Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
None

Gravity Rush 2

Zwaarte-krachtig

Geschreven door Erik Nusselder op

Als een appel van een boom valt, dan blijft hij niet in het luchtledige zweven. Hij valt gelijk naar beneden en komt met een klap op de grond terecht, of bijvoorbeeld op het hoofd van Isaac Newton. Dat is hoe de wetenschapper zwaartekracht ontdekte – althans, zo gaat het verhaal. Het betreft een kracht die altijd aanwezig is, maar waar men tot dat moment niet veel bij stil stond.

Als je iets laat vallen, dan valt het naar beneden. Die natuurwet is altijd van kracht, behalve in bijvoorbeeld games. We vliegen door de lucht als superheld, we zweven door met onze staart te flapperen, en we overleven een val van een flatgebouw zonder een schrammetje op te lopen. Soms zetten we de zwaartekracht zelfs naar onze hand, zoals in het ondergewaardeerde pareltje Gravity Rush op de PlayStation Vita. Je mikt een kant op, drukt op de knop en hoppa, je vliegt naar dat punt alsof de zwaartekracht je daar naartoe trekt. Als er dan toevallig een vijand in de weg staat, tja, dan heeft die pech gehad.

VitAAA

De exclusieve Vita-game was een van de AAA-titels die de kracht van Sony's handheld moest laten zien aan het begin van zijn looptijd. Dat lukte wonderwel: Gravity Rush zet een prachtige stad neer met boeiende omgevingen en Kat als aansprekende heldin. Hoe het de Vita verder vergaan is hoeven we jullie niet uit te leggen en dus is het geen verrassing dat het tweede deel in de serie de handheld overslaat en zijn opwachting maakt op de PlayStation 4. Bezitters van die console kunnen hun vliegkunsten binnenkort ook bijschaven met een remake van het origineel.

Gravity Rush 2

Sommige Vita-gamers voelen zich overgeslagen door de keuze om de Vita links te laten liggen. Ergens is dat wel te begrijpen, maar het is gewoon niet reëel om een vervolg op de handheld te verwachten. We kunnen beter de positieve kant inzien en blij zijn dat er überhaupt een nieuw deel komt. Het vervolg kan zo bovendien gebruikmaken van de extra rekenkracht om Hekseville een stuk gedetailleerder in beeld te brengen. Die grauwe gebouwen uit het origineel kunnen ook wel een opknapbeurt gebruiken. De trailer laat in ieder geval veel meer kleur zien en een levendigere wereld. Waar de stad eerder een beetje leeg aanvoelde, lijkt Hekseville nu een plek waar mensen echt wonen.

Gericht vliegen

Dat is niet het enige vlak waarop Gravity Rush 2 verbeterd kan worden ten opzichte van het origineel. De besturing op de Vita is een beetje rommelig. Het is soms een heel gepriegel om precies de juiste kant op te vliegen en de combat kon wel wat strakker. Je moet de gyroscoop gebruiken om de juiste kant op te mikken en dat voelt niet altijd even natuurlijk. Gevechten duren soms eindeloos omdat Kat recht op de zwakke plekken van de vijand moet vliegen, maar er net zo vaak vlak langs scheert. Met de DualShock-controller zou dat een stuk makkelijker kunnen gaan. Een strakkere besturing zou Kat gerichter op haar tegenstanders af kunnen vuren. Ook hopen we dat er wat meer afwisseling komt in het tweede deel, aangezien de missies en vijanden in het origineel een beetje in herhaling vallen.

Het verhaal belooft in ieder geval al een andere setting. Kat wordt samen met haar partner Raven en politieagent Syd opgeslokt door een gigantische wervelstorm. Zo komen ze terecht in een afgelegen en alternatieve dimensie. Hoe ze daar mee omgaan weten we nog niet, maar we kunnen ons voorstellen dat ze graag terug naar Hekseville willen. Het zal interessant zijn om Kat en haar vrienden in een andere omgeving te zien, want die stad, die kennen we nou wel.

Zwaartekrachttrucjes

Kat krijgt niet alleen een nieuwe omgeving, maar leert ook wat nieuwe trucjes. Alsof haar gewone zwaartekrachttrucjes nog niet genoeg zijn, kan ze nu ook met haar eigen gewicht spelen. Met de optie om jezelf zwaarder of lichter te maken kun je je aanpassen aan elke situatie. Met een zwaardere massa komen je trappen harder aan, maar door lichter te worden zweef je extra snel door de lucht. Het is maar net wat je nodig hebt.

Gravity Rush 2

Als Gravity Rush 2 de magie van het origineel weet te vangen op de PlayStation 4, krijgen console-gamers er een bijzondere exclusive bij. De originele gameplay brengt iets dat nog niet te vinden is op de console, een Japans actie-avontuur met een unieke besturing in een prachtige wereld. Het is een game waar consolebezitters misschien nog niet bij stil staan, totdat hij dit jaar ineens op hun hoofd valt. Zoals het Newton verging met zijn fameuze appel zul je Gravity Rush 2 dan wellicht niet meer los kunnen laten.

Gravity Rush 2 komt naar de PlayStation 4. Een releasedatum is nog niet bekend.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Kickstarter van onrealistische Star Wars-rpg gesloten Neppe Minecraft-game uit App Store gehaald
0

Reacties op: Gravity Rush 2

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.