GoldenEye: Rogue Agent | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het beest schuilt in ieder mens en soms moet het beest vrij spel gegeven worden. Een trap tegen een klikobak, een schot met een bugs op een niets vermoedend vogeltje, een oorlogje hier en daar; van tijd tot tijd best plezant. Voortbouwend op deze gedachte komt EA dit jaar nog met een game waarin je in plaats van de good guy, de bad guy kunt spelen. En laat dit ook nog eens het vervolg zijn op een van de meest legendarische First Person Shooters ooit (GoldenEye op de N64) en de intere e van de gamer is gewekt. Op de E3 toont EA de game, GoldenEye: Rogue Agent geheten, en zijn we wat meer te weten gekomen over de ins en outs van het spektakel.

De historie van Bond zit vol slechte personen, in iedere film heeft hij er wel één een lel gedraaid. In GoldenEye speel je een niet bestaande bad-guy, opgeleid door MI6, maar tot de ontdekking gekomen dat nobel zijn niet zijn streven is. En dus sluit je je aan bij Goldfinger, bekend uit de gelijknamige film uit 1964, die in een oorlog verwikkeld is geraakt met Dr No, ja je weet wel, die andere bekende slechterik. Zoals wel vaker het geval is bij slechte mensen, draait de oorlog niet uit op een goed gesprek, maar op een conflict tu en de beide partijen, waarin jij door Goldfinger ingezet wordt om de 'troepen' van Dr No een halt toe te roepen.

En met 'een halt toe roepen' gebruik ik denk ik de minst vuile term, want zoals je van een echte bad-guy verwacht kun je in GoldenEye: Rogue Agent een hoop smerige trucjes uithalen. Niet alleen heb je in beide handen een wapen tot je beschikking (die afzonderlijk kunnen schieten, Halo 2 anyone?), ook kun je tegenstanders als menselijk schild gebruiken, staat er een groot scala aan granaten tot je beschikking en kun je op een gemene manier gebruik maken van de omgeving. In de E3 demo werd dit duidelijk gemaakt door een cargo trein op een groep vijanden in te laten rijden, wat resulteerde in de dood van alle soldaten. Een andere manier om de omgeving te gebruiken is door de boel in vuur en vlam te zetten, waarna de vlammen je ook echt dekking bieden, iets wat we niet vaak in games zien.

Ook opvallend is de intelligentie van Dr No's troepen. Deze reageren goed op je acties door weg te duiken voor granaten, achter objecten te schuilen en elkaar te dekken. Niet alle tegenstanders werken echter volgens het boekje, het blijven immers impulsieve medeslechteriken, waardoor het verra ingseffect gewaarborgd blijft.

De locaties waar Rogue Agent zich afspeelt zullen voor een groot deel gelijk zijn aan de plekken waar de films zich afgespeeld hebben. Verantwoordelijk voor deze locaties is Sir Ken Adam, de man die ook garant stond voor een groot deel van de originele filmlocaties. Naast Sir Ken Adam vertegenwoordigen nog meer personen uit de filmwereld de crew van EA: ook Kym Barret, een van de kostuumdesigners van The Matrix, en Rene Morel, verantwoordelijk voor de characters uit Final Fantasy: The Spirits Within, helpen mee aan Rogue Agent.

Een vervolg op de N64 kla ieker GoldenEye kan natuurlijk niet zonder multiplayer, de mode die in het origineel in splitscreen zo extreem vermakelijk was. Ook EA heeft de e entie van GoldenEye begrepen en zegt zelfs eerder met de multiplayer begonnen te zijn dan met de singleplayer. Ook de verhouding tu en multiplayer en singleplayer levels zal in het voordeel van de multiplayer zijn. Maar wat mogen we verwachten van deze mode? Het zal mogelijk zijn om met acht spelers tegelijk online een potje te knallen, zowel op de Playstation 2 als op de Xbox (halleluja, dank u Microsoft en EA topmannen). Ook is de splitscreen behouden en kun je op de Playstation 2 met twee spelers en op de Xbox met vier spelers aan de slag. De verschillende speelmodes zijn momenteel nog een raadsel, al weten we wel dat er in ieder geval één opdracht gebaseerde mode zal zijn.

GoldenEye: Rogue Agent belooft een erg degelijke First Person Shooter te worden, die doordat je aan de kant van de bad-guys speelt weer eens een fri e wind door het vrij starre genre laat waaien. Hoewel de E3 demo op sommige momenten nog niet helemaal stabiel liep en EA zeker nog wat tijd nodig heeft om de game te polijsten, kunnen fans hun borst nat maken voor een spannend nieuw avontuur in de Bond wereld. Inclusief Oddjob!


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou