel afgeschoten over de rollercoasterachtige parkoersen. Dat kan overigens in lo e races of kampioenschapsverband, maar ook in tijdritten of vernietigingswedstrijden. Minder onder de indruk zijn we vooralsnog van de car combat in arena’s - mede omdat deze omgevingen veel groter zijn dan die van bijvoorbeeld Mario Kart.

Onze huidige algemene indruk van Grip is echter buitengewoon positief. De game oogt eigenlijk gewoon als een nieuwe AAA-titel en totaal niet als een geslaagde Kickstarter-game die door een klein (kern)team wordt ontwikkeld. Op de Xbox One X en pc draait de game in 4K, PlayStation 4 Pro-eigenaars moeten het met 2K doen en op de reguliere Xbox One en PS4 wordt 1080p gehaald. Dat alles met een framerate van zestig beeldjes per seconde. Ook komt Grip naar de Nintendo Switch, hetzij in 720p en dertig frames per seconde.

Los van de veelbelovende technische kwaliteit lijkt Grip vooral een heerlijk gestroomlijnde, stijlvolle en uitdagende racegame te worden. Het feit dat je ook nog eens zowel online als met z’n vieren in split-screen tegen elkaar kunt racen, doet een beetje snelheidsduivel helemaal watertanden.

Zorg dat 'ie je niet voorbij snelt!

Grip komt op 6 november naar PlayStation 4, Xbox One, pc en Switch. Voor deze preview zijn de pc-, PS4- en Switch-versies gespeeld.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou