GoldenEye 007 - "Hernieuwde glorie" | Gamer.nl

GoldenEye 007 - "Hernieuwde glorie" | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

We overdrijven niet als we zeggen dat miljoenen gamers, waaronder diverse redacteuren op de Gamer.nl-redactie, jarenlang hebben genoten van GoldenEye 007 op de Nintendo 64. De game wist als geen ander\ mensen urenlang te boeien met één van de meest verslavende multiplayermodi ooit. Het was even simpel als doeltreffend: jij en drie vrienden, een bak met chips, fle en cola en een hele nacht om te verliezen.

Het lijkt mi chien heiligschennis om die ervaring opnieuw uit te brengen. Speel GoldenEye 007 nu en ondanks de nog altijd solide gameplay zijn de meer dan tien verstreken jaren niet mild geweest voor de kla ieker. Grafisch is de game logischerwijs even wennen, maar de gameplay is inmiddels al zo vaak gekopieerd en inmiddels – we durven het te zeggen – verbeterd door games als Halo.

Een nieuwe Bond

De remake heeft echter een aantal aspecten die erop wijzen dat Activision de ontwikkeling serieus heeft genomen en dat maakt ons enthousiast. Zo zijn het verhaal en hoofdpersonage James Bond herzien om een nieuwe generatie gamers en Bond-fans aan te spreken. Ditmaal wordt de hoofdrol vertolkt door Daniel Craig in plaats van Pierce Brosnan en dat vertaalt zich terug in de gameplay: de fysiek ingestelde Bond slaat zich nu veel vaker een weg door hordes vijanden. Een goed voorbeeld is een gedeelte van de trailer waarin we een soldaat zien hangen aan de deur van de auto waarin Bond rijdt. Bond ramt de deur open waardoor de soldaat een flinke opdonder krijgt. Het staat haaks op de gevechtshandelingen van de charmante Brosnan.

Het verhaal van Goldeneye 007 zal hier en daar flinke aanpa ingen krijgen, zodat het aansluit op de plotlijnen van Casino Royale en Quantum of Solace. Daarnaast hebben levels een rauwere sfeer gekregen, die aansluit op de meest recente Bond-films. Het level met de talloze standbeelden is griezeliger dan voorheen en doet minder aan als een doofhof. Fans hoeven echter niet te treuren; kla ieke momenten zoals de scène met de soldaat op het toilet ontbreken niet.

Keuze in speelstijl

Activision probeert de gameplay van de kla ieke GoldenEye herkenbaar te houden, maar voegt ook nieuwe elementen toe. Zo begint het eerste level net als in de originele GoldenEye op de dam en zwiept de camera vlak voordat de actie begint richting het gezicht van Bond. Nieuw is de grootsere opzet van levels en de mogelijkheid om een eigen speelstijl te kiezen. Je kunt er ongemerkt een weg langs de soldaten en alarmen banen, of juist alles en iedereen uit de weg te knallen. Omgevingen kunnen schade oplopen, wat de gameplay nog diverser moet maken. Grappig detail: in plaats van zijn horloge, heeft Bond nu een PDA dat als menu wordt gebruikt. Ook 007 gaat met de tijd mee.

De kern van de GoldenEye-ervaring was natuurlijk altijd de multiplayer en daar besteedt Activision veel aandacht aan. De originele maps zijn uiteraard grafisch verbeterd en uitgebreider, maar alle originele modi keren terug, net als bekende personages als Oddjob en Jaws. Daarnaast ben je deze keer niet alleen aangewezen op vrienden die bij je op bezoek komen: de game heeft volledige online multiplayer met de mogelijkheid tot het opdoen van ervaringspunten. Hiermee ontgrendel je nieuwe items, wapens en achievements.

Goed nieuws is dat je zelf mag kiezen hoe je de game bestuurt. De game schijnt prima te spelen met de Wii-controller en Nunchuck, maar ook de kla ieke controller kan gebruikt worden voor een nostalgisch gevoel. De gevoeligheid van de besturing kan ingesteld worden, zodat de game precies functioneert zoals jij dat wilt.

Het lijkt er op dat Activision goed beseft dat het met vuur speelt: GoldenEye is in het hoofd van meer dan acht miljoen consumenten verheven tot goddelijke game. Het is geruststellend om te zien dat de ontwikkelaars van de game net zoveel pa ie voor het origineel hebben als de fans, maar vernieuwing niet schuwen. Het heeft geen nut precies dezelfde game uit te brengen; die bestaat immers al meer dan tien jaar.

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou